Deel dit artikel
-

Hogere e-paper oplage Volkskrant en Metro

Metro is ook online de snelste groeier in oplages. Maar betaald is de Volkskrant koploper. Met de e-paper van zusje NRC handelsblad gaat het minder goed.

De betaalde Volkskrant online, voor de tellingen e-paper genoemd, telde aan het einde van het eerste kwartaal van 2008 een totaal verspreide oplage van ruim 38.000. Daarvan bedroeg de totaal betaalde oplage zo’n 34.000

De betaalde oplage was een jaar eerder nog iets minder dan 31.000. Dit betekent een groei met 13 procent. Dagbladoplages worden vanwege de seizoensfluctuaties meestal niet met voorgaande kwartalen vergeleken.

Eind 2007 stond de teller van de betaalde Volkskrant e-paper overigens op 39.400, dus er was ook weer een flink aantal opzeggingen per begin 2008, ofwel een netto daling van 16 procent in het eerste kwartaal van 2008.

De betaalde papieren oplage van de Volkskrant moest overigens tussen eind maart 2007 en eind maart 2008 met 14.300 exemplaren terug – 6 procent – tot ruim 236.000 exemplaren. Dus bijna een kwart an de teruggang in papier wordt opgevangen door een toename van de e-paper afzet. Reclame op de open site en vooral verkopen via de webshop compenseren een onbekend ander deel van de terugloop van de krantenoplage.

Zuster NRC Handelsblad heeft minder voorspoed met haar e-paper. Eind maart 2008 stond de betaalde oplage op een kleine 6.500. Dat ws zo’n 200 meer dan een jaar terug, en een gelijkblijvend aantal ten opzichte van eind 2007. NRC groeit dus matig met de e-paper maar heeft netto ook nauwelijks opzeggingen.

’s Avonds lezen mensen liever papier, als ze daar de tijd voor hebben. ’s Morgens kun je ongezien op de pc even de Volkskrant lezen op het werk waneer die te laat of niet in de bus is gestopt of mensen vroeger op pad moeten vanwege files.

Bij NRC Handelsblad komt de compensatie van de terugloop van betaalde kranten, met 4 procent tot 204.600, veel meer van de groei bij NRC.next. In betaalde abonnementen was er een stijging tot 59.500, van 58.200 in het vierde kwartaal van 2007 en 48.800 in het eerste kwartaal van 2007. Dit is 22 procent groei in één jaar en qua aantal ook ongeveer gelijk aan het verlies op NRC Handelsblad.

Maar Metro noteerde de hoogste cijfers in e-paper verspreiding. Om dekrant in pdf te lezen, moet je je registeren. Dat meaakt tellingen mogelijk, zei het dat een registratie kan leiden tot éénmalig lezen van het krantenformaat online, of 250 keer. In elk geval was de groei hoog, van 64.000 een jaar terug tot 102.000 eind maart 2007.

Twee lokale kranten met e-papers doen het relatief goed: het Dagblad van het Noorden ging van 13.800 naar 15.300, een toename met 11 procent. Leeuwarder Courant groeide ook met 500 krantenlezers op het web, tot 13.300

De kleine christelijke kranten zien in verhouding hoge groei van hun e-papers, mede daar op papier bij veel abonnees de krant een dag later dan van verschijning per post arriveert. Het Nederlands Dagblad zag het aantal e-papers verdrievoudigen tot 750 en het Reformatorische Dagblad noteerde een verdubbeling tot ruim 1.800.

De Telegraaf en Het Financieele Dagblad verschaffen geen aparte cijfers van hun e-papers. Beide kranten maakten overigens een stijging mee in bruto-oplagen, het FD zelfs van ruim 8 procent.

De Telegraaf kwam eind maart 2008 op een betaalde oplage van 625.400. Dat was bijna 10.000 meer dan een jaar terug, dat wil zeggen een groei met ruim 1,5 procent. Ten opzichte van eind 2007 gingen er 12.000 betaalde kranten per dag af.

Nemen we de betaalde oplagen dan kwam het FD eind eerste kwartaal 2008 uit op 55.800. Dat was 600 exemplaren of 1 procent meer dan een jaar terug, en bijna 6 procent minder dan eind 2007.

Ook Trouw geeft geen e-paper cijfers, maar moet op papier na een aanvankelijke stijging afgelopen jaren weer terug, met 4 procent tot een oplage van 93.500.

Een daling is ook nog zichtbaar bij het AD, zij het veel minder rigoureus dan voorheen: eind maart 2008 op 414.000 betaalde kranten, een kleine 3 procent teruggang ten opizichte van een jaar terug.

Deel dit bericht

1 Reactie

richard

Grappig deze naamsverwarring. Er is maar een e-paper in Nederland en dat is de e-paper van NRC Handelsblad. Dat is niet de webeditie, oftewel de "pdf-krant" waarover het hier gaat, maar een digitale NRC op electronisch papier obv e-inkt. Niet op je computerscherm maar op een mobiel device waarop je kran, ebooks, docs etc download. http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080328_buzz_rondom_epaper_van_nrc/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond