Deel dit artikel
-

“Je klanten weten en kunnen meer dan jij”

Bijna ging openingsspreker Jeff Howe tijdens Emerce Eday onderuit als gevolg van een crowd source-experiment afgelopen nacht in Engeland. Zich vermannend, zette de uitvinder van de term ‘crowd sourcing’ uiteen dat bedrijven de kennis buiten de eigen organisatie moeten zoeken.

De openingstoespraak van Jeff Howe zojuist begon eigenlijk gisterenavond al in Londen, Engeland. Daar had hij het een zaal toegesproken over zijn nieuwe boek Crowd Sourcing.

De Amerikaan wilde de proef op de som nemen en vroeg zijn Engelse luisteraars hem de weg naar De Doelen in Rotterdam te wijzen. Howe belandde in een taxi die hem naar de andere kant van het kanaal wilde brengen, totdat in Dover bleek dat de chauffeur geen paspoort bij zich had en het tweetal zich gedwongen opsplitste.

Na anderhalf uur slaap en een nachtelijk avontuur om Rotterdam toch tijdig te bereiken, landde de journalist van Wired.com op tijd op het Rotterdamse podium van Emerce Eday. Na een sessie hartkloppingen en slokjes water trok Howe alsnog zijn register open.

Democratie en openheid staan volgens Howe aan de basis van een nieuwe werkwijze voor kleine, beginnende bedrijven maar ook multinationals als P&G. Na 6 maanden onderzoek in Amerika constateerde hij dat er een vorm van ondernemen en bedrijfsvoering ontstaat, waarbij bedrijven de hulp, kennis en kunde met succes inroepen van burgers, klanten en enthousiastelingen.

"Op Threadless.com zenden ontwerpers hun beste designs in voor t-shirts. Op de website kunnen mensen hun waardering ervoor uitspreken of de shirts kopen. Eigenlijk koop je geen shirt, maar een exclusief design. Threadless dríjft op de community. Die bron droogt nooit op. Ze hoeven geen gespecialiseerd personeel aan te trekken, maar hebben communityleden die kennis inbrengt en reclame maakt."

Het bedrijf heeft nooit een cent aan reclame uitgegeven, zegt Howe, en maakte vorig jaar circa 30 miljoen dollar omzet met een winstmarge van 35 procent.

Op vergelijkbare wijze werkt de stock foto-site Istockphoto. Ook die site begon als veredelde hobby van een fotograaf die voor een habbekrats zijn foto’s te koop aanbood. Anderen stroomden toe om daar ook gebruik van te maken. Getty Images, marktleider op het gebied van stock foto’s, zag de dreiging snel aankomen en deed volgens Howe het enige zinnige: overnemen. Terwijl de omzet van Getty Images nu terugloopt, groeit die van Istockphoto.com van 72 miljoen dollar in 2007 naar vermoedelijk 260 miljoen dollar in 2012.

Het derde voorbeeld dat hij aandroeg was dat van Innocentive, een kennisnetwerk van wetenschappers. "Zo’n 140.000 specialisten hebben zich daarbij aangesloten om, anoniem, vragen voor te leggen aan andere superkenners. Een professor van Harvard rekent voor dat eenderde van de ingezonden bedrijfsvragen wordt beantwoord."

"Vrij vertaald naar de X-Files kan ik concluderen, dat het antwoord op je vragen altijd ergens daarbuiten al aanwezig is."

Tips om crowd sourcing te operationaliseren gaf de journalist niet.

In passende stijl zette hij het crowd sourcing-experiment dat gisteren in Londen begon voort met een oproep aan de goed gevulde Grote Zaal van De Doelen:  "Ik ben hier nieuw en wil graag de omgeving leren kennen. Ik ben geïnteresseerd in geschiedenis. Wie wil me verder op weg helpen?"

Deel dit bericht

3 Reacties

Roel S.

Een filosofie die ik kan delen. Geen enkel probleem is echt uniek. Er zijn altijd mensen te vinden die op zoek zijn of zijn geweest naar een oplossing voor een soortgelijk probleem. Het antwoord op je vragen zal dus inderdaad ergens daarbuiten te vinden zijn. Een kwestie van goed inkaderen waar je naar op zoek bent.

Gerben

Dat vraag en antwoord idee van crowd sourcing bestaat natuurlijk al veel langer. Allexperts.com is zo'n mooi voorbeeld. In nederland kennen we kwero.nl, gratisadviseurs.nl en op hoger niveau ook steljevraag.nl

kabouter plof

wat vond iedereen van eday?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond