Deel dit artikel
-

Combinatie tv en internet effectief voor Amicon

De crossmedia-campagne die zorgverzekeraar Amicon vorig jaar voerde heeft de naamsbekendheid doen groeien van 47 procent naar 71 procent. Dit concludeert Blauw Research in een onderzoek in opdracht van betrokken partijen bij de campagne. De combinatie van televisie en internet bleek het best te werken.

Amicon is een zorgverzekeraar met 1,1 miljoen klanten, het bedrijf is voornamelijk in Midden- en Oost-Nederland actief. Vorig jaar startte Amicon met een campagne om de naamsbekendheid te vergroten, behalve televisie, radio, buitenreclame, printreclame en direct marketing werd ook internet ingezet.

De televisiecampagne heeft het meest bijgedragen aan de toename van de naamsbekendheid, zo concludeert Blauw Research. Het onderzoeksbureau evalueerde de campagne in opdracht van mediabureau Share of Mind, Amicon en Tiscali, waar de online reclame overwegend te zien was. Een combinatie van televisie met internet of radio betekende dat de ondervraagden 2 tot 3 keer vaker spontaan bekend waren met Amicon, dan wanneer men alleen de televisiecommercial had gezien.

“Internet is in een aantal opzichten effectiever dan radio,” zegt Bernice Klaassen, research manager bij Blauw. “Het zorgt voor een hogere spontane bekendheid, verbetert de voorkeurspositie van het merk en zet meer aan tot actie.” Het laatste is vooral te danken aan de mogelijkheid om meteen te reageren, merkt Klaassen op, iets wat bij bijvoorbeeld radio aanzienlijk moeilijker is.

Behalve de toename van de naamsbekendheid onderzocht Blauw ook het effect van de campagne op het imago van Amicon en het effect op de ’overweging en voorkeur’. Ook op deze gebieden bleek een crossmedia-aanpak te werken, getuige het positievere imago van Amicon onder de vijfduizend ondervraagden en de verbetering van de voorkeurspositie van het merk. Het laatste bleek met name aangewakkerd te worden door de combinatie televisie en internet.

Het online meetbare effect van de campagne was een stijging in het bezoekersaantal van de website. Voorafgaand aan de campagne gaf 2 procent van de internetters aan de site van Amicon wel eens bezocht te hebben. Na de campagne bleek dit volgens Amicon op maar liefst 8 procent te liggen.

De meeste actie – offerte aanvragen, website bezoeken, informatie opvragen – werd ondernomen door degenen die zowel de televisiecommercial als op internet de campagne hebben gezien. Dat gold voor 6 procent van de ondervraagden. Van de groep die alleen de televisiecommercial zag reageerde 4 procent en de combinatie van televisie en radio leverde een respons van 5 procent op.

Deel dit bericht

2 Reacties

O Keizer

Ik ben (nog) klant van Amicon en erger me kapot aan het mediaoffensief.Op Tv Gelderland hebben ze nu ook dagelijks een programma, daar wordt oa vertelt hoe je veilig op survival kan gaan in Brazilie.Adverteren puur op de core-business heb ik geen problemen mee, maar waar ze nu mee bezig zijn gaat gewoon te ver.

marco

Vraag me af of het media-offensief van Amicon zoveel anders is dan bij andere zorgverzekeraars. Ieder najaar worden we namelijk overspoeld door de reclameboodschappen van zorgverzekeraars. Van mij mogen ze het offensief verplaatsen van offline naar online zodat ik min of meer zelf kan bepalen wanneer ik de reclameboodschap verder wil bekijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond