Deel dit artikel
-

Telegraaf en Dela in zee met Respectance.nl

Telegraaf Media Nederland heeft een partnership gesloten met herdenkingsnetwerk Respectance.nl. Ook uitvaartbedrijf Dela heeft zich aangesloten bij deze online samenwerking ‘om de dienstverlening richting haar drie miljoen verzekerden uit te breiden.’

Respectance.nl is de net gelanceerde Nederlandse tak van Respectance.com, de in 2006 startup van Todd Wilkinson en Emerce-columnist Richard Derks. Hun bedrijf Respectance Holding wil internetgebruikers de mogelijkheid bieden om overleden familieleden, kennissen, maar ook bekende persoonlijkheden te herdenken. “In de Verenigde Staten is ons emo-sociale netwerk een jaar na oprichting al een groot succes”, meldt Derks.

Op de Respectance-community kunnen gebruikers een herdenkingspagina (‘Tribute’) aanmaken voor hun dierbaren, voorzien van tekst, foto’s, filmpjes en muziek. Bezoekers kunnen de Tributes bekijken en hun eigen ervaringen, foto’s en beelden delen en toevoegen. Het is mogelijk om Tributes alleen toegankelijk te maken voor geselecteerde naasten.

Telegraaf Media Nederland is ingestapt als strategische mediapartner en houdt zich bezig met de exploitatie, het vormen van partnerships en een aantal e-commerce activiteiten. Zo wil het mediaconcern op relevante momenten Tributes aanmaken voor sterfgevallen die ook terugkomen in de nieuwsvoorziening (zoals het overlijden van tv-presentator Ernst-Paul Hasselbach).

“We zien dit als een logische extensie van de familieberichten in bijvoorbeeld De Telegraaf,” zegt Maurits van Rijckevorsel, internetuitgever bij Telegraaf Media Nederland, tegen Emerce. “We hebben voor Respectance gekozen omdat het een frisse site is waar geen grafstemming heerst. Het gaat echt over het leven, daarom geloof ik erin. Het is geen Slot Frankenstein met allemaal kruizen, zoals sommige andere condoleance-websites.”

Met Respectance wordt niet gemikt op zoveel mogelijk bezoekers, maar op optimaal gebruik door de bezoekers, meldt Van Rijckevorsel. “Natuurlijk moet het concept wel geld opleveren. Display-advertenties spelen daarbij een rol, maar alleen daarop kun je tegenwoordig geen businessmodel meer bouwen. Gebruikers kunnen ook betalen voor meer functionaliteiten, waarbij ze bovendien geen advertenties op hun Tribute te zien krijgen.”

Daarnaast worden er mediaconcepten ontwikkeld, waaronder mogelijk een tv-programma, dat zal gaan over het herdenken van personen en de rol van internet hierin.

Van Rijckevorsel denkt vooral ook crossmediaal: op termijn moet het mogelijk worden om vanuit Respectance overlijdensadvertenties te publiceren in De Telegraaf of misschien zelfs wel ‘in meerdere Nederlandse dagbladen’. “Mijn visioen is een mooie full-colour pagina in De Telegraaf met allemaal rouwadvertenties die vanuit het Respectance-platform zijn ingestuurd en online afgerekend. Dat kan nu al wel, maar het is nog erg instrumenteel. De volgende stap is een logische: geboorteberichten. Daar stel ik me ook zo’n mooie kleurenpagina bij voor.”

Martin Kersbergen, woordvoerder van Dela: “Respectance.nl past goed bij onze coöperatieve vereniging. Dela zorgt niet alleen voor perfecte, persoonlijke dienstverlening, voor en tijdens de uitvaart, maar helpt nabestaanden daarna ook de draad van het leven weer op te pakken. Herinneren hoort daarbij. Met dit initiatief krijgen nabestaanden de mogelijkheid hun dierbaren op een mooie, persoonlijke manier te herdenken en te herinneren.” Dela start primair als adverteerder, maar het is de bedoeling dat het bedrijf straks als partner ook meer met het project gaat doen richting zijn achterban.

Deel dit bericht

5 Reacties

kees snitjer

Dela dus wel! DM doen naar al die mensen die zich in het boek schrijven bij een begrafenis of crematie heeft een veel beperktere reach. Nu kun je iedereen die bij een overlijden betrokken is de Dela propositie uitleggen of Brand awareness creeren.. En als je weet data dat er gemiddeld tussen 50 en 150 per sterfgeval zijn…dat levert vast een hoop nieuwe polissen op. Gemiste kans voor Yarden, AEGON en Monuta.

Claire Boonstra

Fantastisch nieuws voor Respectance en complimenten aan Richard Derks en compagnons. Leuk om deze startup vanaf het begin te hebben kunnen volgen en zien groeien. Hoop je binnenkort weer eens de hand te kunnen schudden, Richard!

Mark Debets

@Kees Monuta biedt nabestaanden en belangstellenden al langere tijd de mogelijkheid zelf een herdenkingspagina te maken. Geheel gratis. Kijk hiervoor op http://www.monuta.nl/gedenkplaats

Henk

@MarkToch beter lezen. Ze wilden een: "een frisse site is waar geen grafstemming heerst"

Vlad

Dela kapt met Respectance.nlGeplaatst: 4 juni 2009De samenwerking tussen Dela en herinneringsite Respectance.nl bleek niet meer dan een flirt. Dela trok zich onlangs terug uit het project, wegens gebrek aan succes. Martin Kersbergen, persvoorlichter van Dela: "In een half jaar tijd zijn er slechts driehonderd profielen aangemaakt op deze herinneringssite. Het blijkt bovendien dat mensen de site voornamelijk gebruiken om te condoleren.De profielen worden maar gedurende een korte tijd bezocht, hooguit een week of twee. Bezoekers keren nauwelijks terug om bijvoorbeeld foto`s of filmpjes te uploaden." Dat gebeurt wel op community-achtige websites, zoals Hyves. Maar dan gaat het om kleine aantallen. Condoleancesites, zoals Condoleance.nl, voorzien w?l in een behoefte, denkt Kersbergen. Dela sluit niet uit dat herinneringssites in de toekomst succesvol worden, maar voorlopig luidt de conclusie: de tijd is nog niet rijp. Bron: Het Uitvaartwezen, Nummer 5, 2009 – E-marketing

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond