Deel dit artikel
-

Samenwerking Google en Yahoo vertraagd

De samenwerking van Yahoo en Google op het gebied van zoekreclame is uitgesteld. Hiermee willen beide internetpartijen volgens eigen zeggen het Amerikaanse ministerie van Justitie meer tijd geven om de deal te behandelen.

Yahoo stelde dat er sprake is van een vertraging in de uitvoering van de samenwerking om de lopende besprekingen met het ministerie meer ruimte te geven. Google liet een soortgelijke verklaring uitgaan.

Er waren plannen om te beginnen met de verkoop van advertenties naast de zoekresultaten van Yahoo in oktober. Volgens het internetbedrijf zal de samenwerking met Google hierin een impuls geven aan de jaarlijkse inkomsten met maar liefst 800 miljoen dollar.

Tijd is geld

Een paar weken geleden liet Google CEO Eric Schmidt nog weten dat de deal niet zou worden vertraagd door de bemoeienis van het ministerie van Justititie: “Tijd is geld in ons bedrijf.”

Niet alleen Microsoft behoort tot de critici die zich uitspreken tegen de samenwerking. Met de deal zouden Yahoo en Google samen meer dan 80 procent van de zoekmarkt in hanen krijgen. Ook adverteerders en uitgevers behoorden tot tegenstanders van de samenwerking.

Prijsverhoging

De omstreden samenwerking kreeg het eerder al te verduren. Zo maakte de ANA in een brief aan de adjunct-procureur-generaal van het Amerikaanse ministerie van Justitie bezwaar tegen een eventuele samenwerking van Google en Yahoo op dit gebied: de deal zou voor prijsverhoging zorgen en de concurrentie op de markt verminderen.

Het American Antitrust Institute heeft eerder een serie kritische vragen gesteld over deze plannen. De samenwerking tussen deze twee grote spelers moet dan ook nog door de antitrustwetgeving komen. De deal wordt momenteel door het Amerikaanse ministerie van Justitie behandeld.

Bron foto: dannysullivan (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond