Deel dit artikel
-

Obama superieur online, maar McCain loopt in

Obama’s site trok 76 keer meer aandacht met banners dan McCain in juni 2008,terwijl Obama’s website vier keer zo veel bezoek trok als die van McCain. Maar McCain doet het beter met video en loopt iets op de achterstand in op de sociale netten en weblogs.

Volgens ComScore zijn de advertenties op diverse websites (display) voor Barack Obama over het eerste halfjaar van 2008 gemiddeld 92 miljoen keer per maand gezien. McCain kwam in de periode januari-juni tot gemiddeld 7,3 impressies per maand. Obama scoorde dus 12,5 keer zo goed.

In de laatst gemeten maand, juni 2008, liep het verschil aanzienlijk op: 244 miljoen views voor de advertenties van Obama tegen 3,2 miljoen keer die van McCain. Dat is een factor 76 in het voordeel van Obama.

Ook werd BarackObama.com uiteraard veel vaker bezocht dan JohnMcCain.com: gemiddeld 2,2 miljoen tegen gemiddeld bijna 600.000 unieke bezoekers per maand over het eerste halfjaar van 2008.

Er werd ook veel meer gezocht naar ‘Obama’ dan naar ‘McCain’ in het afgelopen halfjaar: 5,4 miljoen keer ingetikt bij de vijf grootste zoekdiensten in de VS tezamen tegen 1,35 miljoen keer. Dat is niet alleen een teken van meer online sympathie voor Obama, maar volgens ComScore ook van meer vragen over zijn achtergrond. Hoe vaak ‘Obama’ en ‘muslim’ zijn ingetikt vernemen we niet.

Meer video McCain

Maar verrassend: John deed het veel beter met video dan Barack: gemiddeld 2,1 miljoen aangeklikte filmpjes per maand tegen 600.000. Op JohnMcCain.com was video prominenter aanwezig dan op BarackObama.com.

Niet alleen op de eigen site maar ook op YouTube doet McCain het behoorlijk goed, zo bleek vorige week: weliswaar had Obama met 3,1 miljoen bekeken filmpjes per week op YouTube een lichte voorsprong op de 2,8 miljoen van McCain, maar Obama’s team postte zo’n zestig video’s en McCain negen.

Over afgelopen maand is het verschil ook niet groot op YouTube. Over de maand augustus was het 9,8 miljoen voor Obama tegen 6,5 miljoen voor McCain, maar vrijwel zeker maakt McCain dit (meer dan) goed in september.

Deze week al is via Technorati de ommekeer zichtbaar: McCain op blogs 7 miljoen keer genoemd (+ 140 procent) tegen Obama 4 miljoen (-36 procent).

De inhaalrace van McCain was ook zichtbaar in cijfers van Nielsen. Vorige week, tot zondag, verdrievoudigde het sitebezoek tot 1,8 miljoen bezoekers, terwijl Obama een derde meer bezoek kreeg, tot 3,4 miljoen.

Op Facebook leidt het profiel van Barack Obama 1,7 miljoen supporters tegen voor dat John McCain 280.000, maar McCain’s steun groeit wat sneller, net als op MySpace: daar heeft McCain 80.000 supporters en Barack Obama zes keer zo veel met bijna 500.000.

Wat is de betekenis hiervan voor de presidentskeuze? Eerder al bleek uit een reportage in Emerce (met de mooie titel President 2.0) dat Obama krachtig heeft ingezet op internet. McCain vindt tv nog belangrijker. En deze week liet zelfs de running mate van McCain, Sarah Palin (foto), weten dat ze niet de kandidaat van de media is, maar de kandidaat van het volk. En bovendien gaat het om de polls per staat en niet om de voorsprong die Obama heeft in het totaal voor de VS.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond