Deel dit artikel
-

Start-ups vragen meer juridische hulp

De Clinic, een rechtwinkel voor technostarters, merkt in tijden van crisis een toename van het aantal juridische vragen: “Mensen hebben meer de neiging om ruzie te maken.” Een ander teken aan de wand: vragen over investeringen blijven uit.

Wanneer het minder goed gaat ontstaan er meer conflicten. "Het aantal juridische vragen neemt toe. De onzekerheid is groter. In tijden van crisis hebben mensen meer de neiging om ruzie te maken. De vragen die we binnenkrijgen variëren van wie de eigenaar van software is tot een ruzie over een gestolen domeinnaam", aldus advocaat Christiaan Alberdingk Thijm.

Bloggers en internetstart-up’s kunnen zich dankzij de Clinic te goed doen aan gratis rechtshulp op het gebied van internetrecht. De Clinic ontstond toen SOLV Advocaten, een kantoor dat zich focust op technologie, media en communicatie, een toename in de vraag naar hulp op het gebied van internetzaken bemerkte. "De vragen die we de laatste tijd ontvangen zijn heel divers. Het gaat om gratis rechtshulp en er zijn meer mensen die contact opnemen. Ze letten op de centen.", aldus Alberdingk Thijm. Maar de Clinic blijft kritisch: "Het moet echt om een starter gaan die geen geld heeft om zelf een advocaat in te huren. Een aantal bedrijven is door ons weggestuurd. Het is niet de bedoeling om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten."

Naast de veelheid aan vragen ziet Alberdingk Thijm nog een verandering: "We krijgen minder vragen over investeringen. Ook daaraan merk je dat het klimaat verandert."

In de Verenigde Staten sturen start-ups de werknemers bij bosjes de straat op. Zo niet in Nederland. "Hier zien wij nog weinig van terug. Het is daar nog wat te vroeg voor. Dat begint meestal in de Verenigde Staten en komt wat later in Nederland. Bijkomend probleem is dat het in Nederland minder makkelijk is om werknemers de deur te wijzen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond