Deel dit artikel
-

51 procent groei mobiel internet Vodafone

De verkoop van USB-modems met UMTS verdubbelde in Europa. Mede daardoor ziet Vodafone de omzet uit mobiele datadiensten met 51 procent groeien en, daarmee, voor 6,8 procent aan de concernomzet bijdragen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het telecomconcern zojuist bekend maakte.

De omzet uit mobiele datadiensten, exclusief sms, steeg met 50,6 procent tot 835 miljoen euro. Hoewel Vodafone een mondiaal opererend bedrijf is, is toch 83 procent van de verkopen van mobiel internet uit Europa (693 miljoen euro).

7 procent omzet uit mailen en surfen

Volgens Vodafone waren er eind juni 6,7 miljoen klanten die via een handcomputer of een laptopmodem toegang zochten tot mobiel internet. Hoeveel sessies zijn maandelijks opzetten en hoeveel data ze verstoken, is niet bekend. Het telecombedrijf zegt duidelijk het effect te merken van het beschikbaar komen van USB-modems (versus insteekkaarten voor de laptop). USB-modems zijn eenvoudiger in de bediening, wat zich vertaalt naar meer gebruik.

Een kleine 7 procent van de concernomzet is afkomstig uit de verkoop van mobiel internet. Nog eens 8 procent is afkomstig uit verkoop van ADSL-connecties, sms, advertentiediensten en ‘vast mobiel diensten’ (mobiel bellen tegen vast tarief in en rondom huis).  

In totaal is dus 15 procent van de omzet afkomstig uit niet-spraakgebonden handel. Vodafone streeft ernaar om dat percentage in de periode tot maart 2010 op te schroeven tot 20 procent.

De concernomzet kwam in de zes maanden tot juli 2008 uit op 12,3 miljard euro, een jaartoename van 19,1 procent. Negenenzestig procent van de omzet is afkomstig uit Europa, maar de groei vindt vooral in de niet-westerse landen plaats.

Het aantal klanten groeide in drie maanden met 8,5 miljoen tot 269 miljoen.

In Spanje is het effect van de teruglopende economie merkbaar aan een omzetdaling. Vodafone houdt er rekening mee dat dat effect zich ook in andere landen af zal spelen. Het zegt zijn kostenstructuur te hebben voorbereid op teruglopende verkopen.

Nederlanders belden 8,8 procent meer

Vodafone Nederland maakte vanochtend gelijk met het moederbedrijf kwartaalcijfers bekend. De operationele omzet in Nederland bedroeg 481 miljoen euro. Dat werd bij elkaar gebeld door 4,4 miljoen klanten, van wie 43 procent prepaidbellers. De gemiddelde omzet per klant per maand bedraagt 36,90 euro (9,40 euro prepaid, 57,30 euro abonnees).

Het aantal belminuten steeg met 8,8 procent van kwartaal op kwartaal en kwam uit op 2,26 miljard.

Het is de vraag of Vodafone de groeicijfers van de omzet uit mobiel internet kan handhaven. De Europese Commissie gaat prijsplafonds opleggen aan het buitenlands gebruik van mobiel internet. Dat soort maatregelen heeft een dempende werking op de groei.

In mei nam Vodafone het Deense internetbedrijf Zyb over voor 31,5 miljoen euro. Zyb is een bedrijf dat gebruikers in staat stelt backups te maken van data op mobiele telefoons, zoals agenda’s en adresboeken.

Vodafone Nederland schreef begin juni een wedstrijd uit voor ondernemers en programmeurs om het beste mobiele concept te verzinnen. Het bedrijf, dat onlangs een kantoor in Amsterdam opende, heeft een prijzenpot van 100.000 euro.

Bron foto: edans (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Michiel

Ik snap niet zo goed hoe lagere prijzen (of prijsplafonds) ervoor zouden zorgen dat er minder groei in de mobiele internetmarkt zou zijn. Immers, mensen nemen sneller een data-abonnement en gebruiken die ook in het buitenland omdat dat toch niet zoveel kost.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond