Deel dit artikel
-

Google ziet af van Yahoo-deal; Microsoft weer in beeld

Google trekt de helpende hand voor Yahoo terug. De reclameovereenkomst gaat niet door na de dreigende actie van Justitie in Washington. Die accepteert de wijzigingen niet. Yahoo’s koers stijgt.

In een blogpost zegt Google’s chefjurist David Drummond weten dat Google geen mogelijkheid ziet om te ontkomen aan de bezwaren van justitie, noch aan die van sommige adverteerders:.

"Na vier maanden van nadere overweging, inclusief discussies over verschillende mogelijke veranderingen van de oorspronkelijke overeenkomst, is het duidelijk dat de toezichthouders van de regering en sommige adverteerders hun zorgen blijven houden over de overeenkomst.

Deze doorzetten zou niet alleen een juridische strijd teweegbrengen maar ook schade brengen aan relaties met gewaardeerde partners. Dat zou niet in het lange termijn belang zijn van Google of van haar gebruikers."

In een reactie zegt Yahoo dat ze ".. nog steeds gelooft in de waarde van de overeenkomst en teleurgesteld is dat Google ervoor heeft gekozen om zich terug te trekken in plaats van de overeenkomst te verdedigen in de rechtszaal."

Yahoo zegt ook dat ze voorstellen aan Google heeft gedaan om de overeenkomst zodanig te wijzigen dat bezwaren van Washington tegen de overeenkomst eventueel weggenomen zouden worden. Die beperkingen zouden volgens Wall Street Journal van gisteren al bij justitie zijn ingediend.

In een verklaring zegt het departement van Justitie dat er inderdaad wijzigingen zijn ingediend door beide partijen: "Hoewel de bedrijven verschillende aanpassingen hebben voorgesteld op hun oorspronkelijke overeenkomst in een poging tegemoet te komen aan de bezwaren van Justitie ten aanzien van kartelvorming, besloot het departement deze wijzigingen de zorgen over te vergaande concurrentiebeperking niet zouden wegnemen."

Yahoo beweert dat het afblazen van de overeenkomst niet schadelijk is voor de ontwikkeling van haar zoekdiensten en de exploitatie daarvan met reclame. Beleggers zijn in elk geval optimistisch. Bij een Nasdaq die zojuist 2 procent moest inleveren, steeg de koers van Yahoo met bijna 9 procent. Die koers kwam daarmee op 14,50 dollar. Begin dit jaar stond die koers op zo’n 32 euro, Microsoft wilde 35 euro betalen bij een overname.

Beleggers lijken te geloven dat een overeenkomst tussen Yahoo en Microsoft, met een overname of met de zoekdiensten, alsnog tot stand kan komen na het afhaken van Google. De koers van Microsoft daalde evenwel zojuist met 3 procent, tot 22,75 dollar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Mirck

Deze hele Yahoo-soap wekt sterk de indruk dat Google zich er alleen maar in heeft gestort om Microsoft dwars te zitten. Het gemak waarmee Google er nu weer uitstapt (zonder een serieuze poging om de deal via juridische wegen te laten goedkeuren) suggereert dat deze uitweg bij voorbaat al is voorzien. Waarmee trouwens niet gezegd is dat Yahoo en Microsoft eenvoudig tot een vergelijk gaan komen. Daar lijkt me de top van Yahoo te koppig voor. Zou er nog een ander scenario klaarliggen, afgezien van zelfstandig verder gaan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond