Deel dit artikel
-

Jonge consument meer online dan voor de tv

Jonge Nederlandse consumenten besteden meer tijd op het internet dan aan het kijken van televisie. De 16- tot 34 jarigen, een groep waarvan 97 procent online is, zijn gemiddeld 16 uur per week online. Hiermee behoren ze tot de meest intensieve net-gebruikers van Europa.

Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester Research naar het mediagedrag van de Nederlandse consument in 2007.

Bijna de gehele Nederlandse bevolking gebruikt het internet. Van de Nederlandse consumenten gebruikt slechts 16 procent het internet niet voor persoonlijke doeleinden of werk. Hiermee is Nederland in Europa één van de landen met de meeste internetgebruikers.

Samen met de Scandinavische landen spant Nederland op dit gebied de kroon. In bijvoorbeeld Zweden gebruikt 84 procent het internet voor persoonlijke of werkgerelateerde doeleinden, evenveel als in Nederland.

Sterke speler

Nederland en Scandinavië blijven in Europa de sterke spelers op het gebied van breedband. Ter vergelijking, Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, België en Luxemburg zijn de middenmoters. Onderaan bungelen Griekenland, Ierland, Italië, Portugal en Spanje.

Van de Nederlandse consumenten is 92 procent van de 35- tot 44-jarigen een webgebruiker. Bij de 16- tot 34 jarigen is 97 procent online. Bij consumenten boven de 65 is er minder dan 70 procent online.

Mainstream

Nu de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking online is, is de gemiddelde web-gebruiker een mainstream-consument. Hij (52 procent is een man), is een veertigplusser en heeft een inkomen net boven het gemiddelde van de Nederlandse consument.

In een jaar is het aantal web-gebruikers in Nederland gegroeid met 16 procent, meer dan de groei van de minder ontwikkelde markten zoals Frankrijk of Spanje. Dit komt mede door de concurrentie tussen ISP’s, lage prijzen en snelle breedbandverbindingen in Nederland. Van de Zuid-Europese consumenten is 54 procent online.

Televisie

Ondanks deze groei blijft onder alle Nederlandse consumenten de televisie het meest populaire medium. Over het geheel genomen kijken de Nederlandse consumenten, jong en oud, gemiddeld 12 uur per week televisie. Online consumenten keken zelfs 1 uur meer televisie vergeleken met het voorgaande jaar.

Een eerder onderzoek van Forrester toonde aan dat de Nederlandse markt voor ecommerce leidend is in de Benelux, waarbij verwacht wordt dat er meer dan 3 miljard euro in om gaat dit jaar. In de komende vijf jaar zou dit zelfs naar 12 miljard doorgroeien. Hiermee blijft Nederland in de top 5 ecommerce-spelers van Europa, net achter Italië, maar nog voor Spanje. In 2011, zo voorspelt Forrester, koopt meer dan de helft van de Nederlandse populatie vakanties, kleren en elektronica via het internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond