Deel dit artikel
-

Ringtoneaanbieders op de vingers getikt

De SMS-gedragscode die op 1 april van kracht werd, wordt nog niet door alle ringtoneaanbieders negeleefd. De Consumentenautoriteit heeft boetes opgelegd van in totaal 76.000 euro aan Wizz Mobile en Holdvest Investments.

De bedrijven wisten consumenten te misleiden met teksten als ‘gratis ringtones’ waarbij ongewild een betaald abonnement werd afgesloten. De banners werden bovendien geplaatst op sites als www.spele.nl, waarop vaak kinderen te vinden zijn. Het feit dat hierdoor jeugdigen zijn gedupeerd wordt door de Consumentenautoriteit zwaar opgenomen.

Wizz Mobile, ook bekend onder de naam Mobqo, maakte via banners op websites reclame voor ringtones. Wizz Mobile sloot abonnementen voor ringtones en wallpapers af via het internet door aanbiedingen op de eigen websites www.mobqo.nl en www.2game.nl, maar vooral via websites als www.spele.nl en www.clipjes.nl.

Klachten over sms-diensten

De Consumentenautoriteit zag na de invoering van de sms-gedragscode tot nog toe geen daling in het aantal klachten over sms-diensten. De code is desondanks duidelijk over reclame-uitingen (PDF). Het moet duidelijk zijn dat het om een abonnementsdienst gaat, wat de kosten zijn en hoe de consument zich kan afmelden.

Uit de klachten van consumenten bleek dat zij ongewild een abonnement afsloten bij Wizz Mobile, terwijl zij in de veronderstelling verkeerden dat zij zich aanmeldden voor een gratis ringtone. Met behulp van sms-berichten verstrekte Wizz Mobile haar klanten drie ringtones per week en bracht daarvoor drie euro per ringtone in rekening. Een andere klacht was dat het lastig is om het abonnement te beëindigen, omdat niet duidelijk is hoe en bij wie dat kan.

Megaboete en dwangsom

Naast de megaboete is een last onder dwangsom opgelegd om af te dwingen dat het bedrijf de informatieverstrekking bij het ingaan van het abonnement op orde brengt.

De autoriteit ziet, samen met de OPTA, scherp toe op de naleving van de regels bij de sms-aanbieders. De boete aan de twee bedrijven is een goed voorbeeld. "We geven hiermee het signaal af aan andere aanbieders dat dit nu echt moet stoppen", aldus Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit.

De Reclame Code Commissie stelde eerder in meerdere uitspraken dat reclames van dit diverse ringtonebedrijven misleidend zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Gerard

76.000? Dan is het dus winstgevend om op dezelfde voet verder te gaan…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond