Deel dit artikel
-

DCIF investeert 50.000 euro in videoplatform

Het Dutch Creative Industry Fund heeft zijn oog laten vallen op een nieuwe start-up. Het fonds, dat doorgaans tussen de 20.000 en 40.000 euro investeert, legt dit keer 50.000 euro op tafel voor het online videoplatform VIDDIX.

Het DCIF heeft 50.000 euro geïnvesteerd. Twee andere investeerders hebben samen ook 50.000 euro toegezegd, Netspider Group en een privé persoon die niet bekend wordt gemaakt. Hoeveel aandelen de investeerders krijgen voor het geld, dat wordt ook niet bekend gemaakt.

“DCIF investeert in VIDDIX omdat de tool die gebruikt wordt volgens ons een goede aanvulling is op de bestaande webvideo’s”, zegt Gert-Jan Bennen, fondsmanager van DCIF. 

Netwerk van DCIF

Voor VIDDIX is de investering op meerdere vlakken van belang. Het gaat in eerste instantie natuurlijk om de geldelijke investering, maar het netwerk van DCIF is ook interessant voor de start-up. Partners binnen het fonds zijn enkele grote mediabedrijven als bijvoorbeeld ilse media, de Telegraaf Nederland en de Veronica Holding. Deze hebben ook baat bij de tool van VIDDIX.

Zo weet Sébastien Willems, een van de oprichters van VIDDIX, te vertellen dat zijn bedrijf al enkele maanden in gesprek is met ilse media: “De plannen moeten nog concreet gemaakt worden, maar we zijn bezig om een aantal formats in de markt te zetten voor online video’s waarbij ook de content word geleverd. De nieuwe media-afdeling van ilse media gaat hier eventueel gebruik van maken.”

Interactieve elementen

VIDDIX verrijkt videomateriaal met visuele en interactieve elementen. Het bedrijf biedt verschillende mogelijkheden, zoals grafieken, doorklikmogelijkheden naar websites en presentaties.

VIDDIX heeft niet gekozen voor overlay, waarbij interactieve content als een laag over de video wordt gelegd, maar voor de optie om de klikbare content rechts naast de video aan te bieden. Dit zou de experience voor de gebruiker en de usability verbeteren volgens Willems: “We hebben ervoor gekozen om dat te scheiden. Rechts zie je alles wat op internet draait en links de video. Die twee communiceren met elkaar. Dat kan beide kanten opgaan.” Overlay blijft desondanks wel interessant. “We houden het wel in de gaten. Momenteel zijn er nog geen plannen voor de korte termijn, maar het zou best kunnen zijn dat we dat in de toekomst ook gaan aanbieden.”

Bol.com

De investering wordt voornamelijk gebruikt voor groei van het bedrijfje. Willems: “We gaan de zakelijke kant op. Dat kan bijvoorbeeld e-learning zijn, maar ook e-marketing of e-commerce.” Bij e-marketing kan er bijvoorbeeld naast een filmpje van een nieuwe auto aan de rechterkant een formulier worden getoond waarmee de kijker informatie op kan vragen. Willems ziet ook mogelijkheden voor de e-commercemarkt. “Bijvoorbeeld een video waarbij je in het rechtervenster een winkelwagentje plaatst.” Het bedrijf is zelfs al bezig met een pilot voor Free Record Shop en Bol.com. “Bij een product van Bol.com, bijvoorbeeld een dvd kan je een video tonen met een trailer of een recensie waarbij aan de rechterkant het mandje van Bol.com wordt getoond. Zo kunnen de gebruikers het product meteen bestellen als ze geïnteresseerd zijn”, aldus Willems. Als het goed is komt deze mogelijkheid nog eind dit jaar beschikbaar.

VIDDIX bestaat sinds 2007. Februari dit jaar is de dienst live gegaan.

DCIF is een investerings- en stimuleringsfonds voor de Nederlandse digitale creatieve sector. Ilse Media richtte het fonds op in 2005. Sinds 2006 nemen ook uitgeversmaatschappij De Telegraaf, IDG Nederland en Veronica Holding deel.

Bliin, een Nederlandse geoblogging-site, ontving de eerste investering van het fonds. Eerder investeerde DCIF onder meer ook enkele tienduizenden euro’s in de internationale georiënteerde Nederlandse Wakoopa.com. Dit bedrijf levert een dienst waarmee computergebruikers kunnen zien welke software hun vrienden gebruiken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frank Schuil

Mooie dienst. B2B idd interessante markt. Gefeliciteerd met investering en succes! Gr. Frank

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond