Deel dit artikel
-

SMS-gedragscode weinig enthousiast ontvangen

De SMS-gedragscode die op 1 april van kracht werd, zorgt tot nog toe niet voor een daling in het aantal klachten over SMS-diensten. De afgelopen zes maanden ontving de ConsuWijzer in totaal 730 meldingen op dit gebied.

De Consumentenautoriteit zegt ondanks het geringe effect op het aantal klachten, nog wel tevreden te zijn met de gedragscode. "De aanbieders van een SMS-dienst moeten een gedragswijziging laten zien.  Dit moet anders en beter, maar het heeft tijd nodig. Ondertussen houden wij de vinger aan de pols", aldus een woordvoerder van de Consumentenautoriteit.

Het grootste deel van de klachten gaat over ringtones. Deze meldingen steken er met kop en schouders bovenuit. Bedrijven die ringtones aanbieden werken vaak met een methode waarbij mensen meestal ongewild een abonnement afsluiten. De Reclame Code Commissie stelde in meerdere uitspraken dat reclames van dit diverse ringtonebedrijven misleidend zijn.

In de gedragscode staan onder meer regels (PDF) over reclame-uitingen. Zo moet duidelijk zijn dat het om een abonnementsdienst gaat, wat de kosten zijn en hoe de consument zich kan afmelden. "De regels zijn dus duidelijk, maar de bedrijven moeten dit nog in de praktijk toepassen", meent de Consumentenautoriteit.

Misleidende internetreclames, zoals banners in popup-vensters waarbij de kleine lettertjes net buiten het scherm vallen, zijn straks niet alleen strafbaar op grond van het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:194 BW), maar ook aan te pakken met een beroep op de nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken, als deze ingaat. Hiermee kan de Consumentenautoriteit bij een overtreding van de wetgeving handhavend optreden.

Deelnemende partijen aan de gedragscode zijn onder meer de grote operators, maar ook SMS-dienstverleners als bijvoorbeeld Cellgate, Telitas en KPN Callfactory.

De Consumentenautoriteit zal er, samen met OPTA, de komende periode scherp op toezien of de SMS-aanbieders de regels naleven. Klachten van consumenten bij ConsuWijzer zijn hiervoor een belangrijke graadmeter.

Bron foto: KE4SFQ (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Mathieu

Ook wij bij http://www.smsafmelden.info/ krijgen ontzettend veel klachten binnen over sms diensten. Veel van deze klachten komen uit bij 1 of 2 partijen.

Jim

He Mathieu,  Is dit toevallig TargetMedia? Zij leveren ook content voor dergelijke criminele praktijken. Via Via ben ik er achtergekomen dat zij de leverancier waren. Het heeft mij inmiddels ruim 150 EUR gekost!

Joost

Is het niet wat vroeg voor conclusies? Net 1 maand gelezen is http://www.smsgedragscode.nl opgezet, en pas sinds vorige week kun je je laten blokkeren voor betaalde abonnementsdiensten via http://www.smsdienstenfilter.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond