Deel dit artikel
-

Europese handelssite koopt Nederlandse speler op

Seatwave, volgens eigen zeggen Europa’s grootste handelssite waar consumenten overtallige toegangskaarten voor evenementen kunnen verkopen, neemt het Nederlandse Skelper over.

De online marktplaats verwerft het totale aandelenkapitaal van Skelper.

De Europese handelssite lanceerde het afgelopen kwartaal al een handelssite voor toegangskaarten in Nederland. Met de overname van Skelper is de Nederlandse markt nu goed te bedienen. David van Hoytema, mede-oprichter van Skelper: “Wij zijn hard aan het groeien en hebben enkele interessante partners bij de voetbalclubs. Dat is natuurlijk interessant voor Seatwave. De combinatie van beide bedrijven is onze kracht. Zij hebben weer veel ervaring in marketing en op distributiegebeid. Wij kennen de Nederlandse markt goed, dat is voor hun weer interessant.”

Onderdeel van de overeenkomst is dat de twee oprichters van Skelper in dienst treden van de Seatwave groep en hun werk voortzetten als een Europese divisie van Seatwave. Beiden worden benoemd tot co-managing director van Seatwave Nederland. Ook het bestaande team wordt opgenomen in de Nederlandse divisie van Seatwave.

Voetballiefhebbers

Op Skelper kunnen consumenten overtallige toegangskaarten voor sport-, dans-, muziek- en theaterevenementen kunnen verkopen aan andere consumenten. Vooral onder voetballiefhebbers is de Nederlandse site populair. Het sloot eerder een overeenkomst met onder meer voetbalclub Feyenoord. Op een subsite van Skelper kunnen voetballiefhebbers hun kaartjes kwijt als ze op een betreffende dag niet kunnen of kaartjes te veel hebben, dit is ook mogelijk voor seizoenskaarthouders. Ook PSV Eindhoven, NEC en FC Groningen behoren tot de partners en binnenkort ook De Graafschap.

Seatwave wist soortgelijke overeenkomsten te sluiten met de organisaties achter artiesten als Leonard Cohen, The Enemy, Reverend and the Makers, Boy Kill Boy en Mongrel.

Handelsplatform

Consumenten bieden op Skelper hun toegangskaarten direct aan aan andere belangstellenden. Skelper koopt de tickets niet op, maar biedt enkel het handelsplatform. De verkoper biedt zijn kaarten aan tegen een zelf te bepalen prijs. Belangstellende kopers betalen de vraagprijs via iDeal. Dat geld blijft in beheer bij Skelper tot koerier UPS de tickets heeft opgehaald en afgeleverd. Zodra de kaarten bij de nieuwe eigenaar zijn, krijgt de verkoper zijn geld uitgekeerd. Skelper ontvangt gemiddeld 10 procent van de transactieprijs.

Het is uiteindelijk de bedoeling overal onder dezelfde merknaam, Seatwave, te gaan opereren. Voor Skelper zal deze overgang in de komende maanden plaatsvinden.

Overnamebedrag

Seatwave ontving onlangs een investering van 25 miljoen dollar van investeerders Atlas Ventures, Mangrove Capital Partners en Holtzbrinck. Welk bedrag er gemoeid was met de overname, daar worden geen uitspraken over gedaan.

Seatwave-klanten hebben in 2007 ruim 1,7 miljoen kaarten voor evenementen in meer dan 38 landen op de site geplaatst. Seatwave heeft in het laatste kwartaal van 2007 online handelsplaatsen voor kaarten geïntroduceerd in Nederland, Duitsland, Spanje en Italië. Ook in het Verenigd Koninkrijk is Seatwave actief.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond