Deel dit artikel
-

Nederlandse gamesite steekt MSN en AOL naar de kroon

Het Nederlandse Spil Games ontvangt maandelijks meer dan 100 miljoen unieke bezoekers op de verschillende spelletjessites. In de Media Metrix van ComScore neemt het bedrijf een twee plek binnen de online games industrie. Hiermee eindigt het bedrijf boven beursgenoteerde bedrijven als MSN Games, EA Online en AOL Games.

“Wij zijn als underdog begonnen, een klein bedrijfje uit Hilversum. Toen waren we misschien nog geen bedreiging voor MSN Games, maar dat is nu wel anders”, aldus een woordvoerder van Spil Games.

De Nederlandse spelletjesgigant moet Yahoo Games nog voor zich dulden, maar dit scheelt niet veel. “We zijn op jacht. Uiteindelijk zullen we ook Yahoo voorbij streven.” Dit hoopt Spil Games te bewerkstelligen door het slim aankopen van domeinnamen: “Zo hebben we gelokaliseerde gameportals per land, zoals bijvoorbeeld spelletjes.nljuegos.com en jeux.fr. Andere ontwikkelingen zijn nieuwe businessmodellen en gameportals met een nieuw genre. Bij het genre massive multiplayer games kan je bijvoorbeeld in virtuele gamewerelden items kopen. Op deze manier investeren we in uitbreiding en verkennen we nieuwe markten, dit levert ons nieuwe bezoekers op."

Een andere strategie om Yahoo te overwinnen op dit gebied is meer investeren in de portals zelf. "We voegen bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden, als bijvoorbeeld community functies toe en versterken hiermee de loyaliteit van de bezoekers."

Volgens de cijfers van ComScore wist het bedrijf het bereik in 2007 te verdrievoudigen. Dit jaar verdubbelt Spil Games het bereik. Het bedrijf is daarmee bijna groter dan Yahoo Games.

Met meer dan 50 gameportals in 20 talen is het bedrijf actief in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Gerichte advertenties op de portals, toegesneden op verschillende doelgroepen, zorgen voor de inkomsten. Het verspreiden van games kan worden afgestemd om een specifieke doelgroep te bereiken.

Ongeveer 60 procent van de inkomsten van Spil Games komt uit advertising. De resterende 40 procent is van derde partijen die een game op de site plaatsen. Wanneer deze games gekocht worden door de consument, ontvangt Spil Games een deel van het aankoopbedrag.

De invloed die de economische neergang heeft op de advertentiemarkt speelt nog geen rol bij het Hilversumse bedrijf. “Het wordt wel steeds uitdagender om adverteerders tevreden te houden. Grote bedrijven willen een specifieke campagne, niet zomaar een banner. Maar omdat wij doelgroepgericht te werk gaan weten ze ons nog te vinden. Partijen die minder goed een doelgroep kunnen bereiken, die zullen eerder in de problemen komen.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Marc

Kan iemand een aantal van de 50 game portals noemen? Moet ik denken aan Spele.nl, Spelen.nl, FunnyGames.nl etc. of … ?

GCMartijn

@MarcNee ze bedoelen http://www.2dgames.eu meer dan 11000 spellen !

henk

Persberichtje doorgeplaatst?De laatste regel vat ik niet helemaal. Is casual gaming doelgroepgericht?

Emily Adamson

Beoordeling is goed, bedankt. Ik zal nog een leider van gratis spelletjes aan deze recensie toevoegen, die in veel landen al nummer 1 is geworden – Friv5Online.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond