Deel dit artikel
-

Tegenvaller online videoreclame Olympics

NBC heeft aan haar tv-rechten voor de Olympische Spelen voor de Amerikaanse markt uitstekend verdiend. Behalve op internet. Daar viel de videoconsumptie tegen.

Het schril contrast is een tegenvaller voor allen die hopen dat de kijktijd op internet eindelijk eens in klinkklare munt kan worden omgezet.

Maar nee: met 206 miljoen kijkers gedurende 13 dagen Olympische spelen – 13 miljoen meer dan vier jaar geleden in Athene – deed de tv het goed. Tarieven komen hoger uit en darmee de opbrengst.

Online deed NBC het waarlijk niet slecht met een geschatte consumptie van 1 miljard pagina’s. Maar het nuttigen van video’s op de site viel tegen met ruim 60 miljoen opgevraagde streams. In aantallen is dat maar 6 procent van het aantal opgevraagde pagina’s.

De kijktijd wordt niet genoemd, maar de opbrengst van online videoreclame voor NBC wordt geschat op zo’n 6 miljoen dollar. Net iets meer dan 1 procent van de totaal verwachte ruim 500 miljoen dollar omzet uit videoreclame in de VS voor 2008.

De website NBCOlympics.com toont dan ook een onoverzichtelijke kerstboom aan onderwerpen waar video veel minder in de schijnwerper staat dan op, om maar een land te noemen, de Olympische omroepsite van Nederland. Hier was live video prominent beschikbaar was, zelfs in HD-kwaliteit.

On demand overheerst bij de NBC en de omroep was volgens analisten vaak laat met belangrijke reportages. Ook het noodzakelijke installeren van een plug-in wordt als nadeel gezien. Dat laatste moest overigens ook in Nederland, met Silverlight. Nederlandse cijfers zijn er nog niet, behoudens enkele berichten over florissante online kijkcijfers, met zelfs het passeren van de 100.000 afgelopen donderdag toen de waterpolodames goud wonnen en de hockeyers kopje onder gingen tegen Duitsland.

Verviervoudiging videoreclame

De cijfers over NBC komen van eMarketer. Dit bericht overigens op grond van cijfers van InStat, onderdeel van ReedBusiness, over groei in de online video-omzet: van 2,75 miljard dollar in 2008 tot nagenoeg 10 miljard dollar in 2012. In dat jaar mag NBC het overigens weer proberen met de Olympische Spelen in Londen.

De groei moet vooral komen van een veel breder publiek dat online video gaat genieten, terwijl momenteel vooral jongeren dit nog doen. In de omzet is overigens ook het huren en kopen van dvd’s nog opgenomen, al daalt het aandeel daarvan de komende jaren snel ten opzichte van omzet uit distributie van online beelden.

Deel dit bericht

2 Reacties

in san fran

Berichtje uit San francisco. Ik heb dagenlang moeten wachten, totdat ik eindelijk iets kon zien. Het metertje beelf eeuwig op 0 procent staan. Toen ik eindelijk iets kon zien, zag ik ieder moemnt waar dat maar mogelijk was een biercommercial. Lekker zeg, dat zien dus kinderen van nog geen 15 ook. Braaf land dat Amerika, maar onderhand wel vuil over kinderen uitspuwen. Als je ietswilde bekijken, moest je eerst een opleiding bibliothecaris gevolgd hebben ,want men had zoveel mogelijk schermen ingebouwd om het je maar moeilijk te maken. Nee, voor Amerikanen bestaat het wereldwijd inetrnet uit alles tussen boston en sna diego, maar zodar het een beetje groter project is dan zouden ze misschien toch eens moeten gaan bellen met de jongens in Hilversum. Die hadden hun zaakjes beter op orde heb ik mogen horen. O ja, misschien had google het moeten doen voor NBC. Dat zou er eens tuk makkelijker en beter uitgezien hebben met succesvolle recalme die je neit ieder e100 meter voorbij ziet komen. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond