Deel dit artikel
-

‘Internetreclame weinig last van crisis’

Houden adverteerders de hand op de knip? Gaan ze hun digitale reclame-euro door dreigende economische teruggang anders uitgeven? Emerce vroeg twee zoekmachinemarketeers en een vergelijkingssite of direct response uit de gratie raakt door de kredietcrisis.

Dit is het derde item in een serie. Lees hier deel 1 en deel 2.

Gert-Jan Munneke, Traffic4u
"Ik kan me voorstellen dat er geschrapt wordt in de budgetten van visual advertenties", banners "maar voor search in Nederland merken we niets. We doen voor onze klanten overwegend aan direct response. Pas als de consument de hand op de knip houdt, wordt het duurder om in te kopen". Een adverteerder moet dan meer uitgeven aan tekstadvertenties om hetzelfde resultaat te halen.

"Internetreclame krijgt wel klappen tijdens een economische crisis, maar ik denk dat dat minder is dan bij televisie." In zoekmachinemarketing wordt volgens Munneke niet gesneden, omdat het resultaat van de investeringen daar direct meetbaar is.

"Ons kantoor in Spanje, overigens, merkt wel degelijk de effecten van de kredietcrisis. Adverteerders doen daar nu langer over hun beslissing en kijken naar de effecten op de lange termijn van hun inspanningen. Op hoog niveau wordt daar eerder besloten om reclamebestedingen naar internet te sturen dan er in te schrappen. De onroerend goed-markt ligt daar nu plat. Ik herken het beeld dat financiële instellingen hun bestedingen opschorten."

Paul Aelen, Checkit
"Wij merken geen significant andere gedragingen onder onze klanten". Dat zijn bedrijven die advertentiecampagnes draaien met Google AdWords en de tekstadvertenties bij MSN en Yahoo. "De campagnes zijn nog steeds conversie- én merkgerelateerd."

Aelen signaleert dat de paniek over de scherpe dalingen zich vooral op en rondom de beurs afspelen. "Op de werkvloer is het business as usual, ook bij ons. Of de consument nu minder online besteedt? Daar heb ik geen zicht op. Nederlanders zijn altijd kritische kopers die eerst kijken en vergelijken."

Tekstadvertenties bij zoekmachines zijn volgens de directeur een recessiebestendig systeem. "Althans, als je het slim inzet en goed meet dan is het een bestendig acquisitiemodel.

In spannende tijden grijpt men graag terug naar reclamemiddelen die zich in het verleden hebben bewezen. Televisie groeit bijvoorbeeld nog steeds. Zeven jaar geleden was internet nog ‘nice to have’, maar stond nog niet op de agenda van de directie. Tegenwoordig is dat anders. Sommige bedrijven, zoals verzekeraars, zijn soms voor de helft van de omzet afhankelijk van internet. Daar wórdt dus niet in geschrapt.
 
Algemeen zegt hij: "Je hebt vaak eerst een crisis nodig om vastgeroeste patronen te doorbreken."

Jeroen Korving, Compare Group (waaronder Vergelijk.nl)
"Crises zijn goed om het vet van de randen te snijden en de rotte appels te verwijderen. Mogelijk valt een aantal webwinkels af. Ik denk echter niet dat vergelijkingssites zullen leiden onder een kredietcrisis. Misschien gaan we zelfs stijgende bezoekersaantallen zien op het moment dat consumenten zich prijsbewuster gaan gedragen.

We zien dat webwinkels zich in de afgelopen jaren volwassener zijn gaan gedragen. Er wordt meer en vaker gemeten", hoe bezoekers en klanten zich gedragen naar, op en van de site.

"De economische problemen manifesteren zich voorlopig te kort om bij Vergelijk.nl significante veranderingen te zien. Wellicht dat de eerste signalen over 2 à 3 maanden zich aftekenen, maar dan zitten we ook in het vierde kwartaal. Met de decembermaand is dat kwartaal traditioneel juist een piekmoment."

De als bedrijfseconoom geschoolde Business Developer: "De enige significante verandering die we nu zien, is dat men massaal zoekt naar aanbieders van spaarproducten."

Een mogelijke consequentie voor vergelijkingssites als Beslist, Ciao, Kelkoo, Kieskeurig en Vergelijk is dat de conversieratio’s omlaag gaan. Korving: "Dat zou dan komen omdat consumenten zich langer oriënteren op de verschillende vergelijkers.

Voorlopig zie ik alleen een groeiende lijn in de uitgaven van consumenten op internet." Vorige week publiceerde de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie nog de marktcijfers over de eerste twee kwartalen van 2008. Daaruit bleek dat de uitgaven tot juli 2008 met 24 procent waren gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, tot 2,3 miljard euro.

Bron foto: nieve44 (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul A

Wellicht leuke Search aanvulling van een van onze strategen op de website van Twinkle: http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=19890

Adriaan Boot

Volgens mij gaan er leuke tijden aanbreken voor sites als Independer.nl 🙂 De interesse in financiele producten is nog nooit zo groot geweest. Check: http://www.google.com/trends?q=spaarrente http://www.google.com/trends?q=icesave http://www.google.com/trends?q=beleggen  Je ziet alles gewoon omhoog schieten!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond