Deel dit artikel
-

DAG en DePers strijden om online lezer

Waar de markt van gratis papieren kranten met het einde van DAG een concurrent minder heeft, gaat online de strijd om de aandacht van de lezer gewoon verder. Cijfers van Stir wijzen uit dat het vooral DePers.nl en DAG.nl zijn die hier aan kop gaan.

Eerder vandaag meldde PCM Uitgevers te stoppen met de papieren versie van DAG vanwege economische omstandigheden en een tekort aan adverteerders. De uitgever gaat zich in dit geval enkel nog richten op de digitale kanalen; online, mobiel en narrowcasting.

In het geval van de nieuwssites van de gratis kranten waren het in augustus DePers.nl en DAG.nl die de lezer wist te vinden volgens Stir. DAG.nl begon het jaar met een bereik van 3,8 bij 1,5 miljoen bezoeken en moest het in januari nog afleggen tegen DePers.nl met een bereik van 5,9 bij 2,4 miljoen bezoeken. De maanden erop wist DAG.nl het bereik langzaam te verhogen om in augustus zelfs stuivertje te wisselen met concurrent DePers.nl. De afgelopen maand kende deze krant voor het eerst een hoger bereik dan DePers.nl, namelijk 5,8 (2,44 miljoen bezoeken) tegen 5,5 (2,36 miljoen bezoeken) bij de laatstgenoemde.

Inhaalslag

DAG.nl heeft sinds de start een aardige inhaalslag gemaakt. De eerst beschikbare cijfers van Stir stammen uit augustus vorig jaar, vier maanden na de lancering. Deze laten zien dat de site van het dagblad een bereik kende van 2,1 (1 miljoen bezoeken). Ter vergelijking, DePers.nl had toentertijd een bereik van 4,0 bij 1,4 miljoen bezoeken.

Spitsnieuws lijkt het met een bereik van 4,1 (4,2 miljoen bezoeken) vorige maand ook een waardige online concurrent. Met een bereik van 2,6 in april kende de site zelfs een aanzienlijke verbetering in de daaropvolgende maanden: in mei 4,2 en in juni 5,1. Metronieuws is in augustus beduidend minder populair met een bereik van 1,5 ( 0,7 miljoen bezoeken).

Betaalde kranten

Tegen de online versies van de grootste landelijke kranten moeten de gratis varianten het nog afleggen. De Telegraaf gaat hier aan kop met een bereik van 21,8 bij 34 miljoen bezoeken, gevolgd door het AD en de Volkskrant met respectievelijk een bereik van 17,9 (15,7 miljoen bezoeken) en 9,6 (5 miljoen bezoeken) in de maand augustus. Ter vergelijking, nieuwssite Nu.nl kende diezelfde maand een bereik van 26,9 in augustus bij 55,6 miljoen bezoeken.

Nu PCM stopt met de papieren versie van DAG en alleen de online kanalen nog doorzet is het de vraag of ze de voorsprong op DePers weten vast te houden. Volgens Pieter Kuijt, woordvoerder van PCM Uitgevers is het eigenlijk nog te vroeg om hier iets over te zeggen: "Er is nu de beslissing gevallen om met de krant te stoppen. Er zijn nog geen strategische plannen waarmee we de digitale media een succes gaan maken, maar we zien wel genoeg mogelijkheden."

Verdwenen sites

PCM heeft een slechte hand als het gaat om internetactiviteiten. Het ondertussen opgeheven PCM Interactieve Media, waar de internetactiviteiten van de uitgever vroeger onder vielen, leed tijdens de dotcom-crash grote verliezen. Naast de sites van de krantenredacties en nieuwssite En.nl, leverden ook verdwenen sites als Spott.nl (veilingsite), Clickwork.nl (vacaturesite), ConsuWeb.nl (consumentensite) en (BekPek.nl reiswebsite) hieraan een bijdrage.

Onlangs werd de verdwenen nieuwssite van PCM, En.nl, weer nieuw leven ingeblazen. Het grote verschil met toen is dat de huidige versie geen eigen nieuwsredactie kent, maar enkel berichten van ANP plaatst. In wat PCM zelf een experiment noemt kunnen lezers op de site artikelen verrijken.

Deel dit bericht

1 Reacties

Louis

Toch vreemd, als ik vergelijk op Alexa.com lijkt het alsof DePers.nl een stuk groter is. Natuurlijk weergeeft Alexa niet de feiten maar een indicatie is het toch zeker..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond