Deel dit artikel
-

Service2Media biedt alternatief GPS-plaatsbepaling

Location-based mobiele applicaties gebruiken meestal GPS om de locatie van de gebruikers te achterhalen. In een samenwerking met het Telematica Instituut gaat Service2Media hiervoor nu ook Cell ID gebruiken: minder nauwkeurig, maar wel sneller.

De mobiele operators geven deze ID-bepalingsgegevens niet vrij aan derden. Door het gebruik van de Cell ID-database van het Telematica Instituut kan Service2Media hier wel gebruik van maken. Peter Broekroelofs, Marketing Director van service2Media: "Tot op heden was GPS eigenlijk de enige manier om de locatie van de gebruiker te achterhalen. Google Maps is eigenlijk de toepassing waarbij Cell ID werd gebruikt en tot nu toe eigenlijk ook de enige."

Een dergelijke applicaite leest op het toestel de Cell ID van de dichtstbijzijnde GSM-mast uit en zoekt hier de bijbehorende locatie bij. Service2Media ontwikkelt applicaties voor opdrachtgevers. Zij maakten eerder sms betalen van de Rabobank

Gat in de markt

Service2Media vult met dit initiatief volgens eigen zeggen een gat in de markt. "GPS is wel steeds meer in opkomst. Over twee tot drie jaar zal het in veel meer telefoons zijn opgenomen. Het wordt natuurlijk steeds goedkoper, net als is gebeurd met camera’s en bluetooth. Mocht Cell ID minder belangrijk worden: so be it. Maar je moet natuurlijk ook rekening houden met oude toestellen die nog een tijd in de omloop blijven", aldus Broekroelofs.

Het voordeel aan GPS is dat de plaatsbepaling nauwkeuriger is, tot op de meter of tien meter. Bij Cell ID ligt dat tussen de 200 meter en een kilometer, waarbij in een stad de plaats tot op de 200 meter wordt bepaald en op het platteland tot op een kilometer nauwkeurig.

Nauwkeurigheid

Volgens Broekroelofs is de mate van nauwkeurigheid bij een aantal applicaties geen probleem. Hij stelt dat de gebruiker niet bij alle applicaties nauwkeurig een route hoeft uit te stippelen op een kaart: "Bij het zoeken naar het dichtstbijzijnde restaurant is Cell ID meer dan genoeg."

De dienst wordt ingezet in locatiegebaseerde mobiele applicaties zoals het lokaal zoeken met ilocal en het automatisch invullen waar je bent in Hyves. Broekroelofs: "Er zijn ook nog wat opdrachten waar we nu niet verder op in kunnen gaan. Daarbij moet je denken aan de categorie openbaar vervoer waarbij je bijvoorbeeld een reis plant waarbij je op een mobiele telefoon niet teveel hoeft te typen als je beginlocatie bepaald wordt met Cell ID."

Openbaar vervoer

Broekroelofs vervolgt: "De categorieën waar deze toepassing kan worden verwerkt zijn vaak op het gebied van local search en online communities, wat je ziet in de eerdere voorbeelden van iLocal en Hyves en ook in de categorie openbaar vervoer."

De plaatsbepalingsmethoden, GPS en Cell ID worden door Service2Media ook hybride toegepast zegt Broekroelofs: "Dat is vooral binnenshuis handig waar de GPS-dekking minder goed is. Bij GPS duurt het vaak even voor de satellieten zijn gevonden, dan kan je eerst met Cell ID je plaats bepalen en later met GPS dieper inzoomen op je plek."

Deel dit bericht

7 Reacties

RoyDuf

Goed nieuws, want ik wist nog niet dat het Telematica Instituut "commercieel" gebruik van haar CELLID database toestond. Bij Rabobank Innovatie onderzoeken we voor onze lokale banken de (on)mogelijkheden van plaats- /tijd- en context-gebonden informatie en functies. CellID (binnen bereikbaar) kan een alternatief voor GPS zijn, zolang de Telco's niet mee willen werken… Voor de liefhebbers, hier het IYOUIT experiment met deze database… http://www.iyouit.eu

Klaas

"Tot op heden was GPS eigenlijk de enige manier om de locatie van de gebruiker te achterhalen. Google Maps is eigenlijk de toepassing waarbij Cell ID werd gebruikt en tot nu toe eigenlijk ook de enige." Hij bedoelt dus dat Service2Media met iets komt dat al bestaat en toegepast wordt?

Ludo Bergkamp

@Amos: er is inderdaad veel mislukt. Maar het nieuws van Service2Media is nu juist dat het nu WEL aan het lukken is: "de dienst wordt ingezet… met ilocal en … Hyves". Er is natuurlijk ook veel veranderd sinds 1997. Bijvoorbeeld de opkomst van mobiel internet (goede voorbeelden: ilocal en Hyves). Niemand noemt dit een innovatie, het is duidelijk een succesvolle integratie van een aantal bestaande mogelijkheden – en prima via alle netwerken. Btw: Cell-ID bestaat in Nederland toch al sinds 1994, toen PTT Telecom Het Mobiele Netwerk lanceerde, oftewel GSM?

Ludo Bergkamp

@Amos: er is inderdaad veel mislukt. Maar het nieuws van Service2Media is nu juist dat het nu WEL aan het lukken is: "de dienst wordt ingezet… met ilocal en … Hyves". Er is natuurlijk ook veel veranderd sinds 1997. Bijvoorbeeld de opkomst van mobiel internet (goede voorbeelden: ilocal en Hyves). Niemand noemt dit een innovatie, het is duidelijk een succesvolle integratie van een aantal bestaande mogelijkheden – en prima via alle netwerken. Btw: Cell-ID bestaat in Nederland toch al sinds 1994, toen PTT Telecom Het Mobiele Netwerk lanceerde, oftewel GSM?

Michiel Munneke

Nulaz gebruikt ook al CellID.

Mark

Abonnees van KPN kunnen al meer dan een jaar LBS gebruiken bij het plannen van hun openbaar vervoer reis op http://mobiel.9292ov.nl.  Lees voor meer LBS gebruik http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080229_stand_van_zaken_rondom_location_bases_services_maart_2008/  

jos

Big Brother is watching; niet dat iedereen veel geheimen heeft maar de locatie van tel met nr… zit daar en daar en zoekt daar en daar na. Daar gaan we met onze privacy. Verzin eens een keer iets leuks voor de gebruiker zonder dat deze meteen is te traceren. Don't call us, we call you. Gewoon annoniem via (mobiel) internet http://www.zoomla.nl of desnoods Ilocal gebruiken en voor de massochisten onder ons kan Goudengids of de telefoongids worden gebruikt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond