Deel dit artikel
-

Verbod op zakelijke spam door wetswijziging

De Eerste Kamer heeft een voorstel aangenomen waarmee het verbod op spam in Nederland verruimd. Het is daarmee op de korte termijn verboden om spam naar bedrijven te sturen. Ongewenste commerciële e-mail aan consumenten was al verboden.

De schade die spam veroorzaakt bij ISP’s en andere bedrijven moet met het algehele spamverbod in Nederland afnemen. Wanneer het verbod genegeerd wordt kan de OPTA de verantwoordelijke bedrijven boetes opleggen.

Het voorstel, een wijziging van de Telecommunicatiewet, werd eerder in januari aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft het voorstel dinsdag zonder stemming aangenomen.

Bedrijven kunnen vanaf 1 juli klachten indienen over het ontvangen van spam bij spamklacht.nl.

Met de wijziging in de Telecomwet veranderen een aantal zaken. Zo kunnen consumenten een abonnement voor bijvoorbeeld internet, mobiele of vaste telefonie, wanneer dit na de eerste contractperiode afloopt, opzeggen per maand.

De nieuwe wet regelt ook dat er een wettelijk bel-me-niet-register komt waar consumenten aan kunnen geven niet gediend te zijn van ongewenste telefoontjes van telemarketeers. Mochten bedrijven voorbij gaan aan de afmelding van de consument, dan kan de OPTA ingrijpen en boetes uitdelen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Kees

Tsjaa, ik vraag me af of de spam hiermee afneemt. De spam die ik ontvang is vrijwel niet afkomstig uit Nederland. En ik zoek ook wel eens een paar adressen op Internet op om bedrijven ergens (ongevraagd) van op de hoogte te brengen. Overigens kun je voor wat telemarketing betreft ook je klachten kwijt (zoals spamklacht.nl) op http://www.telemarketinglijn.nl. Dat vind ik dan bijvoorbeeld een beter initiatief. Klachten inventariseren om de markt 'gezond' te houden.

Albert

Top! Eindelijk als journalist geen ongevraagde troep meer in de persoonlijk mailbox op de redactie. Alleen nog maar zinvolle persberichten van mensen die de moeite hebben genomen om even af te stemmen en afspraken te maken over wat je wil ontvangen. De rest gewoon lekker in de persberichten mailbox van de titel.

Bob

Weet iemand hoe het zit met het ongevraagd versturen van mail met bv. nieuws en aanbiedingen naar je eigen klanten? Mag hopen dat dit nog geen spam heet? Is namelijk ook bulk en ongevraagd…

Albert

@Bob: Klanten vallen er niet onder. De wet zegt dat als er een verkoop heeft plaatsgevonden je klanten ongevraagd op de hoogte mag houden van *eigen* en *gelijksoortige* producten.

Edwin

Dank voor bovenstaande aanvulling. Heb je misschien een link naar de wettekst?

Albert

de wettekst niet direct, maar volgens mij heeft de OPTA een checklist met meest gestelde vragen over uitbreiding spamverbod. (www.opta.nl)

Helma Klompenhouwer

Een handige pagina met alle informatie over de nieuwe Telecomwet, links naar de wetteksten en een plan van aanpak dat handig is voor bedrijven is te vinden op http://www.persmanager.nl/spamklacht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond