Deel dit artikel
-

‘Zomaar’ webwinkelier voor iPhone batterijen

Henk van Ess werd een nationale bekende internetdeskundige. Werkend aan zijn boek om ook mondiaal in de bus te blazen, wilde hij een oplossing voor het batterijprobleem van de iPhone 3G. Door ‘productontwikkeling 2.0’ via het web lukte dat zowaar binnen 48 uur. Van Ess is nu handelaar in Amerikaans-Chinese batterijen voor de iPhone.

Zo luidt het wonderlijke verhaal in een notendop waar van Ess zelf, bekend van ondermeer Voelspriet, ook nog steeds met verwondering op terugkijkt: "Het is een zijpad, maar momenteel vergt het al mijn aandacht. Letterlijk aan de keukentafel is het besluit genomen. Moest uitgerekend ik nu een batterijenboer gaan worden. Waarom niet, zei m’n vrouw. Je bent zelf toch uiterst tevreden over die batterij dus allicht dat anderen daar ook voor warm lopen."

Dus bestiert Van Ess nu 3gjuice.com als webwinkel met aanbod van de batterij-extensie om op de iPhone te klikken om de batterijduur te verdubbelen; voor 35 euro per stuk, 90 euro voor drie stuks en 175 euro voor een voorraadjes van zes. Van Ess verzorgt bovendien de wereldwijde groothandel in de batterij.

Met Amazon

En Van Ess maakt gebruik van Amazon Pro Merchant waarmee hij zijn 3G Juice aanbod van 50 dollar keurig in de doorzoekbare Amazon-catalogus ziet opgenomen zodat iedereen die via Google zoekt op een batterij voor de iPhone daar ook snel naar toe gaat.

"Een geweldige dienst. Kopers krijgen dezelfde type nota als van Amazon. Zelf hoef ik weinig meer te doen aan logistiek en administratieve afhandeling. Het kost je 10 procent van de prijs, maar dan is ook alles geregeld. Alleen loop ik nu tegen meer orders dan voorraad aan. Een luxe probleem dat gelukkig oplosbaar is."

De logistiek voor Europa wordt op het kantoor van Van Ess in Amersfoort gedaan door medewerkers van Regus, een facilitaire organisatie die we hier kennen van kantoorverhuur maar die ook logistiek en afhandeling voor hun rekening nemen: "Ik heb bovendien een contract gesloten met de Amerikaanse Regus-vestiging genomen die dicht bij een Fedex-vestiging zit die de inkomende stroom van de producten verwerkt. Ze handelen zelf de Amazon-orders af"

Van Ess werkt met de grote Chinese batterijproducent C-Bak die de juiste vergunningen heeft: "Een vertegenwoordiger van dat bedrijf klopte aan toen die las over mijn klachten en wens voor een uitbreiding van de batterijduur. Het is NASDAQ-genoteerd bedrijf met vele grote afnemers maar natuurlijk moest ik de claim dat zij de sterkste en kleinste iPhone 3G-batterij kunnen maken, eerst goed onderzoeken.”

Product 2.0

 Van Ess toont waar en hoe de batterijen worden geproduceerd. "een Amerikaanse detailhandelaar waarmee ik contact had verklaarde me voor gek dat ik zo transparant ben. Dat zijn bedrijfsgeheimen volgens hem, maar ik vind dat je daar heel open over kunt zijn. Ik noem het Product 2.0 en heb dat zo ook op de doos gezet. In totaal hebben zeker tien mensen via het web samengewerkt aan de 3G Juice zonder dat ze elkaar ooit zagen"

Ook de communicatie van de schrijver-adviseur-ondernemer (foto) met de producent verloopt online. "Ik was niet zo tevreden over de aanvankelijke verpakking en daarop hebben ze in 3D modellen nieuwe verpakkingen gemaakt. En deze week nog het logo erop gezet en ook weer online daarover overlegd."

Het ontwerp van de batterij, het logo en de doos kwamen op een typische ‘web 2.0’ manier tot stand. Van Ess kreeg op zijn verzuchting op LinkedIn (ik wil NU een krachtige batterij van 1700 mAh zonder snoer) direct batterijfabrikanten over de vloer. C-BAK werd het. Daarna was het zaak
ontwerpers te trekken en dat ging wonderwel goed. Hij stuitte op ene Demian Rosenblatt en dat resulteerde in dit productontwerp. Van Ess: "Hij bleek pictogrammen voor de metro in San Francisco te hebben ontworpen en staat goed bekend. Hij reageerde zomaar, gewoon vanachter zijn keukentafel. Het ontwerp was weer geïnspireerd op een logo van Alex Kentie uit Amsterdam, een gamedesigner. Telmen Dzjind uit Nederland reageerde om de doos te maken waarin hij het logo heeft verwerkt."

Van Ess liet dit weten aan LinkedIn. Het zakennet is zo blij met de positieve getuigenis in een verder toch aan activiteit mank gaande LinkedIn dat ze met Van Ess’ ervaring reclame gaan maken. Dat heeft LinkedIn baas Reid Hoffman aan Van Ess laten weten.

Misleiding Apple

Van Ess is nu aan het verdienen aan de (te) zwakke batterij van Apple, dus kan daar alleen maar blij mee zijn. Zou je denken. Maar voor het zover kwam was hij knap verbolgen: "Ik was werkelijk verbouwereerd door de misleiding van batterijfabrikanten. Ze wilden allemaal andere waarden op de batterij zetten dan de werkelijke waarde. Waarom? ‘Omdat iedereen dat doet’, kreeg ik als antwoord. Goed, je weet wel dat de batterij van je MacBook Air drie uur meegaat in plaats van de beloofde vijf uur. Maar je kunt het toch niet maken met veel te fraaie beloften te komen als gerenommeerd bedrijf."

Van Ess zelf probeert het te voorkomen. Hij belooft een verdubbeling van de looptijd van de iPhone: "Doe je er normaal drie uur mee dan kun je met de 3G Juice er zes uur van maken, haal je vier of vijf uur dan zul je met de verlening dat ook wel halen als het gebruik niet ineens intensiever wordt. Dat kan dankzij een sterke batterij waarvan je de energie ook kan bewaren voor noodgevallen via een off-knop".

Van Ess is tegen wil en dank ook productdeskundige geworden. Zo wist hij dat het geen gewone Lion batterij moest worden gezien die snel in capaciteit achteruit gaan, maar een Lion Polymer batterij. En dat zelf heel goed alles moet testen en in handen krijgen alvorens je gaat verkopen. En een ‘liability’ verzekering moet afsluiten gezien de Amerikaanse wetgeving. Maar die kost naar verwachting zo’n duizend euro.

Dat het zo snel ging allemaal verbaasde Henk van Ess. Hij kreeg gratis veel en snel hulp, ook van WordPress-designers en van ervaren retailers uit de VS. Wel waren er even problemen met de Amerikaanse kant van Paypal: "Maar een lokale directeur hielp informeel een handje via LinkedIn en die hobbel was toen ook genomen.

Van ergernis naar 2.0 energie

Van Es wil graag het verhaal achter de totstandkoming van de onderneming uit de doeken doen: "Het begon met de irritatie over de slappe batterij van de iPhone. Maar het heeft me veel geleerd. Ik neem als basis wat me zelf interesseert en zoek daar gelijkgezinden bij. Ik zoek slimme mensen die het idee steunen en vervolgens samenwerken via het web. Iedere deskundige doet zijn ding."

Zijn nieuwste plannen: een GPS-logger die zonder abonnementskosten automatisch alle ritten fiscaal verantwoord in Excel zet (‘Ik heb een hekel aan kilometerregistraties’) en software voor nieuwsmedia die automatisch kranten vertaalt op gegeven trefwoorden, een mashup van Google Translate, RSS en eigen techniek. Voor de laatste twee projecten gebruikt Van Ess RentaCoder.com. "Dit broeinest van webhuurlingen bestaat uit ruim 200.000 programmeurs. Geweldig hoe snel en goed ze software voor je maken als je de weg weet."

 

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Jeroen

Ter info: de opmerking van uw collega-redacteur staat nog in de tekst vermeldt…  Het zakennet is zo blij met de positieve getuigenis in een verder toch aan activiteit mank (hoe kom je daar nou bij, het meeste speelt zich in onderling contact af, maar goed, laat maar staan) gaande LinkedIn dat ze met Van Ess' ervaring reclame gaan maken.

Bastiaan

geweldig! ik wens hem heel veel succes hiermee. Wat zou Apple er trouwens van vinden?

Heidi

Geweldig. nu nog voor de 8G!

iphone

Goh … is de koers van batterijen omhoog geschoten? 1 doet nu 42,95 (ipv 35), 3 kost 120 (ipv 90) en voor 6 mag u 230 euro afrekenen (ipv 175). Doe mij maar een lege iphone

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond