Deel dit artikel
-

Web 2.0 ontkomt niet aan crisis

Is digitale media onkwetsbaar voor de financiële crisis? De vraag kwam ter discussie op het Media and Money-congres in New York. VC-firma’s lieten hun startups vorige week al weten dat het feest voorbij is.

VC’s waaronder Sequoia Capital, Foundation Capital en angel-investeerder Ron Conway waarschuwden hun startups in emails, bijeenkomsten en open brieven dat ze voorlopig niet op vervolgrondes hoeven te rekenen. Een genadeloze powerpoint van Sequoia zet uiteen hoe het zover heeft kunnen komen.

“Er is veel te veel aanbod voor te weinig vraag”, volgens Jeff Lanctot, chief strategy officer van Avenue A | Razorfish, op de paneldiscussie in New York.

“Iedereen probeerde een advertentiemedium te worden. Niet alleen een hele serie startups met VC-geld die elke week bij ons komen aankloppen, maar ook sommige van onze klanten die enorm veel verkeer op hun sites hebben.”

Jordan Rohan, een voormalige internetanalist bij RBC Capital Markets, stelde vast dat de meerderheid van de web 2.0 bedrijven geen winst maakt. “Ook al zouden ze hun uitgaven beperken, dan zouden ze nog geen winst maken.”

Rohan verwacht dat weinig startups zullen overleven. “Er zijn veel nullen. Niet de nullen voor de komma, maar gewoon nul.”

Voor startups zal weinig plaats zijn. NBC en News Corp. ontwikkelden de webvideo-joint venture Hulu. “Dat gaan we veel meer zien”, denkt Michael Kelley, die als consultant van PricewaterhouseCoopers bij de ontwikkeling van Hulu betrokken was.

“Gevestigde spelers beginnen zelf startups binnen hun muren. Grote adverteerders investeren rechtstreeks in eigen nieuwe media-initiatieven die werkelijk hun niche bereiken.”

Jordan Rohan startte dit jaar Clearmeadow Partners, een financieel en strategisch adviesbureau voor digitale media. “Je wilt nu geen analist op Wall Street-analist zijn”, zei Rohan. “Het is saai om mensen te moeten vertellen hoe slecht het gaat.

“Dit is het ideale moment om een bedrijf te starten dat over drie tot vijf jaar met de grote jongens kan concurreren. Mits je de financiering rond kunt krijgen. Dat is het dilemma. Hoe kom je daar?”

Foto: Peter Verkooijen (c)

Deel dit bericht

1 Reactie

NilsR

"Gevestigde spelers beginnen zelf startups binnen hun muren"  Dat zie ik niet snel slagen. De cultuur binnen die muren maakt dat extreem lastig. Eerder zie ik ze als incubator optreden en spinouts/ externe startups aan zich binden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond