Deel dit artikel
-

Zoekdienst Cuil bespeelt de privacyviool

De zoveelste kroonprins van Google ziet het levenslicht: Cuil. Dus luidt direct de vraag; neemt Microsoft het over? Cuil beweert tal van voordelen te bieden boven Google, onder meer over privacy. De eerste oordelen:

Cuil (spreek uit ‘cool’) wist een golf van aandacht te creëren, met alleen al via de Engelstalige Google News zojuist maar liefst ruim duizend artikelen.

Die aandacht is vooral te danken aan twee feiten, de oprichters en de nadruk op de omvang: Anna Patterson die tussen 2004 en 2006 belangrijke projecten bij Google (mede) leidde, en haar man Tom Costello die bij IBM het nodige deed aan zoektechnologie, begonnen Cuil een paar jaar terug.

Het tweede feit: Cuil pretendeert de grootste databank te hebben: er zijn nu 121 miljard webpagina’s geïndexeerd volgens Cuil. Google voelde zich genoodzaakt om iets te zeggen over haar omvang, die tegenwoordig niet openbaar is: in een blogposting zegt Google: er zijn nu 1 ‘trillion’ webpagina’s, te vertalen met 1 biljoen. Hoeveel google er daarvan in de index opneemt zegt ze niet, maar de schatting van deskundigen loopt in de 30 tot 50 miljard pagina’s.

Cuil’s cijfer duidt op een serieuze aanpak, maar zegt weinig over kwaliteit. Uiteindelijk draait het om relevantie, bij Google voor een groot deel gestoeld op de pagerank (Nederlands).

Microsoft en Sullivan

De kwaliteit wordt bepaald door deskundigen en de markt. Wat die markt betreft is het vooral de waarde van het bedrijf. Zo kondigde Microsoft aan met een vette geldbuidel de markt voor zoektechnologie op te gaan. Ze kocht Powerset, een jong zoektechnologiebedrijf, voor naar schatting 100 miljoen dollar, vijf keer de startinvestering. In Cuil ging 33 miljoen dollar aan venture capital.

Wat de kenners betreft: deskundige bij uitstek in Nederland is Henk van Ess van Voelspriet.nl. Hij had nog geen oordeel gepubliceerd en was ook niet bereikbaar voor commentaar. Een korte eigen test van Cuil bij Emerce viel heel wisselend uit. Sommige resultaten waren beter, sommige slechter. Wat dan ontbreekt is de constante kwaliteit van Google, daar Cuil de ervaring met miljarden zoekopdrachten nu nog mist. Grappig: we zochten op ‘leugens’ en kregen suggesties om verder te zoeken op Nederlandse en Belgische politici en politieke partijen (zie plaatje).

Internationaal zijn de ogen nog altijd gericht op het oordeel van Danny Sullivan. Die postte grondig commentaar. Hij zette recent nog de uitdagers van Google tot nu toe op een rij.

Sullivan is niet ondersteboven van de kunsten van ‘Cool’. Hij meent niet met zekerheid te kunnen zeggen hoe groot Google is, dus kan niemand dat beweren. De indexering op basis van relevantie van pagina’s en links naar die pagina’s vindt Sullivan geen unicum.

Iedereen ziet dat de presentatie van zoekresultaten door Cuil een stuk eleganter is dan De presentatie van Cuil is zondermeer meer een stuk eleganter dan van Google, met onder meer tabbladen en suggesties om verder te zoeken. Sullivan vindt de nieuwe dienst Hakia dan veel innovatiever.

Privacy

Toch sluit Sullivan niet uit dat Cuil in de bus gaat blazen, maar schat het te winnen marktaandeel zelfstandig op zo’n 2 procent. Met een slag om de arm: het zou zomaar meer kunnen worden met een krachtig mond-tot-mond reclame.

Cuil zegt in haar privacy-info geen IP-nummers op te slaan met zoekgedrag, een belangrijk voordeel boven Google. Sullivan vindt het niet relevant omdat de markt geen snars blijkt te geven om privacy. Ook Ask en Microsoft winnen geen extra marktaandeel met betere privacy.

En is de privacy zo veel beter? We vroegen het bij Ixquick, de Nederlandse zoekdienst die met succes privacy benadrukte en er een keurmerk voor kreeg. Directeur Alex van Eesteren zag Cuil nog niet vanwege vakantie. Maar hij waarschuwt alvast:

"Beloften over privacy deugen vaak niet. Neem Ask met haar Ask Eraser om anoniem te zoeken. Ze geven wel degelijk IP-nummers door, aan degene die de gesponsorde links bij zoekresultaten plaats, Google. Je moet dat nauwkaurig onderzoeken.

Zijn collega Robert Beens deed dat al en stelt nuchter vast: ‘Cuil gebruikt een track ID cookie en dat lijkt me niet in de haak als je volkomen privacy garandeert. Ik neem aan dat ze daarmee toch het surfgedrag volgen." Cuil bevestigt dat ze cookies inzet, maar beweert de data niet zelf op servers op te slaan.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Pim Hutjens

Een nieuwe zoekmachine?  Altijd leuk, dus even gekeken. maar echt vernieuwend lijkt Cuil niet te zijn.  Ze tonen af en toe plaatjes bij de zoekresultaten. Wel, dat is interessant (niet uniek). Maar; in 90% van mijn testjes waren irrelevante plaatjes, vaak niet eens van de pagina waar naar toe verwezen wordt. Ook als je zoekt op een specifiek merk telefoon + type ("htc touch pro") kun je nog verbaasd worden door allerlei leuke telefoon images, maar niet diegene die je zocht.  Het zoekresultaat is verder tot nog toe nog telkens minder qua kwaliteit geweest dan Google. Indexeren is leuk, maar als ik dan zoekresultaten krijg van Planet en wordt geleid naar een website die niet meer bestaat schiet dat zijn doel voorbij.  Tot slot; ik ken een bedrijf dat in Google 262.000 hits heeft en in Cuil nul! Rara hoe kan dat?  Wel goed is de auto-aanvullen optie, de simpele interface en de 'Explore by Category' optie (die kwalitatief ook goed lijkt).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond