Deel dit artikel
-

Waarde van Hyves: 140 of 844 miljoen dollar?

Hyves heeft een flink prijskaartje gekregen van TechCrunch. Michael Arrington van het weblog vergeleek de grote sociale netwerksites op de gemiddelde online advertentie-uitgaven per gebruiker.

De waarde van een gebruiker baseert Arrington op het online advertentiegeld dat gemiddeld aan een gebruiker wordt gespendeerd. Dit gemiddelde kent grote verschillen per land. Hoe hoger het gespendeerde bedrag, hoe meer het sociale netwerk hiervan immers kan ontvangen door zelf advertenties te plaatsen.

Uit het nieuwe model van de blogger komt een gewogen gemiddelde, waarbij Hyves op de vijftiende plaats komt van de in totaal 26 meegenomen online netwerken. Dit gemiddelde wordt vervolgens vergeleken met de bedragen die de markt eerder in enkele sociale netwerken stak.

Facebook, Bebo en LinkedIn zijn respectievelijk 15 miljard, 850 miljoen en 1 miljard dollar waard. Ten minste, dat is wat de markt ervoor overhad: bij een overname of door middel van investeringen.

MySpace mag met dit model dan misschien het meest waardevolle netwerk zijn. Het is nog maar de vraag of deze bedragen er ook voor worden neergelegd. Met een on-Nederlands hoog bedrag van 880 miljoen dollar voor Hyves kunnen hier vraagtekens bij geplaatst worden. Het is in ieder geval wel een alternatief voor het toekennen van waarde aan de hand van bezoekers of pageviews.

MySpace, Bebo en Facebook brengen het meeste geld op volgens het model van TechCrunch.

Arrington brengt zelf al onder de aandacht dat de verschillen in de leden van de netwerken niet worden meegenomen. Is een zakelijke gebruiker op LinkedIn meer of minder waard dan de vaak jongere doelgroep van Facebook? En ook cijfers uit China zijn, omdat ze niet beschikbaar waren, niet in het model meegenomen.

Eerder vroeg de website 925people aan 3 Amerikaanse experts wat de waarde van Hyves zou zijn. Toen liepen de bedragen op tot een half miljard euro.

Deel dit bericht

22 Reacties

Jeroen

Volgens mij staat er een vertaalfout in het artikel, Facebook is vele malen groter dan LinkedIn, en daarom geloof ik ook niet dat de waarde van LinkedIn 66x groter is dan de waarde van Facebook. 1 billion dollar is in het Nederlands 1 miljard dollar, en niet 1 biljoen.

danny

lekker belangrijk 🙂

Jay

Goede opmerking Jeroen, ik vroeg mij hetzelfde af

Pete R

Wow… Linked is 1.000 miljard waard… dan gaan ze vast morgen Google overnemen?

Wouter

Ik geloof best dat Hyves als grootste NL site met het meeste bereik veel waard is maar we zijn in ons landje toch een stuk nuchterder dan daar in de USA. Ik geloof niet dat sites in ons land dit soort bedragen opbrengen.

Maarten van Heemskerk

Hyves is niet zoveel waard als velen denken. En dat komt vooral doordat ze ondanks een enorme acherban geen specifiek verdienmodel hebben. Daarbij kloppen de door 925 gepubliceerde cijfers over de winst niet. Die is niet zo hoog als genoemd, en de omzet overigens ook niet. Ik spreek regelmatig investeerders over Hyves en de gemene deler van de kritiek is dat het verdienmodel niet duidelijk is. En dat het veel meer een plat entertainment kanaal is dan een site waarmee goed geld te verdienen valt. Het verdienen van Hyves zit ?m vooral in de advertising en juist dat is enerzijds een te onbetrouwbaar verdienmodel en anderzijds precies hetgeen waar Hyves een usp van heeft gemaakt door een ?anti? commcercie sfeer neer te zetten. Zo hebben oa Sanoma, TMG (Telegraaf) en SBS na verkennende gesprekken afgezien van investering over overname vanwege het gebrek aan toekomstige inkomsten en heeft zowel HSBC als Fortis al een aantal keren een 'negatief advies gegeven tbv over- of deelname.'Ik denk dat je middels het minderheidsbelang (geschat ca 30%) van vd Ende en Deitmers kunt inschatten dat de waarde zo rond de 80 miljoen ligt. En die afronding is gemakshalve naar boven. De grootste kans om dit bedrag nog te verhogen is door een ander verdienmodel te gaan zoeken, want wellicht stijgen de pageviews en aantallen members nog een beetje, de stabilisatie hangt in de lucht. En vooral de 30 plusser haakt af omdat ie wel wat beters heeft te doen dan rondsurfen op Hyves. Ik ben bang voor Hyves dat vooral de jongeren/studenten en de lager opgeleiden overblijven. Opzicht een interessant entertainment-minnende doelgroep, maar niet hetgeen de adverteerder zoekt. Laatste zwakte is dat de internationale potentie nihil is. Al een aantal keren is geprobeerd om de grens over te steken, maar keer op keer komt men erachter dat ze in Nederland vooral veel geluk hebben gehad doordat ze op het juiste moment op de juiste plaats waren. Een hele hoop early adopters hebben hier de site de juiste push gegeven. Deze succesformule is lastig af te dwingen in een buitenland. Ten eerste is de concurrentie daar ondertussen al actief. Ten tweede heeft men niet de toegang tot die early adopters gevonden in die landen. En zonder hen ben je met een social netwerk nergens.

Sjoerd

Maarten, I rest my case 🙂

Lex

Zo wat een mooie analyse Maarten! Ik zou banners verkopen echter wel onder een specifiek verdiemodel scharen.

Karel Kolb

Ik vind een waardebepaling met zo'n grote bandbreedte volkomen oninteressant want nietszeggend. Zo kan ik het ook. 🙂

Marco

Hyves…"Was dat niet dat ene social network waar ik wel een paar maanden mijn aandacht aan schonk- en nu al maanden helemaal niet meer?" Net zoals eigenlijk bijna iedereen die ik ken?  Ik vraag mij heel erg af wanneer Hyves lokaal blijft -hoe snel het door zijn gebruikersloyaliteit heen is…En wat zoiets dan doet met de waardeering…Iemand? 

Tom

Hallo Marco, Vanwaar deze negatieve reactie… Je bent anders nog flink actief op Hyves….. Zie: http://kotrotsos.hyves.nl/

Leonard Wolters

Goede reactie / analyse maarten. Ik ben het met je eens. Daarnaast vind ik dat Nederland te 'klein' is voor sites met zulke hoge waarderingen en welke zich uitsluitend richten op de Nederlandse markt.  Maar chapeau dat de heren Joop hebben weten te strikken……

Maarten van Heemskerk

@ Lex, je hebt gelijk, advertising is een verdienmodel, wat ik wilde zeggen is dat advertising alleen geen verdienmodel is waardoor zo'n website kan blijven draaien. Daarvoor is er op de lange termijn gewoon te weinig marketing geld in de markt.  Ze zullen naar modellen moeten zoals televisiestations en radiostations dat doen. Maar een nadeel daarvan is, zoals gezegd in mijn eerdere reactie, dat ze juist een umfeld hebben gemaakt waarin commercie een vies woord is.

Marco

Dag Tom…Niet negatief- een (mijn) constatering…En ik geloof niet dat ik de afgelopen weken enigzins 'actief' ben geweest op Hyves…de updates van de blog komen uit een feed. :) 

Anoniem

Hyves is geen moer waard, alle leden zijn amper actief, mails worden amper gelezen en de site is achterhaald en traag. Er is veel spam op de hyves pagina's en adverteerders die geld neerleggen komen bedrogen uit. Ik heb voor site promotie 300 euro betaald, en het leverde me 50 kliks op,… reken uit de verlies in dit geval.

Fonze

Dat lijkt niet al te best maar is dat niet wat kort door de bocht. Een budget van Euro 300,- stelt helemaal niets voor, de clicks zeggen niets over de activiteit van de gebruikers. Was het een sponsored link of een banner? Hoe zag je banner eruit, waar heb je hem op getarget, hoeveel views heb je ingekocht? Waar baseer je je negatieve verhaal op? Puur op je eigen onkunde mbt tot het inzetten van marketingbudgetten? Wat anderen zeggen? Kom eerst maar door met je CTR en het aantal CPM dat je hebt ingekocht. Overigens heeft jouw verhaal/perceptie niets te maken met het artikel. Neem een voorbeeld aan Maarten die met een gefundeerd verhaal komt. RTL is voor mij ook niets waard want teveel reclame, te domme presentatoren, teveel herrie en te snel. Slaat ook nergens op toch?

David

Ben het eens met Maarten – als er grote partijen zouden zijn die interesse hadden om Hyves te kopen, was de site al lang en breed verkocht!  Persoonlijk denk ik dat er gedurende lange tijd gesprekken zijn geweest met een grote partij, maar dat deze gesprekken afgekaatst zijn (vermoedelijk door het hoge bedrag dat gevraagd werd) Denk dat Hyves nu tussen de 80 en 100MM Euro waard is, gezien de geschatte omzet en potentie : gevaar is wel dat de gebruikers massaal weg kunnen lopen als het te commercieel wordt, dus er moet gezocht worden naar een goede balans. Voor wat betreft revenue model is het inderdaad lastig om (veel) geld te verdienen met een social network, omdat de gebruikers in essentie daar zijn om te communiceren met elkaar en niet om naar advertenties te kijken en hierop te klikken. Zelfs de grootste spelers ter wereld hebben moeite om het enorme gebruik (impressies) die ze maandelijks krijgen om te zetten in klinkende munt. Het zijn vooral de interactieve en engagerende campagne's die het erg goed doen binnen netwerken.  Over engagement en user loyalty denk ik dat Hyves het tot nog toe wel goed gedaan heeft en dit is dan ook terug te zien in de STIR/ComScore cijfers. Grootste challenge naar mijn mening is om deze stijgende lijn door te zetten EN vast te houden – op een gegeven moment groeit het ledenaantal niet meer en zullen ze de gebruikers moeten blijven boeien en vooral deze retention zal lastig worden voor ze denk ik. Het is makkelijk om groot te worden, maar veel lastiger om de grootste te blijven. David

Maarten van Heemskerk

David, denk dat je onze verhalen samen zou moeten voegen en je dan een heel aardig totaalbeeld hebt. Mooie toevoeging! p.s. van Sanoma, TMG en SBS weet ik dat er gesprekken zijn geweest, de rest is gissen.

Femke Jongsma

Het is waard wat de gek er voor geeft.En je moet gek zijn als je er veel geld in pompt. Hyves is leuk hoor, maar kan over een jaar ineens 'uit' zijn en daar zit je dan met je dure social network zonder network en zonder geld.

Peter

David, is het werkelijk gemakkelijk om groot te worden? Volgens jouw analyse weet je ook hoe je groot moet blijven, dus doe het maar dan.

Lilian

@Peter groot worden is idd lastig, maar vnaf grootste zijn en blijven? Vanaf de grootste zijn is er maar 1 weg: naar beneden…Hyves=hyped..iedereen die bijv. eenmaal aan facebook begint komt nooit meer terug op hyves!en dat is geen gezwets…check de cijfers van facebook bezoek tov hyves maar over 2009 🙂

joel

@danny : zeer belangrijk als ze de site willen voorkopen zoals nu het geval is!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond