Deel dit artikel
-

Veel marketeers snappen digitale media niet

Zestig procent van de Nederlandse marketeers vindt zichzelf niet voldoende op de hoogte van marketingmogelijkheden op het web en mobiele telefoon. Dat blijkt uit de 9e Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing.

Slechts een kleine minderheid van de 403 ondervraagde marketeers vindt zijn kennis omtrent digitale marketingcommunicatie ‘ruim voldoende’. Ongeveer dertig procent kwalificeert zijn kennis met ‘tussen voldoende en onvoldoende’. Een kwart geeft zichzelf een onvoldoende.

Gelikte multichannel-campagnes op tv, profielensites en gameportalen zijn kennelijk maar voor een handjevol marketingspecialisten weggelegd. De rest leest er hooguit over in de boekjes en tijdschriften of neemt het tijdens de vele congressen en lezingen over ‘nieuwe marketing’ ter kennisgeving aan.

Ondanks hun niet-optimale kennis zien veel marketeers hun budgetten verschuiven van de traditionele media naar de online omgeving. Daar zijn de resultaten van uitingen immers aanmerkelijk beter te meten.

Later deze week verschijnen de details van het 9e Grote Marketing Enquête dat hierboven kort wordt aangehaald in Tijdschrift voor Marketing. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met WebAds en Trendbox.

Bron foto: mynameispaul (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Leon Gerrits

Ik vind dit resultaat niet zo verwonderlijk, aangezien er in Nederland nog bijna geen enkele opleiding is die dieper ingaat op online marketing en new media.Door het resultaat van deze enquete zal de vraag naar cursussen en opleidingen van marketeers alleen maar stijgen.

Rogier van Laar

Ik heb de enqu?te doorgenomen en ik denk dat de kop van het artikel zou moeten luiden: 'veel marketeers snappen digitale media prima, maar weten de inzet ervan niet te verkopen'. Maar dat ziet er weer zo vreemd uit in RSS… ;) Afzonderlijke kanalen (print, TV, mobiel, etc) zijn wel bij iedereen bekend in al hun glorie en mogelijkheden, maar de kunst zit hem in de mix: welke zijn complementair en welke substitutieren elkaar? Je wilt immers niet jezelf 'de tent uitvechten' bij een en dezelfde klant/prospect/suspect en bereik verbreden is ook wel een prettige bijkomstigheid. Er wordt hierdoor erg vaak teruggegrepen op 'superfout opt-out'. Zelfs restaurants en hotels gebruiken de tel. nummers en mailadressen, welke klanten verplicht zijn op te geven ter bevestiging van een reservering, in de veronderstelling dat men om de 2 weken wel zin heeft om langs te komen. M.a.w. die kanalen zijn prima te meten (ook voor een simpel restaurant: x aantal klanten per mailbom), maar men kent de klant niet.

Expand Online

Diepgaande kennis van online marketing is niet noodzakelijk om een goede cross-mediale campagne op te zetten. Tegenwoordig nemen veel 'traditionele' marketeers namelijk een gespecialiseerd online marketing bureau in de arm. Zo verzorgen wij tegenwoordig veel gerichte AdWords campagne ter ondersteuning van een grote offline campagne. Expand Online http://www.expandonline.nl

Bas

@ Expand Online:zetten jullie ajb die adwords dan ook in voor jullie acquisitie ipv in reacties? 

Pieter Bezuijen

@Bas:Ik vind het wel een nuttige toevoeging, maar de acquisitie had inderdaad iets subtieler gemogen… Vreemd trouwens dat hij wel gewoon geplaatst wordt, zeker wanneer je de 'kleine lettertjes' leest onder het invoerveld om een reactie te plaatsen. 

ruben van eijk

Er zijn gelukkig partijen die dit aanpakken, waaronder emerce zelf. Samen met o.a. LECTRIC Internetopleidingen werd de 'NextMarketeer' gecre?erd. http://www.nextmarketeer.nl Niet een opleiding waarin het online gedeelte een keer aan bod komt, maar een full force online marketing opleiding. Met dit soort intitiatieven zou de volgende marketing enquete toch beter cijfers moeten kunnen overleggen.

john

Pieter, waarom zo prikkelend reageren als iemand gewoon een prima aanvulling heeft en toevallig dat ook nog zelf als bedrijf kan verzorgen. Ik heb totaal geen moeite met dit soort reacties. Emerce is toch ook gewoon commercieel of denk je dat die banners gratis zijn? Hoe meer meningen des te beter voor de weblog 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond