Deel dit artikel
-

Bol.com neemt zilveren Effie mee naar huis

Handel in tweedehandboeken hoeft helemaal niet stoffig te zijn. Webwinkel Bol.com wist met zijn campagne voor de tweedehands boeken een zilveren Effie in de wacht te slepen.

Bol.com was het enige internetbedrijf op de lijst van 16 genomineerde campagnes tijdens de vijfentwintigste editie van de reclameprijs.

 

 

Bol.com opende eind april vorig jaar zijn platform voor externe verkopers van tweedehands boeken. Toentertijd wist de webwinkel nog de hoop uit te spreken over een jaar de grootste aanbieder in dit segment te zijn. De wens werd bewaarheid. Binnen een jaar werden meer dan een half miljoen tweedehands boeken verkocht op Bol.com. Hiermee is de online winkel de grootste verkoper van tweedehands boeken in Nederland geworden.

De gelauwerde campagne voor de tweedehands boeken van Bol.com werd ontwikkeld door het reclamebureau ETCETERA.

In het Tuschinski theater in Amsterdam werd dinsdagavond naast de zilveren Effie voor Bol.com nog 1 maal goud, 2 maal zilver en 8 maal brons vergeven. De enige Gouden Effie dit jaar ging naar de campagne van Klene drop van Perfetti van Melle, ontwikkeld door het bureau Y&R Not Just Film. Zilver was er verder nog voor de campagne van het bureau Only voor Zwitsal van Sara Lee en de campagne voor Biodermal van Chefaro, welke eveneens werd ontwikkeld door het reclamebureau ETCETERA.

Ook werden er ter gelegenheid van het jubileumjaar 3 ‘Grand Effies’ uitgereikt aan bureau, adverteerder en  merk voor de meeste effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar. Reclamebureau DDB (35 Effies), adverteerder Unilever (18 Effies) en het merk Albert Heijn (8 Effies) mochten deze Effie ‘achievement’ Award in ontvangst nemen.

Het aantal genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. Van de 41 campagnes op de longlist, werden er 16 genomineerd. Slechts 39 procent van de inzendingen kreeg een nominatie, van wie 12 uiteindelijk een Effie.

De Effie is een van oorsprong Amerikaanse reclameprijs voor effectieve communicatiecampagnes en wordt in Nederland georganiseerd door VEA, de Vereniging van communicatieadviesbureaus, en de BVA, de bond van adverteerders. Het gaat daarbij nadrukkelijk om de effectiviteit van een campagne. Om in aanmerking te komen voor een Effie moet er een kwalitatief verschil zichtbaar zijn tussen de marktresultaten op twee momenten. Dit verschil moet aantoonbaar kunnen worden toegeschreven aan communicatie-inspanningen.

 

Bron foto: dan taylor (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond