Deel dit artikel
-

KPN TV groeit met 89 procent richting miljoen

Het aantal tv-klanten van KPN groeide afgelopen jaar met 89 procent tot 636.000. Het bedrijf is onderweg naar het miljoen en claimt dat het nu een marktaandeel van 20 procent op de markt voor digitale televisie heeft.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die KPN vanochtend presenteerde.

Groei versnelt

KPN ontwikkelt zich zichtbaar tot een wezenlijke concurrent voor de kabelbedrijven. Afgelopen kwartalen groeide het aantal abonnees op Digitenne en Interactieve TV met achtereenvolgens 17, 18, 19 en 20 procent.

Nederlands grootste kabelbedrijf, Ziggo, meldde vorige week dat het de miljoenste digitale tv-kijker had aangesloten.

Een vetpot zijn de tv-activiteiten voor KPN niet. De gemiddelde omzet per klant per maand is 7 euro, 1 euro meer dan vorig kwartaal en vorig jaar.

Met nieuwe technologie, nieuwe tv-klanten

Met Digitenne, digitale televisie via de ether, bereikt het telecombedrijf nu 70 procent van de bevolking. Komend kwartaal worden er 10 nieuwe antennes geïnstalleerd om dat bereik te vergroten.

Afgelopen kwartaal lanceerde KPN ook een dienst waarmee abonnees, met een geschikt toestel, tv kunnen kijken op hun mobiele telefoon. Vooralsnog zijn er weinig toestellen die de onderliggende zogeheten DVB-H-technologie ondersteunen. Nieuwe topmodellen van toestelfabrikanten bevatten steeds vaker dat soort mobiele tv-antennes. Marktleider Nokia lanceert binnenkort, bijvoorbeeld, de N96.

In het najaar brengt KPN een nieuw modem op de markt voor zijn ADSL-klanten. Dat wordt, in KPN’s woorden, het standaard modem. Dat modem ondersteunt niet enkel ADSL en Wifi, maar kan ook overweg met televisie, telefonie en nieuwe toegangstechnologieën als FTTH en FTTC (supersnel glasvezelinternet via VDSL).

Financiele resultaten

De financiële cijfers toonden weinig verrassingen.

De omzet steeg met 22 procent naar 3,7 miljard euro. Die groei komt voort uit de overname van IT-bedrijf Getronics, dat voor 504 miljoen omzette. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 656 miljoen euro. De nettowinst liep terug van vorig jaar 400 miljoen naar 353 miljoen in het net afgesloten kwartaal.

Iets minder dan eenderde van KPN’s omzet is afkomstig uit het buitenland. De Duitse mobiele telecomaanbieder E-Plus draagt voor 808 miljoen euro bij, Base in België voor 171 miljoen euro.

In Nederland is van de 2,6 miljard omzet 1,0 miljard afkomstig van de consumentenmarkt. Daar is KPN actief met vaste en mobiele telefonie, tv-diensten en handel in internettoegang.

KPN Nederland zag het aantal VoIP-klanten afgelopen 12 maanden met ruim 30 procent groeien tot 983.000. Het bedrijf moest op verzoek van klanten in de afgelopen 3 maanden 40.000 vaste lijnen deactiveren, omdat die niet meer gebruikt worden. Een jaar geleden waren dat er nog 110.000. KPN gaat ervan uit dat 18 procent van de huishoudens alleen mobiel belt, niet via de kabel of het vaste telefoonnet. Dat percentage is nagenoeg stabiel.

Het aantal breedbandklanten steeg in dezelfde periode met 15 procent tot 2,5 miljoen. Dat aantal lijkt zich te stabiliseren.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond