Deel dit artikel
-

Stir: bereik KPN-sites duikelt naar 7,8 procent

[Update] Met het uitschakelen van Planet.nl duikelt het online bereik van de KPN-sites van 16,9 naar 7,8 procent. Die gerapporteerde daling is tijdelijk, aldus KPN.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van Stichting Internetreclame (Stir) over de maand juli 2008.

Begin juli besloot KPN om de stekker uit zijn consumentensite Planet.nl te trekken. Uit de Stir-cijfers blijkt dat dat een halvering van het online bereik heeft opgeleverd.

Een jaar geleden nog bereikte KPN met verscheidene consumentensites maandelijks  17,4 procent van de Nederlandse internetters. In juni 2008 was dat nog 16,9 procent. Echter, nu het Planet-verkeer niet meer meetelt zijn de KPN-sites in bereik niet veel groter dan BNN, Dumpert.nl, Spelletjes.nl, Weer.nl en Sat24.nl.

De Stir-cijfers zijn overigens niet representatief voor het totale KPN-bereik, omdat de cijfers van KPNvandaag.nl niet apart worden gerapporteerd. Al bezoeken aan Planet wordt nu doorgesluisd naar het nieuwe, platte portaal.

Een belangrijk deel van KPN’s bereik, 4,9 procent, is nu afkomstig uit Dag.nl, de site die KPN samen met PCM Uitgevers exploiteert. Clubs.nl levert nog eens 2,9 procent KPN-bereik op.

De website van Dag is onder de gratis kranten overigens een van de grotere. Enkel DePers.nl is met 5,8 procent bereik groter dan de 4,9 procent van Dag.nl. Spitsnieuws heeft een bereik van 4,2 procent. Metro komt met zijn website niet hoger dan 1,3 procent.

Update 270808: KPN beschouwt bovengenoemde cijfers als ‘vertekend’ en voegt toe dat het bedrijf ook Stir-metingen verricht middels ‘substirtags van AdLink’. Het gaat daarbij om HetNet.nl en KPNvandaag. Het bereik over de maand juli is niet gemeten via die substirlinks en de metingen van KPNvandaag zullen in september pas beginnen.

Bron foto: christopher.woo (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond