Deel dit artikel
-

Zomoto neemt belang in Autoblog.nl

Autosite Zomoto, van voormalig Funda-baas Marque Joosten, neemt een belang in Autoblog.nl en diens zustersites. Voorts kocht Joosten het domein Auto.nl. “We transformeren van autosite naar een online automotive network”.

Zomoto gaat de strijd aan met Sanoma’s online autonetwerk en neemt een minderheidsbelang in het bedrijf achter Autoblog.nl. Directeur Marque Joosten heeft een optie om het belang uit te breiden tot een meerderheid. Sanoma verstevigde onlangs zijn leidende online marktpositie met de overname van Autotrader.nl.

Nieuwe auto’s in de koelkast

"Twee jaar geleden zijn we begonnen met occasionsite, mede met het doel om online ook nieuwe auto’s te gaan verkopen. Dat plan hebben we nog, maar de eerstvolgende stap is uit te breiden tot een online automotive network. Met de nieuwe investering krijgen we een belang in Autoblog, maar ook Carwoman.nl, Autojunk.nl, videosite Autoblog HD en het productiebedrijf daar achter."

Volgens Joosten loopt het totale bezoekersverkeer aan de sites in zijn netwerk nu tegen de 2 miljoen. "We zijn nu al de nummer twee op de markt, na Sanoma." Zomoto.nl, een occasionsite die ook onafhankelijke prijsinformatie geeft en recensies, verwerkt maandelijks 300.000 bezoekers. "Ik denk dat we tegen het einde van het jaar op 500.000 zitten."

Autoblog.nl heeft volgens Joostens opgave maandelijks 800.000 à 900.000 bezoekers, Autojunk.nl rond de 400.000 à 500.000.

Vincent van Twillert, oprichter van de autosite, zegt tegen Emerce: "Autoblog is van jaar op jaar verdubbeld in bezoek en bereik. Verdere verdubbelingen zie ik, zelfstandig, in de toekomst echter niet meer gebeuren. Ik heb met meerdere partijen gesproken", waaronder met Sanoma "over samenwerking. De internetkennis en de mensen van Zomoto spraken me het meest aan."

Van Twillert: "We hebben samen veel ideeën. Denk bijvoorbeeld aan zakelijke of sportieve niches." De videoproducties, allemaal in HD geschoten, kosten vooralsnog meer dan ze opleveren. "Ze hebben vooral een sterke PR-waarde."

"Video gaat doorbreken"

Het verkoopteam van Zomoto gaat binnen de nieuwe samenwerking ook de exploitatie van de Autoblog-sites op zich nemen. "Dat maakt ook nieuwe concepten mogelijk voor adverteerders. Traditioneel adverteert deze branche veel in de krant. Maar met video, bijvoorbeeld, kan je veel beter het gevoel en beeld van een voertuig overbrengen. En via Carwoman.nl kunnen ze de vrouwelijke doelgroep aanspreken."

Er worden gesprekken gevoerd met verscheidene bedrijven die videoreclame technisch mogelijk kunnen maken, zoals het onlangs door Zoom.in overgenomen Adjustables. Een keuze is nog niet gemaakt.

"Mobiel? Zie ik nog niet gebeuren"

Naast de investering in het bedrijf achter Autoblog nam Zomoto ook het domein Auto.nl over. "Dat was van een particulier. Er gebeurde vrij weinig op die site, terwijl er op Google maandelijks toch 17 miljoen keer naar het woord ‘auto’ wordt gezocht." Auto.nl moet een onafhankelijk portaal worden, te vergelijken met Startpagina.nl. "Er komen talloze links op te staan over auto’s. Het zijn echter niet de adverteerders die met hun portemonnee bepalen hoe hoog een link komt te staan. "De bezoekers doen dat door een link omhoog of omlaag te stemmen."

En een mobiele site? Joosten: "Nee, zeker nu nog niet. Ik zie het niet gebeuren dat iemand met zijn Nokia’tje naar een site surft om auto-informatie te raadplegen. Als grote schermen zoals die van de iPhone standaard zijn, dan liggen de verhoudingen wel anders."

Zomoto werd eind november 2007 gelanceerd. Marque Joosten vormt samen met Marijn Pijnenborg de directie. Zij zijn samen met een aantal informal investors eigenaar van de site. Joosten verwacht halverwege 2009 break even te draaien. Over de omzet en beoogde winstgevendheid laat hij zich niet uit.

Autoblog.nl is opgericht door Vincent van Twiller. In september 2006 nam Nu.nl-oprichter Sacha Prins een minderheidsbelang in het Autoblog.

Bron foto: perozamurai (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

kabouter plof

ik hoor niets meer van autotrack.nl. hoe gaat het met die jongens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond