Deel dit artikel
-

Opt out voor advertenties bij Google en Yahoo

Iedereen doet mee, tenzij anders aangegeven. Google biedt surfers de mogelijkheid aan te geven niet gediend te zijn van persoonsgerichte advertenties. Ook bezoekers van Yahoo.com kunnen sinds vrijdag met een klik verlost zijn van dit soort advertenties.

Met deze optie breidt Yahoo de opt out-mogelijkheid uit van advertenties die gebaseerd zijn op persoonsgebonden surfgedrag op netwerken van derde partijen. Dat tegelijkertijd concurrent Google een opt out aanbiedt voor hun persoonsgebonden advertentie is geen toeval.

Beide partijen reageren hiermee op een vraag vanuit de Amerikaanse overheid. Het Senaat en Huis van Afgevaardigden deden bij een aantal grote partijen navraag over grenzen van online adverteren en behavioral targeting.

Yahoo wist het mooi te verpakken onder de noemer van vertrouwen. Zo liet Anne Toth, verantwoordelijk voor privacy bij Yahoo weten dat haar bedrijf begreep dat ‘het vertrouwen van de gebruiker het grootste goed is’: “We streven ernaar om een vertrouwde online ervaring te creëren.”

Voor Yahoo en Google is een opt out-mogelijkheid, waarbij mensen zich actief moeten uitschrijven natuurlijk makkelijker dan een opt in-mogelijkheid. Het lijkt er op dat beide partijen deze stap zetten met de adverteerders en de uitgevers in het achterhoofd.

Eerder bevonden de Amerikaanse overheid en online uitgevers en adverteerders zich in een juridisch steekspel rondom persoonsgericht interactief adverteren, behavioural targeting.

De vragen die hierbij centraal stonden waren in hoeverre consumenten geïnformeerd moeten worden dat adverteerders persoonlijke gegevens verzamelen en waar ze daar bezwaar tegen aan kunnen tekenen.

Bron foto: zenobia_joy (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond