Deel dit artikel
-

Geen handtekening ouder bij sms-abonnement kind

PvdA-staatssecretaris Heemskerk van EZ wil niet dat ouders een handtekening moeten zetten als kinderen een betaalde sms-dienst willen afsluiten. SP-Kamerlid Arda Gerkens vroeg Heemskerk om zo’n verplichting.

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken antwoordde deze week op Kamervragen van Gerkens dat er ‘geen vormvoorschrift’ geldt voor een schriftelijke toestemming door de ouder of voogd als kinderen een abonnement op een sms-dienst afsluiten. "Er is geen sprake van een handtekeningvereiste." De bewindsman wil eerst de nieuwe gedragscode een kans geven en vindt een aanvulling van de wetgeving op gebied van contracten ‘te ingewikkeld’.

De staatssecretaris overweegt pas ‘andere maatregelen’ als de zelfregulering en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken niet tot het gewenste resultaat leiden. Gerkens vraagt zich tegenover Emerce af wat de bewindsman gaat doen als het ‘niet allemaal lekker loopt’.

Nog steeds klachten

Gerkens is niet gerust op de situatie en gaat aanvullende Kamervragen over de sms-branche stellen. Ze vindt Heemskerk te afwachtend, terwijl intussen malafide sms-aanbieders via misleidende webreclames nog steeds slachtoffers maken.

"Ik krijg nog steeds klachten. Nog steeds abonneren jongeren zich bewust of onbewust op diensten en draaien ouders voor de kosten op, raken jongeren het abonnement niet kwijt of zitten mensen opeens aan diensten vast waar ze zich nooit voor hebben aangemeld," aldus Gerkens tegen Emerce. Zij vindt Heemskerk te vaag over wanneer hij eventueel in de sms-branche gaat ingrijpen. "Hij geeft geen einddatum."

Consumentenautoriteit

Heemskerk wijst erop dat ook de Consumentenautoriteit handhavend kan optreden tegen sms-aanbieders. De nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken biedt de autoriteit ook ‘extra handvatten om op te treden’. Heemskerk wacht verder nog op de beoordeling van de sms-reclamecode door de Stichting Reclame Code.

Heemskerk erkent wel dat providers een sms-aanbieder moet sommeren te stoppen met het sturen van berichten als een gebruiker alle moeite heeft gedaan om zich voor een dienst af te melden. Maar als een sms-dienstverlener verzuimt binnen twee dagen na zo’n afmeldverzoek de sms-dienst af te sluiten, kan de operator een ‘verzoek tot handhaving’ indienen bij een speciale commissie die op basis van de sms-gedragscode is ingesteld. Daarna kan ook de OPTA ingrijpen.

Gerkens zegt wel blij te zijn met Heemskerks toezegging dat het telecombedrijf ook een rol speelt in het stopzetten van een ongewenste stroom sms’jes. "Die krijgt daarmee dus ook een stuk verantwoordelijkheid."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond