Deel dit artikel
-

Sociaal recruitment netwerk opent deuren voor leden

Net nu uit cijfers van het CBS blijkt dat de Nederlandse economie in het tweede kwartaal niet is gegroeid, wordt er een nieuw online netwerk gelanceerd waarbij leden geschikte kandidaten uit hun netwerk voor kunnen dragen bij bedrijven.

Arno Bouwens, een van de initiatiefnemers ziet het desondanks positief in. "Natuurlijk waren we liever een half jaar eerder geweest met de huidige economische omstandigheden. Maar in tegenstelling tot de vorige economische afkoeling, is nu de vergrijzing op niveau. De schaarste blijft wel. Daarnaastvinden de vacaturebanken alleen de actief zoekenden. Wij nemen ook de passieve groep mee. Een goede professional heeft al een baan, maar staat misschien wel open voor verandering. Daar mikken wij op."

De online dienst combineert het werven van kandidaten met online netwerken.  Bedrijven plaatsen vacatures en bieden een premie aan de netwerker die binnen zijn of haar eigen relatienetwerk de geschikte kandidaat weet te vinden: social recruitment. Friendhunter moet goekoper zijn dan een headhunter en beter werken dan een online vacaturebank.

Concurrenten

Toch heeft Friendhunter naast de economische omstandigheden nog meer obstakels te overwinnen. Bouwens: "We dachten dat we uniek waren met dit idee binnen de arbeidsmarkt. Er zijn wel vacaturebanken, maar voor de rest is er de afgelopen 20 jaar weinig verandertd in deze sector. Toen hebben we dit concept bedacht. Uiteindelijk bleken soortgelijke concepten al te bestaan in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland zelfs ook. "

Spotajob, vorige maand overgenomen door Wegener, en Zubka, een Brits initiatief, dat nu ook in Nederland is gelanceerd, zijn de directe concurenten van Friendhunter. "Er komen er zelfs nog meer aan. Maar vergeleken met die twee staan wij met onze partners sterker", meent Bouwens.

De komende weken sluiten verschillende partners zich aan, onder meer DAGbanen.nl, Startlog, Marketingfacts en Frankwatching. Door deze aanpak worden adverteerders uit verschillende branches gekoppeld aan een uiteenlopende verzameling netwerken en netwerkers.

Social recruitment portal

Zo wil Startlog de komende week een aantal generieke diensten aanbieden aan hun blogers waarvan een social recruitment portal er een van is. Gebrand in de stijl van Startlog kunnen de bloggers zoeken in Bloggerjob, waarmee ze uiteindelijk vissen uit dezelfde vijver, in dit geval de database van Friendhunter. Datzelfde geldt voor DAGbanen.nl, binnen een paar weken moet hier een extra tabblad te vinden zijn met de tool van Friendhunter.

Friendhunter werkt op no-cure no-pay basis. Een eerste groep bedrijven kreeg in de  afgelopen weken al de mogelijkheid om een account aan te maken en vacatures in te voeren. Vanaf donderdag komt de service ook beschikbaar voor netwerkers.

De bedrijven bepalen zelf de premie die ze de netwerker willen betalen voor een kandidaat. Voor een junior systeembeheerder kan dat misschien 1.000 euro zijn, maar een senior sales executive kan al snel  4.000 euro opbrengen. Bouwens: " Friendhunter vraagt een provisie over die premie. Per kandidaat wordt 20 procent afgedragen, met een minimum van 450 euro. "Vaak is dat alsnog goedkoper dan de premie die een organisaties zelf weggeeft aan werknemers binnen het bedrijf die iemand aandragen."

Handelswinkeltje

De netwerker moet wel zelf actief op zoek, maar het is mogelijk om met zoekcriteria alleen die vacatures te selecteren die interessant zijn. "Het kan natuurlijk zijn dat iemand net als op eBay gebeurt eigenlijke een eigen handelswinkeltje begint en hier heel actief te werk in gaat. Maar de massa, waar iemand misschien gemiddeld 100 mensen kent, stuurt misschien per jaar 2 vacatures door. Bij 2.000 van dat soort netwerkers wordt het al een dynamisch geheel"

Dat mensen netwerkmoe zijn en al genoeg sociale netwerken met online vrienden of contacten moeten onderhouden, dat beseft Friendhunter ook. "Wij beschouwen dit meer als een rss-feed. Wanneer je je inschrijft geef je alleen je e-mailadres en je naam. Je zoekprofiel kan je zelf opgeven. Als je iemand kent die geschikt is voor een vacature, dan ga je naar de site. Je hoeft geen vrienden uit te nodigen."

In een e-mail, via de rss-feed, of gewoon op de site kunnen de netwerkers de vacatures bekijken. Vacatures kunnen worden doorgestuurd naar een geschikte kandidaat. Deze krijgt een e-mail met daarin een link, maar hoeft om te solliciteren geen account aan te maken op de site. Mocht de kandidaat besluiten te solliciteren, dan stuurt Friendhunter de sollicitatie door naar het bedrijf die weer contact op kan nemen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michel de Boer

slim bedacht Friendhunter, beetje laat 8 januari 2007 – Door Erwin BoogertGeld verdienen door werkzoekende vrienden op een vacature te wijzen. Daar draait de startende Nederlandse vacaturesite SpotAjob om. "Vacatures plaatsen is gratis bij ons. Een bedrijf betaalt enkel een bonus als de positie opgevuld wordt", aldus oprichter Michel op 't Landt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond