Deel dit artikel
-

Financial Times: meer online dan papieren lezers

De Engelse zakenkrant Financial Times bereikte afgelopen jaar een belangrijk digitaal omslagpunt. De dagelijkse circulatie is constant op 450.000, maar het aantal geregistreerde sitebezoekers verdrievoudigde tot een half miljoen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Pearson gisteren publiceerde.

De Financial Times Group blijkt met succes zijn digitale strategie uit te voeren. De omzet uit digitale activiteiten, waaronder de verkoop van digitale abonnementen en internetreclame, levert nu 63 procent van de omzet van FT Group op. In 2000 was dat 20 procent.

Hoewel het aantal geregistreerde gebruikers tussen eind 2007 en half 2008 verdrievoudigde tot 500.000 bleef het aantal betálende digitale lezers stabiel op 100.000.

Aan de níeuwe lezersgroep verdient de FT-uitgever enkel met het vertonen van advertenties. In welke mate FT aan upselling doet, de gratis lezers verleiden tot een digitaal abonnement, is niet bekend.

De groei van het aantal geregistreerde sitebezoekers is het directe gevolg van een wijziging eind vorig jaar. Sitebezoeker mogen sinds een half jaar 5 verhalen per maand gratis lezen. Om zes of meer verhalen op FT.com te mogen lezen, dienen ze zich eerst te registreren en – daarna – in te loggen.

Overigens rapporteert Pearson niet hoeveel mensen gemiddeld een krant gezamenlijk lezen. Ook meldt de uitgeverij niet hoevaak een geregistreerde gebruiker FT.com gemiddeld bezoekt. Vast staat de krant naar op een omslagpunt afstevent waarin het aantal digitale lezers het aantal papieren lezers overstijgt.

Over het eerste halfjaar van 2008 steeg de omzet van FT Group met 11 procent tot 474 miljoen euro. Daarbij is het bedrijf minder afhankelijk geworden van advertentie-inkomsten. Het omzetaandeel daarvan daalde van 52 procent in 2000 naar 30 procent in 2007. De operationele winst ging met 21 procent vooruit, oplopend tot 106 miljoen euro.

Pearson: "Vooruit kijkend denken we dat FT’s vooraanstaande positie, gecombineerd met onze digitale en abonnementen-business, ons een goed uitgangspunt geven om de winst van FT Group in 2008 te vergroten in macro-economisch lastige omstandigheden."

Bron foto: medapt (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond