Deel dit artikel
-

Reizensite Sanoma onderwerp van kort geding

Softwarebedrijf Ciderhouse, die de software leverde voor de reizensites van Sanoma en Ilse media heeft een kort geding aangespannen. Beide partijen zouden hun samenwerkingsovereenkomst niet nakomen waardoor Ciderhouse omzet misloopt. De geëiste schadevergoeding: een kleine 4 miljoen.

Een jaar na de lancering zijn beide sites nog in de testfase. "Sanoma en Ilse media hadden het concept compleet moeten ontsluiten. Een flink aantal grote reisaanbieders wordt nu niet op de sites meegenomen. Als consument moet je alle mogelijkheden krijgen, anders ga je verder shoppen. Het product is verre van compleet en hierdoor loopt Ciderhouse omzet mis", aldus  Herman Knotter, advocaat bij Banning Advocaten die Ciderhouse vertegenwoordigt.

De twee reisportals, Ilse Reizen en Sanoma Travel zouden gezamenlijk geëxploiteerd en ontwikkeld worden. De samenwerkingsovereenkomst met wederzijdse exclusiviteit die hierbij is aangegaan zou 3 jaar duren. Ciderhouse zou de technologie leveren en Sanoma en Ilse media zouden het operationele gedeelte voor hun rekening nemen.

Sanoma zou gedurende de eerste 3 jaar van de samenwerking 70 procent van de opbrengsten krijgen en Ciderhouse 30 procent.

Volgens Knotter zit de angst ook in het feit dat er mogelijk besprekingen zijn  met de concurrent. "Het is natuurlijk interessant om van Ciderhouse af te zijn en niet meer te hoeven delen in de omzet. Er komen nu andere partijen op de markt, concurrenten, met een soortgelijke software. We kunnen het niet hard maken, maar het zou kunnen dat er sprake is van een samenwerking met een andere partij."

Bij het boeken wordt de consument doorgestuurd naar de boekingssite van de betreffende reisaanbieder. Het gaat hierbij om complete pakketten, maar ook losse vluchten, losse hotelovernachtingen, busreizen, vakantiehuisjes, campings en huurauto’s. De opbrengsten van deze sites zouden voornamelijk bestaan uit de commissie die de reisaanbieders betalen voor de via deze portals geboekte reisproducten.

Om te meten waar de consumenten hun reisproducten boeken, zou specifieke software door Sanoma bij de affiliates geïnstalleerd worden. Volgens Ciderhouse komen Sanoma en Ilse media hun verplichtingen ook hierin niet na.

In het eerste jaar waren er dus weinig inkomsten. Volgens Ciderhouse door het ontbreken van affiliatecontracten en een incompleet aanbod waardoor bezoekers wegbleven van de sites. "Voor alles wel staat zijn we in totaal zo’n 15 maanden verder. Je moet ook begrijpen dat de omzet in die drie jaar een stijgende lijn had moeten kennen. Als het nu volledig wordt ontsloten krijg je in het tweede jaar de omzet van het eerste jaar en in het derde jaar de omzet van het tweede jaar", aldus Knotter. Ciderhouse eist dan ook een voorschot op de schadevergoeding van een kleine 4 miljoen euro.

Een woordvoerder van Sanoma vertelt dat de uitgever het jammer vindt dat Ciderhouse deze stap neemt. "Toch zijn wij vol vertrouwen in een goede uitkomst." Andere uitspraken worden niet gedaan. "We willen niet via de media hierin ons gelijk halen, dat vinden wij niet netjes", aldus de woordvoerder.

In juli vorig jaar ging de reizensite van Ilse media live met vertraging. Toentertijd was het de bedoeling om nog 3 maanden in de betafase te blijven.

Bij de lancering van de ‘vertical search portal’ werkte Ilse media samen met 25 grote reisaanbieders zoals Arke, De Jong Intra, Vrij Uit, Summum, Sudtours, Peter Langhout, Neckermann, Kras, Djoser en Vaya. De vliegtickets komen uit de systemen Galileo en Amadeus, die alle vluchten van grote internationale airlines bevatten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Lex

Een ding is wel duidelijk, er is maar een ding wat ze goed kunnen bij Ilse Media en dat is advertentieruimte verkopen!  En reken maar niet op een leuke deal bij Ilse, altijd maar dan ook altijd hetzelfde verhaal van andere adverteerders die in de rij staan dus het is elke keer weer keihard onderhandelen geblazen.

heukele

Ilse Media moet je afschieten, Startpagina? Iedereen die erop staat betaald minimaal 10.000 per maand, anders kom je er niet op. De rest van startpagina zijn sites waar Ilse Media zelf een belang in heeft of bezit. Startpagina is dead meat over 4 jaar. De generatie van nu gebruikt het niet meer. Benieuwd of ze de guts hebben in nieuwe media te stappen: (usg)video. Aangezien startpag de grootste aankoop ooit is geweest en ook de beste, vrees ik dat dit niets gaat worden. Na startpag nooit een overname met potentie kunnen bespeuren bij deze club! Lozerzzz!

treurniet

Oei, frusties in da house…Lekker anoniem brallen en fckviolen. Bij emerce is er toch niemand die daar op let…. Klasse redactie!

nijemeis

zo zo zo jammer dat sommige mensen zo zo zo goed weten wat ilse media allemaal slecht en beroerd doet. Ik voel hier alleen maar jaloezie. En ze zien ook alleen maar startpagina en balen er zo van dat het blijkbaar nog steeds succesvol is. Tsja ze krijgen geen 10.000 voor een link op hun pagina en startpagina wel… Startpagina staat nog wel steeds vol… blikjbaar toch een zinnige investering. Volgens mij heeft ilse media wel meer kaarten in de hand, nu.nl bijvoorbeeld waar toch het een en ander wel loopt… Als je jaloers bent, maak dan zelf iets waarmee je dit bereikt?! Dan mag je klagen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond