Deel dit artikel
-

‘UPC is eerste kabelbedrijf met affiliate’

[MAGAZINE] UPC Nederland beschikt sinds een maand over een affiliate manager. Peter Scholtes is binnengehaald van T-Mobile om mee te bouwen aan de nieuwe internetstrategie van het kabelbedrijf. “Er werd altijd primair gedacht in termen van klantenservice. We willen nu alle online facetten goed doen, ook affiliate.”

“Ik ben aangetrokken door directeur online Antoine Brouwer, die ik nog ken van T-Mobile”, vertelt Scholtes (31) in de print-editie van Emerce die vrijdag verschijnt. “Toen Antoine in februari aantrad, is hij meteen begonnen met het neerzetten van een online team, want op dat vlak was er niet echt veel.” Deed UPC nauwelijks aan online, dat zal toch niet?

“De taken waren verdeeld over het hele bedrijf, er was geen dedicated web-unit. Dat moest veranderen, dus is Antoine mensen met specifieke online-expertise gaan werven om een crossfunctionele afdeling te vormen. Hij kwam bij mij terecht omdat ik de laatste drie jaar bij T-Mobile in online sales werkte, zowel voor de eigen website als voor shop-in-shops. Ik was verantwoordelijk voor het online mediabudget, hield me ook bezig met SEO en betaalde search. Min of meer zat ik dus al in affiliate marketing.”

Waarom besloot je over te stappen?

“Na in totaal zes jaar T-Mobile, waar ik de laatste drie jaar senior coördinator internet- en telesales was, vond ik de tijd rijp om een kijkje te nemen in een andere keuken. Met dat goede voornemen ben ik het jaar 2008 ingegaan. UPC opereert in een innoverende markt. Het bedrijf is erin geslaagd zich om te vormen van een traditioneel kabelbedrijf naar een echt interactieve onderneming met een breed pakket aan diensten. Dat fascineert me enorm.”

Waarom gaat UPC nu pas serieus werk maken van affiliate marketing?

“Dat was een beetje de kip en het ei: als je de expertise niet hebt, weet je ook niet wat je mist. Er werd altijd primair gedacht in termen van klantenservice. We willen nu alle online facetten goed doen, ook affiliate. We zijn de eerste kabelaar in Nederland die dat inzet.”

Deze zomer hebben jullie zelfs prijzen uitgereikt voor affiliateprogramma’s die UPC goed ondersteunden. Waarom die actie?

“We wilden de verkoop stimuleren bij publishers, want deelnemers gaan natuurlijk een stapje extra voor je doen. Om niet alleen de grote spelers in de prijzen te laten vallen (Euroclix realiseerde de meeste sales, Internet.startpagina.nl de meest clicks) hebben we ook een prijs vergeven voor de beste click-through rate. Die ging naar Routation.nl. Onze partner TradeDoubler was erg te spreken over het effect.”

In hoeverre moet TradeDoubler vrezen voor zijn plek nu hun klant UPC zelf een affiliate manager heeft aangesteld?

“Wij gaan op dezelfde manier door. De verdeling van werkzaamheden tussen hen en ons is fifty-fifty. Wel kijk ik naar de mogelijkheid om daarnaast nog een tweede affiliatenetwerk in te schakelen. Als grote klant kun je dat wel afdwingen. Netwerken specialiseren zich in niches, dus kunnen ze elkaar aanvullen.”

(Foto: Ilya van Marle)Dus jij belt zelf ook nog wel eens een website op of ze affiliate willen worden?

“Dat doe ik regelmatig. Voetbalportals kunnen prima Eredivisie Live aanbieden, maar wat dacht je van tv-sites? Velen hebben daar nog nooit over nagedacht. Door met die verticals in zee te gaan, verbreden we ze. Aangezien ik ook e-tailing in mijn pakket heb, ga ik altijd met een grote gereedschapskoffer op stap. Daardoor kan ik met iedereen om de tafel gaan zitten, van klein tot groot. ”

Hoe gaat de affiliatemarkt zich de komende tijd ontwikkelen?

“Door veel bedrijven worden affiliateprogramma’s nog niet als serieus kanaal gezien, maar je ziet de markt wel steeds volwassener worden. Grote bedrijven maken er steeds meer gebruik van. Kabelbedrijven zaten heel lang veilig in hun eigen footprint, maar krijgen nu meer concurrentie, onder meer van glasvezelinitiatieven en KPN’s Digitenne. Hoe wij ons onderscheiden? Door intensieve samenwerking tussen adverteerder, Publisher en affiliatenetwerk. En door incentives weg te geven aan affiliates. Weinig bedrijven doen dat nog, maar het werkt écht.”

Dit artikel verschijnt vrijdag in aangepaste vorm in de print-editie van Emerce.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Ronald Pitt

Peter, duidelijk verhaal. Wat mij betreft is je aanpak de manier om succesvol te zijn met online sales/marketing. Er zijn nog genoeg uitdagingen en successen te behalen. Succes en blijf scherp..!Spreek je snel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond