Deel dit artikel
-

Nog driekwart top-200 sites niet mobiel

Van de 200 grootste websites van Nederland heeft 25,5 procent een mobiele website, maar van de top e-commerce sites slechts 15 procent. Tot de beste behoren de NOS, Hyves, Funda, Dag en ABN Amro. Aanbod houdt de vraagtoename niet bij.

Dit staat in het rapport ‘Mobiel Internet in Nederland 2008’, een marktstudie van bedrijvenalliantie Open Mobiel Internet (‘OMI2’ ), Jungle Rating en Multiscope dat zojuist is gepubliceerd.

Volgens deze partijen heeft mobiel internet ‘inmiddels vaste grond onder de voet in Nederland’. Dat is een opvallend positieve conclusie. Nog vorige week liet één van de grootste uitgevers, Telegraaf Media, weten dat dit absoluut niet het geval is, ondanks haar nieuwe mobiele site.

Maar, zo stellen de lobbygroep en de onderzoeksbureau, surfen er maandelijks in Nederland als zo’n 1,6 miljoen gebruikers één of meerdere keren mobiel. Dit betekent een groei van 30 tot 40 procent per jaar. Dit cijfer is niet onderbouwd in het rapport, noch gespecificeerd. Ook is niet duidelijk hoeveel verkeer de verschillende sites krijgen en voor hoe lang.

John Kivit, directeur van Multiscope: "Dit getal komt van een opstelling van wat de drie operators die meedoen in de groep hebben gegooid. Dat is het verkeer van gebruikers die minimaal één keer per maand proberen om mobiel internet op te gaan. Uit concurrentieoverwegingen willen ze nu niet meer cijfers verstrekken, maar misschien lukt dit wel in een later stadium."

In elk geval, zo luidt een conclusie van het rapport, blijft het aanbod aan sites achter bij de groeiende vraag naar mobiele toegang. Het heet, in positieve termen, dat de kwaliteit van het aanbod van mobiele websites ‘nog wisselend’ is. Daarmee laten sommige exploitanten ‘kansen liggen’.

In de tellingen binnen de ‘top-200’sites zijn elf categorieën vastgesteld, met verschillende percentages aan sites met een mobiele variant, plus de ‘best in class’:

  • Nieuws: 60 procent; Dag
  • Portalen: 50 procent:
  • Audiovisueel: 35 procent; NOS
  • ICT: 30 procent; Google Mail
  • Financieel: 25 procent; ABN Amro
  • Contact: 25 procent: Hyves
  • Health & Leisure: 15 procent; KLM
  • E-commerce: 15 procent; funda
  • Doelgroepen: 15 procent; –
  • Non-profit: 10 procent; KvK.nl
  • Entertainment: 0 procent; –
  • Totaal: 25,5 procent

 

In nieuws, weer & verkeer en communities ging relatief veel aanbod mobiel, in amusement, , non-profit, doelgroepen, e-commerce en gezondheid en vrije tijd veel minder. Maar weinig grote winkelketens en online shops hebben een mobiele variant wat kritiek ontmoet in het rapport. Jungle Rating toetste de gevonden mobiele websites op de criteria vindbaarheid, navigatie, hyperlinks, lay-out en relevantie en kwam zo tot de ‘beste’.

Google helpt mobiel

De categorieën nieuws, voetbal, seks, weer en verkeer, e-mail en ‘communities’ zijn verreweg het meest populair. Hier zijn (dus) ook veel aanbieders. Vroege vogels als De Telegraaf, Volkskrant of Nu.nl begonnen al jaren geleden mobiel en een MSN, eBuddy, Hyves en YouTube kwamen erbij.

Toch wordt ook gezicht naar de hand liggende trefwoorden en websites voor mobiel zoals van grote winkelketens (onder meer MediaMarkt, Hema, Gamma en Ikea), online
winkels (Bol.com, Wehkamp), gokuitslagen (Staatsloterijen Lotto), naslagwerken en
programmaoverzichten (TV Gids, bioscoopoverzicht en woordenboeken) of actuele beursinformatie. Ook naar informatie van de overheid, zoals de Belastingdienst, wordt gezocht.

Veel mobiele sites zijn nog lastig te vinden. Met zogenaamde ‘device herkenning’ is het mogelijk om mobiele surfers automatisch door te verwijzen naar de mobiele variant van een site. Google voorziet hierin door bij het intoetsen van het webadres op een mobiel apparaat direct te verwijzen naar de mobiele variant van sites, en biedt eenvoudig switchen tussen de klassieke webversie of de mobiele variant.

Opvallend was dat slechts in een beperkt aantal gevallen automatisch wordt doorverwezen naar de mobiele variant van de website bij het intoetsen van de web URL: bij 15 van de 56 geteste sites.

Het onderzoek leert dat de leesbaarheid op de mobiele sites over het algemeen vrij goed is: 40 van de 56 sites houden hier rekening mee in de aangeboden content. Met het tweede belangrijke toetscriterium, het automatisch aanpassen van de content aan het beeldscherm en de mogelijkheden van het gebruikte device, wordt een stuk minder rekening gehouden: slechts 23 van de 56 geteste sites biedt content aan die zich automatisch aanpast aan de schermgrootte. "Content aanbieders dienen zich te realiseren dat hun mobiele site bezocht wordt vanaf verschillende mobiele toestellen met verschillende schermresoluties."

OMI kan een stuk positiever zijn dan een jaar terug nog, daar toestellen beter worden, er snellere verbindingen voorhanden zijn en vaak tegen een ‘flat-fee’ prijs. Ook het meer open worden van internet en minder gesloten portals van mobiele aanbieders helpen, net als de opkomst van mobiele zoekdiensten, dat wil zeggen van Google.

Deel dit bericht

17 Reacties

Gerben Mak

Onvermijdelijke en logische ontwikkeling. Welk cijfer het ook echt is, je ziet om je heen dat het gebruik van mobiel internet toeneemt. En een belangrijke factor (naast kosten en handige toestellen) is de eenvoudige verkrijgbaarheid van de juiste instellingen: steeds meer mobiele operators versturen automatisch nieuwe settings, zodra een klant zijn SIM in een ander toestel stopt. Dat vergroot de kans op mobiel internet gebruik, al dan niet per ongeluk, aanzienlijk! De beschikbaarheid van mobiele versies van bestaande sites is een volgende inspanning voor het bedrijfsleven, evenals de ontwikkeling van speciale, voor mobiel geschikte internet diensten. Ook dat zal niet lang op zich laten wachten, gezien de vraag (niet alleen bij ons bedrijf) naar mobiel internet strategie ontwikkeling en services development.

Joop

Ook niet aan speciale versie beginnen. De oude mobiele site van de NS bijvoorbeeld was vooral leuk op een gewone PC, omdat de normale site zo slecht was. Nu hebben ze de normale site goed op orde. Een goed gebouwde CSS/XHTML site is namelijk prima mobiel te gebruiken. Door de duidelijke tags kan een browser de looks eenvoudig aanpassen. En als Apple met de iPhone laat zien dat we dezelfde weergave van de PC op de mobiel goed bruikbaar krijgen, dan is dat de toekomst. Apple is heilig, iedere mobiele browserbower zal hun iPhonebrowser klonen. Geen cent aan besteden dus!

Patrick Loppe

De Telegraaf onderschrijft wel degelijk de positieve conclusie van het rapport. Alleen speelt onze mobiele site nog een bescheiden rol als we de aantallen en omzetten vergelijken met onze krant en reguliere site. Het gaat bijzonder goed met de mobiele site van De Telegraaf. Sinds november 2007 is het aantal unieke bezoekers per maand met 50% gestegen. Het aantal pageviews per maand is in die tijd verdubbeld. Sinds de lancering van onze nieuwe mobiele site in april, is het aantal unieke bezoekers per maand met 10% gestegen en het aantal pageviews met 20% per maand. Het aantal pageviews per visit is sinds de lancering verdrievoudigd. Overigens is onze nieuwe site niet in het onderzoek meegenomen. De groeicijfers zijn dus indrukwekkend en we merken dat steeds meer adverteerders mobiel internet "ontdekken". Wij zien een fraaie mobiele toekomst!  De rol van MoMac (bouwer van de sites van NOS en Dag) binnen het onderzoek roept een vraag op. Ik ga er natuurlijk vanuit dat de onderzoekers een passend antwoord kunnen geven en MoMac bouwt nu eenmaal goede sites. Graag een reactie. Met vriendelijke groet, Patrick LoppeChannel Manager Mobiel De Telegraaf

roy s.

Sluit me helemaal aan bij Joop. Site op basis van xhtml/css is prima mobiel geschikt te maken. Wordt een beetje moe van die zogenaamde onderzoeken, waarmee marketeers bij top 200 bedrijven worden gelokt….omdat de laatste niet altijd op de hoogte zijn van de techniek/ontwikkelingen.  Mobiel internet wordt gebruikt in een andere context! En niet ieder bedrijf zal een product/dienst in hun portfolio hebben, dat in de betreffende context past. Bespaar dus wat centen en kijk naar wat je klanten werkelijk willen en gebruiken…laat je niet gek maken door de uurtje factuurtje marketing/webdevelopment boys.

sjoerd Mesker

@Patrick Loppe Beste Patrick, Hierbij wil ik graag een antwoord geven op jouw vraag mbt de rol van Momac binnen het onderzoek.Momac heeft vanuit haar expertise een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan het tot stand komen van de onderdelen van het rappport waarin de trends en marktontwikkelingen worden besproken. Uiteraard geldt hetzelfde voor het Tips & Tricks gedeelte. Het kwantitatieve en kwalitatieve gedeelte van het onderzoek, waarin wordt gekeken naar het al dan niet aanwezig zijn van mobiele websites en de kwalitatieve beoordeling van deze sites, is voor 100% door Jungle Rating uitgevoerd. OMI deelnemers, sitebouwers, contentaanbieders en eventuele overige belanghebbenden hebben hier geen enkele invloed op kunnen uitoefenen.  Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. Mocht je nog overige vragen hebben m.b.t. het onderzoek kun je uiteraard contact met me opnemen! Met vriendelijke groet,Sjoerd MeskerJungle Rating

Ivo Wentholt

Beste Sjoerd, Dank voor je antwoord. Ook ik vroeg mij af waarom MoMac input heeft geleverd, dit is nog steeds enigszins dubieus wat mij betreft, zeker omdat een aantal van hun sites als "best of class" zijn uitgeroepen. Niet handig, input had vanuit OMI geleverd moeten worden niet vanuit individuele partijen. Trends en marktontwikkeling zouden juist door een research partij (=jullie) moeten worden onderzocht, niet door een partij die een belang heeft bij de uitkomst. Inhoudelijk: a) RTL heeft weldegelijk een mobiele site (RTL Nieuws althans): m.rtlnieuws.nl. Behoorlijk populair. Ja, door ons gemaakt. Nee, we zijn geen OMI lid. b) Volgens onze stats is Windows Mobile goed vertegenwoordigd in de top 20 lijst devices. Staan er 0 in de lijst. c) Kan iemand mij uitleggen waarom Libelle een mobiele site zou moeten hebben? Zie terechte opmerking Roy S. Groet,Ivo WentholtSharewire

Robert

Wij van WC eend adviseren WC eend!

BlueStrike

Persoonlijk vind ik al die Momac mobiele sites er inmiddels een beetje als een eenheidsworst uitzien. Of je nu op de site van Elsevier, De Dag, Voetbal International, Chick of Seventeen komt, ze hebben allemaal die typische Momac look en feel. Echt onderscheidend is het niet, eerder nog meer van hetzelfde. En creatief of innovatief zijn ze zeker niet. Maar ja.. Wij van WC eend…

BlueStrike

@Patrick Loppe Mooie cijfers maar wat bedoel je met unieke bezoekers? Ik neem aan dat je unieke sessies bedoeld want unieke bezoekers zijn m.i. niet meetbaar op mobiel internet. Je kunt ze namelijk niet uniek herkennen zonder iets als een ASID. Maar als jullie die wel hebben, dan ben ik blij verrast en kijk ik uit naar een gepersonaliseerde mobiele Telegraaf 😉

Ashu Mathura

Tja, wat kunnenw we hier nu van maken?  MADS meet elke maand in Nedeland 20.000.000 impressies van mobiele gebruikers. Daarmee denken we de grootste database te hebben van mobiele gebruikers in Nederland en (nog belangrijker) worden deze consequent en identiek gemeten (dus geen appels met peren). Feit is dat Nu.nl de grootste nieuwssite is van Nederland en De Telegraaf de 2-na grootste nieuwssite is van Nederland. Verder zien wij de volgende telefoons in Nederland voorbij komen als het gaat om mobiel browsen en in de maand JUNI 2008: 1. Nokia N952. Nokia E613. HTC Hermes4. RIM BlackBerry 88005. RIM BlackBerry 83106. HP iPAQ 6107. RIM BlackBerry 87008. Nokia N739. HTC p3450 elf10. HTC MDA Vario III11. Apple iPhone12. HTC Polaris13. HTC Volans14. Nokia E6515. HTC s71016. HTC MDA compact III17. Nokia 682018. HTC MDA Vario19. Palm Treo75020. HTC MDA Touch

Patrick Loppe

@Sjoerd Hartelijk dank voor je reactie. Het is me duidelijk! @BlueStrike We meten onder andere via het systeem van MADS. MADS ontvangt een netwerk ID van de operator en plaatst zelf een cookie. Op deze manier wordt uniek bezoek gemeten. Ik ga eens kijken wat ik kan doen met je wens van een gepersonaliseerde mobiele Telegraaf ;-) @Ashu Ik neem aan dat je 1-na grootste bedoelt.

Ashu Mathura - MADS

@ BlueStrike. Correct: Nu.nl nummer 1 en Telegraaf nummer 2 😉

Mark van Leersum - The Mobile BV

Ik vind het nogal opvallend wat voor verschil er zit tussen de top 20 handset lijst van MADS en die van MOMAC. De lijstjes zijn zodanig afwijkend dat ik toch wel erg benieuwd ben hoe dat nu kan! Ik ga ervan uit dat beide partijen een behoorlijk deel van het mobiele internet verkeer voorbij zien komen, en dus beiden een redelijk vergelijkbare top 20 lijst zouden moeten hebben. Rara? Als ik naar onze eigen stats van maandelijks ruim 15 miljoen mobiele pageviews kijk, dan zitten we meer in de richting van de MOMAC stats. Maar ik ben me ervan bewust dat onze cijfers geen representatief beeld geven van de totale markt. Wiens cijfers wel?

Ashu Mathura - MADS

Hoi Mark, Zonder nu meteen te hoog van de toren te willen blazen, leef ik in de veronderstelling dat ons lijstje (MADS) het beste totaal beeld geeft van de Nederlandse markt. Dit baseer ik puur op het feit dat zo ongeveer bijna alle traffic van de grote (mobiele) uitgever en operators in Nederland over ons platform lopen. Daarnaast constateren we dat de verschillende per site enorm uiteenlopen. Dit heeft te maken met de doelgroepen die er komen. We zien een zeer sterke koppeling tussen wie iemand is, wat voor soort telefoon hij heeft en welke sites hij bezoekt. Dit uit zich meteen in het lijstje wat je per site ziet. Om dit te illustreren hieronder 3 lijstjes (2 grote nieuws sites en 1 operator, allemaal in Nederland). Je mag zelf raden welk lijstje bij wie hoort ;) Lijst 1:Nokia N95SonyEricsson K800iLG ku990Samsung SGH-U900Nokia 6300Samsung SGH-G800Nokia N73Nokia E61Samsung sgh-u600Samsung SGH-U700SonyEricsson S500iSonyEricsson K810iSamsung SGH-P960Nokia 6233SonyEricsson k770i Lijst 2:Nokia N95Nokia E61RIM BlackBerry 8800RIM BlackBerry 8700RIM BlackBerry 8310HTC HermesNokia N73Samsung SGH-G600Samsung SGH-G800RIM BlackBerry 8820RIM BlackBerry 8707Samsung SGH-U900HTC p3450 elfHP iPAQ 610SonyEricsson K800i Lijst 3:Nokia N95Nokia E61HTC HermesHP iPAQ 610RIM BlackBerry 8800HTC p3450 elfHTC MDA Vario IIIApple iPhoneRIM BlackBerry 8310HTC PolarisNokia N73Nokia E65RIM BlackBerry 8700HTC VolansHTC s710 Uiteindelijk zeggen de lijstjes overigens niet zoveel (geen enkel van dit soort lijstjes). Waarom? Simpelweg omdat mensen met een N95, iPhone, Blackberry en WindowsMobile device nu eenmaal meer mobiel internet gebruiken dan een Samung G800 gebruiker. Omdat het gebruik met bepaalde telefoons hoger is, scoren ze ook hoger in de lijstjes. Om het correcte lijstje te krijgen moet je dus niet kijken naar het aantal requests van 1 specifiek device, maar het aantal unieke gebruikers per device.  Ik kan je vertellen dat het lijstje er dan heel anders uitziet 😉

Laurens Rutten

@Ashu en @Mark, Wij hebben 'ons' lijstje gemeten op een gemiddelde van het verkeer van de grootste Nederlandse operator portal (KPN), gecombineerd met een groot aantal mobiele sites. Het leuke daarvan is dat het sites zijn met een heel verschillende inhoud en dito gebruikerspubliek. Een dwarsdoorsnede van o.a. Voetbal International en Elsevier, van Hallmark en van DAG, van de Volkskrant en van De Gouden Kooi, van Sport1 en AutoWeek, om maar een paar inhoudelijk heel verschillende sites te noemen. Daarmee geeft het een goede inkijk in de huidige situatie in Nederland. Op individueel siteniveau wisselen de resultaten echter aanzienlijk. Bij sommige (vooral nieuwsgeorienteerde) sites zien we bijvoorbeeld een veel groter aandeel van de BlackBerry, iPhone en Windows Mobile devices, terwijl we deze bij sport- en entertainment sites minder tegenkomen. Ik vermoed dan ook dat het grote absolute belang van NU.nl en De Telegraaf flink heeft bijgedragen aan de enorm hoge notering van de BlackBerry in de toplijst van Ashu, anders kan ik dat niet thuisbrengen. Inderdaad is de suggestie van Ashu daarom aardig om, naast een lijst met absolute aantallen, ook een lijst vast te stellen met unieke gebruikers per device. In dat kader wil ik nog referen aan een presentatie van Google die zij onlangs hielden op een internationale IFRA conferentie over 'kranten op mobiel'. Niet geheel verbazingwekkend genereert de iPhone de meeste search queries op Google Mobile, maar dat dat zelfs meer dan 50x zoveel (!!) is als de gemiddelde Symbian telefoon was toch wel verrassend. Het past wel helemaal in het beeld van het grote aantal mobiele sites dat speciaal voor de iPhone is en wordt ontwikkeld.  Over een jaar, als de iPhone 3G bijna een jaar officieel in de schappen heeft gelegen, zullen al deze lijstjes er dus weer heel anders uitzien…

kabouter plof

momac brengt verandering?

bestpokerroom

Want to thank you for interesting content dude. Keep posting
best poker site

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond