Deel dit artikel
-

Adverteerders mijden mobiele reclame

Adverteerders zien mobiele reclame nog niet als strategisch onderdeel van de marketingmix. Het is voor 57 procent geen alternatief voor of aanvulling op andere advertentiemedia. Mediabureaus laten een ander geluid horen. Zij zien de mobiele telefoon wel degelijk als aanvulling op bestaande media.

Toch denkt een groot deel van de adverteerders, 72 procent, niet dat ze de komende twee jaar sterk inzetten op mobiel adverteren om daarmee de effectiviteit en efficiëntie van hun mediabestedingen te vergroten.

Dit blijkt uit een onderzoek van het IAB naar mobile advertising in Nederland.

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een deel van de ontvangende groep wel openstaat voor advertenties op de mobiele telefoon, mits hier een beloning tegenover staat. Bijna één derde van de Nederlanders staat hier positief tegenover. Bij jongeren tussen de 16 en 24 jaar is dit zelfs 50 procent.

Mobiel internet

Het onderzoek wijst verder uit dat het gebruik van mobiel internet toeneemt. Er zijn 1,4 miljoen Nederlanders (9 procent) die meer dan één keer per week met de mobiele telefoon het internet opgaan. Reclame via de mobiele telefoon kan ook via spraak of sms. Ruim een kwart (26 procent) van de Nederlanders en bijna de helft (46 procent) van de jongeren geeft aan tijdens de wachttijd van een gesprek een reclameboodschap te willen beluisteren.

Belangrijk is wel dat de eindgebruiker toestemming heeft gegeven voor de reclame. Bovendien moeten de aanbiedingen aansluiten op het profiel van de mobiele gebruiker.

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

PB

de titel van dit artikel moest, denk ik, afgesloten worden met het woord NOG.

lot keijzer

As we speak wordt in boom chicago het IAB onderzoek gepresenteerd. Dirk bout van de yankee group presenteert nu de resultaten.Kobalt is launching partner en ik ben overtuigd van het feit dat adverteerders mobile advertising niet mijden.Dat is ook niet de conclusie van het onderzoek. Onbekend maakt onbemind.zodra bekend bemind is de conclusie (oa).

Eric Kip - Blyk

Hetzelfde onderzoek toont aan dat adverteerders die al ervaring hebben met mobile advertising hier positief tegenover staan. Aan ons om adverteerders te helpen door mobile advertising Gemakkelijk in gerbruikRelevantInteractiefIn juiste context te plaatsen. Ik ben ervan overtuigd dat mobile advertising de bekende hockey rtick curve zal laten zien.

Radinck

Ben het helemaal eens met bovenstaande reacties – mobile advertising is de toekomst, alleen moeten adverteerders er nog aan wennen en het op de juiste manier toepassen : relevantie is cruciaal en jongeren (consumenten) willen best in ruil voor gratis diensten goed doordachte en relevante informatie op hun mobieltjes ontvangen!

Branco

Interessante discussie, maar sinds wanneer bepaalt -in de realiteit- acceptatie vd consument het succes van advertising? Ik denk dat er weinig consumenten zijn die laaiend enthousiast zijn over het ontvangen/consumeren van advertising of dat nu op TV, radio, online of outdoor is, al zijn dit allen gevestigde kanalen. Uiteindelijk draait het toch om adverteerders die een bepaalde 'zekerheid' willen voor hun budgetten. Dit is bij mobile wellicht het geval (zie Blyk) maar is zeker nog niet breed geaccepteerd. Denk dat adverteerders in tijden van slinkende budgetten minder geneigd zijn om te experimenteren, wat net weg neemt dat er juist wat voor te zeggen is met het oog op accountability etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond