Deel dit artikel
-

Amerikaanse bannerprijzen onderuit

De prijzen voor display reclame op websites in de VS zijn gedaald naar een dieptepunt. Of de dalende trend aanhoudt, is nog de vraag.

De belangrijkste conclusie van het kwartaalrapport van Pubmatic over indexen van online advertentieprijzen over het derde kwartaal van 2008 is dat het dieptepunt in de VS is bereikt.

De prijzen zijn in de maanden juli, augustus en september 2008 op een dieptepunt gekomen in 2008 maar ook op een lager niveau in vergelijking tot het derde kwartaal van 2007.

De prijs per duizend views (cpm) in de VS bedroeg in het vierde kwartaal van 2007 nog 50 dollarcent, daalde begin 2008 naar 37 dollarcent, in het tweede kwartaal naar 34 cent om afgelopen trimester uit te komen op 27 cent.

Kleine websites deden het relatief goed met 61 cent cpm, middelgrote sites (tussen de 1 en 100 miljoen views per maand) kwamen op gemiddeld 31 cent, de grote netten met meer dan 100 miljoen views op 18 cent.

De grootste sites zaten al dicht tegen het minimum het kwartaal ervóór met 18 cent cpm. Percentueel was de teruggang 5 procent, maar veel hoger bij middelgrote sites met 28 procent daling en bij kleine sites met 29 procent.

De sociale netten bleven de goedkoopste categorie met 21 cent, gevolgd door sportsites met 25 cent. De grootste kalp kregen entertainmentsites met 42 procent in het afgelopen halfjaar, tot 33 cent cpm.

Zakelijke sites moesten terug van 1,10 dollar in het eerste halfjaar tot 86 dollarcent in het derde kwartaal van 2008. En nieuwssites zzgen in het tweede kwartaal een plotselinge stijging van de cpm van 36 naar 56 cent, maar moesten afgelopen zomer terug naar 36 cent.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rick

In ander nieuws: inboorlingen laten zich steeds lastiger met kraaltjes en spiegeltjes afschepen. 

Jos Sparreboom

Het zou best wel van zeer tijdelijke aard kunnen zijn. Amerika is in de ban van de verkiezingen en de economische problemen en dus is er geen aandacht voor reclame. De verkiezingen zijn snel voorbij en als de maatregelen effect sorteren dan zit je zo weer op het oude niveau.

Vincent Cornelissen

Wat een onzin. Uitgangspunt blijft de website bezoeker, die nooit om banners heeft gevraagd. En als er geen vraag is naar een product, dan is dat product niets waard. Dat heeft niets met allerlei "effect sorterende maatregelen" van wie dan ook te maken, waar heb je het eigenlijk over?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond