Deel dit artikel
-

Google verdedigt samenwerking met Yahoo

De controversiële samenwerking van Google en Yahoo op het gebied van zoekreclame ligt onder vuur. In een ijverige poging om de beeldvorming naar eigen hand te zetten schiet de zoekmachinegigant in de verdediging. De deal zou niet voor prijsverhoging zorgen of de concurrentie op de markt verminderen.

Op het public policy blog van Google probeert het bedrijf in vraag en antwoordvorm eerdere beschuldigingen onderuit te halen.

Google beantwoordde donderdag al vragen over de eventuele samenwerking en het effect op de advertentieprijzen in de markt. Nodeloos om te zeggen dat Google ontkent dat de deal de prijzen zou verhogen voor zoekmachinereclames. De Association of National Advertisers (ANA) sprak onlangs nog de zorg uit dat dit wel het geval zou zijn.

De ANA maakte in een brief aan de adjunct-procureur-generaal van het Amerikaanse ministerie van Justitie bezwaar tegen een eventuele samenwerking van Google en Yahoo op het gebied van zoekreclame.

Vrijdag vervolgde Google de verdediging door in een nieuwe posting over het effect op de competitie. De deal zou niet slecht zijn, juist het tegenovergestelde, zo stelde de zoekmachinegigant: “De overeenkomst, in tegenstelling tot Microsoft’s voorgenomen overname van Yahoo, betekent dat Yahoo een onafhankelijk bedrijf blijft in de markt van zoekreclame. Yahoo heeft verklaard dat zij de extra opbrengsten ui de overeenkomst zal herinvesteren in de verbetering van haar diensten om zo te concurreren met Google, Microsoft en andere bedrijven. Bovendien is de overeenkomst niet exclusief, wat betekent dat Yahoo een soortgelijke deal met een ander bedrijf kan sluiten.

Volgens de ANA zouden de twee partijen door een samenwerking 90 procent van de zoekmachineadvertentiemarkt domineren. Maar dat was niet alles, schetste de ANA in een somber beeld, de samenwerking zou de concurrentie verminderen en de concentratie van macht op de markt zou verhogen door de deal.

Het American Antitrust Institute heeft eerder een serie kritische vragen gesteld over deze plannen. De samenwerking tussen deze twee grote spelers moet dan ook nog door de antitrustwetgeving komen. De deal wordt momenteel door het Amerikaanse ministerie van Justitie behandeld.

Bron foto: dannysullivan (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

timmeraal

wat de motieven van Google dan ook moge zijn, het klinkt in erg geval alsof ze evil tegen microsoft doen. Uiteindelijk is het net als met de banken, als het product te slecht is valt het bedrijf om of wordt het opgekocht, de 'steun'van google aan yahoo is niets meer of minder dan een failissement voorkomen en 'schijn concurentie' levend te houden. Maar hoe levend is een yahoo aan het infuus van google?

roy

Eh, hoe levend was Apple indertijd aan het infuus van Microsoft …. hoe anders is die situatie nu.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond