Deel dit artikel
-

AIR-applicatie mixt zoekresultaten en online netwerken

Op het jaarlijkse Summer Camp van Adobe wist in de categrorie Enterprise de applicatie hAIRy aan de haal te gaan met de hoofdprijs. Een team van NL for Business, Smartminds en won met een webenabled desktop applicatie die zoekresultaten combineert met sociale netwerken.

Op het jaarlijkse evenement van Adobe worden developers in drie dagen niet alleen bekend gemaakt met de techniek achter de AIR-applicaties, maar wordt er ook van de ingedeelde teams verwacht dat ze met flink wat tijdsdruk in twee dagen een AIR-applicatie neerzetten. Op de derde dag worden er prijzen uitgerijkt in de categorie Creatives en Enterprise.

De interesse van de teams is gewekt, want de groep die de beste applicatie weet neer te zetten mag naar de Max conferentie voor ontwerpers, ontwikkelaars en experts op het gebied van Adobe-producten in Milaan.

Bubble Trouble

Bij de creatieven wist de applicatie Bubble Trouble de hoofdprijs in de wacht te slepen. Een simpel, maar mooi vorm gegeven spelletje waarbij de gebruiker spelenderwijs een in stukjes geknipte foto die over het bureaublad dwarrelt, moet zien weg te zappen. Twee van de teamleden waren afkomstig van MediaMonks, Thijs Broerse en Roland den Hertog samen met Sander Riel van TechTribe ontwikkelden zij deze app in 24 uur. De bedoeling is om de game door te ontwikkelen naar een volledig werkende applicatie.

In de categrorie Enterprise won de applicatie hAIRy. Robert Eijpe van NL for Business denkt te weten waarom de applicatie van zijn team hun een kaartje heeft weten te bemachtigen voor het Adobe event in Milaan: “We hebben alle API’s gebruikt die in AIR zitten en verschillende mogelijkheden laten zien. Ook de vormgeving sprak denk ik aan.” De applicatie ziet eruit als een cartoonachtig mannetje op de desktop.

  

Blacklist

De widget combineert sociale netwerken met de mogelijkheid van zoeken. De applicatie haalt een lijst van vrienden uit de verschillende sociale netwerken als bijvoorbeeld Hyves, LinkedIn en Plaxo. Met hAIRy kan de gebruiker in de applicatie zoeken binnen de verschillende bestaande zoekmachines en de informatie die hij krijgt kan de gebruiker waarderen en delen met zijn  vrienden. “De zoekresultaten krijgen hiermee een rating. Als je het wilt delen, dan stuur je het naar je vrienden. Vrienden geven vervolgens ook aan of het wel of niet interessant is. Vindt iemand het niet interessant, dan komt het sleutelwoord op de blacklist voor die ene  persoon”, aldus Eijpe.

Volgens Eijpe kan het bijvoorbeeld zo zijn dat bij twee vrienden eentje wel van voetbal houdt en de ander niet: “Zodra de gebruiker een artikel over voetbal deelt gaat het de eerste keer naar beide vrienden, maar de volgende keer, wanneer de ene vriend heeft aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in voetbal, alleen nog maar naar één van de twee vrienden.”

Video

In de applicatie is er naast een chatfunctie ook de mogelijkheid toegevoegd om met vrienden te delen welke video je aan het kijken bent. “Het idee hierachter is dat je vroeger maar die zenders had waar je de dag later gewoon met je vrienden over kon praten. Met internet heb je tegenwoordig een overvloed aan informatie. Vrienden zijn vaak wel geïnteresseerd in dezelfde dingen, dus dat moet je kunnen delen met elkaar”, verklaart Eijpe.

Daarnaast is het met de applicatie ook mogelijk om met een simpele klik in de applicatie bestanden meteen te delen. Ook hier kan je weer een whitelist voor aanmaken van wat je we graag wilt ontvangen en wat niet. En dat is makkelijk voor de gebruiker meent Eijpe: “Zodra je iets in een browser vindt, moet je vaak meerdere handelingen verrichten voor je het door kan mailen.”

Specifieke zoekresultaten

Een zoekmachine maakt een profiel aan, in het geval van Google, per land. Als de gebruiker zoekt naar voetbal, dan krijg hij de algemene resultaten en misschien niet die plaatselijke club waar hij naar op zoek is. Eijpe: “Google meet op het aantal links en op hoeveel mensen daarop klikken. Dat is een grote groep. Met je vrienden zoek je misschien alleen naar je plaatselijke voetbalclub. Je kan dus specifiekere resultaten tonen. Vrienden zoeken vaak naar wat jij ook interessant vindt. Je hebt toch overlappende interesses. Met de een deel je je interesse in sport, met de ander heb je een bepaalde school gemeen en de ander ken je misschien weer vanuit een kerkgemeenschap.”

“In zoekmachines is het moeilijk om een profiel op te bouwen op informatie. Met de applicatie gebruiken we het natuurlijke element van sociale netwerken”, verklaart Eijpe het idee om de applicatie te ontwikkelen.

Het is daarnaast ook mogelijk om de zoekinformatie op datum te zetten. “Hiermee kan je er later in terugzoeken en bij een grote gemeenschap zien welk nieuws het belangrijkste nieuws was op een bepaalde dag”, aldus Eijpe, die denkt dat de applicatie wel degelijk van de grond gaat komen. “Uiteindelijk hopen we dit verder te gaan ontwikkelen en op de markt te brengen. Het idee is in ieder geval goed.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Jourik Feenstra

Even ter correctie: het bedrijf heet <theFactor.e> en niet de.factor.e

Thijs Broerse

Bubble Trouble is binnenkort te downloaden op http://www.tyz.nl

Thijs Broerse

Update! De game staat binnenkort ook op het game portal Gameroo.nl

Theo

Good work guys !!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond