Deel dit artikel
-

Reclamecode voor sms-diensten in de maak

De branche en het bestuur van de stichting Nederlandse Reclame Code kijken of het mogelijk is om een sms-code toe te voegen aan de Nederlandse Reclame Code. Misleidende reclames waarbij bijvoorbeeld kleine lettertjes net buiten het scherm vallen, zijn vaak een doorn in het oog van de consument.

De branche voor sms-diensten heeft een code aangedragen die nu door de stichting geaccepteerd moet worden. Bij de Reclame Code Commissie kan iedereen een klacht indienen over reclame-uitingen. De stichting beoordeelt aan de hand van de Nederlandse Reclame Code of een bepaalde reclame in strijd is met de code (PDF).

De regels in de code worden vastgesteld in overleg met adverteerders, reclamebureaus en media. De Nederlandse code bestaat uit een algemeen en een bijzonder gedeelte. In het algemene gedeelte staan de hoofdlijnen waarin onder meer staat dat reclame niet mag misleiden en niet in strijd met de waarheid mag zijn. Het bijzondere gedeelte is aanvullend en gaat over specifieke producten en diensten.

Acceptatie

Over de inhoud van de code die nu ter beoordeling bij het bestuur ligt wil de stichting nog weinig kwijt: "We zijn nu in het stadium dat we de acceptatie van de code bekijken die is aangedragen", aldus een woordvoerder.

Andere partijen proberen de sms-diensten al aan banden te leggen. Zo handhaaft de Consumentenautoriteit een eigen sms-gedragscode waarin regels (PDF) zijn opgenomen over reclame-uitingen. Onlangs tikten zij twee ringtoneaanbieders op de vingers. Niet alle organisaties houden zich nog aan deze code. Partijen die wel deelnemen aan deze gedragscode zijn onder meer de grote operators, maar ook SMS-dienstverleners als bijvoorbeeld Cellgate, Telitas en KPN Callfactory.

Volgens de code van de Consumentenautoriteit moet het duidelijk zijn dat het om een abonnementsdienst gaat, wat de kosten zijn en hoe de consument zich kan afmelden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Adriaan Mol

Dat werd tijd.

Klaas

Werd tijd? Dit is nog steeds zelfregulering. Dat is niet iets waar je de cowboys mee afschrikt. Goede regels zouden als volgt moeten werken:Strenge regels voor het soort producten en de manier van aanbieden + het verplichten van operators om kosten die namens niet volgens de regels opererende SMS cowboys zijn afgeschreven terug te betalen aan de consument. Op die manier hoef je geen tientallen vage bedrijfjes gevestigd in bananenrepublieken achter de broek te zitten. Je schuift het politiewerk af op de telco's. Dat zijn ook de partijen die het geld innen. Zal je zien hoe snel de branche wordt opgeruimd als telco's er financieel bij in dreigen te schieten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond