Deel dit artikel
-

Nominaties voor Emerce E-commerce 25 bekend

Emerce publiceert medio december voor het eerst de E-commerce 25, de lijst van meest invloedrijke Nederlandse professionals in e-commerce. De nominaties zijn inmiddels bekend en het publiek kan nu stemmen.

De onderstaande shortlist is samengesteld door de redactie van Emerce, op basis van suggesties die wij het publiek de afgelopen maand hebben gevraagd. Bedoeling was te komen tot een lijst van personen “die het Nederlandse e-commercelandschap op dit moment vorm geven, die toonaangevend en trendsettend zijn of juist uitblinken met buitengewone resultaten of onderscheidende creativiteit.”

We lichten de vijfentwintig kandidaten hieronder toe, alfabetisch gerangschikt op bedrijfsnaam. Door op een naam te klikken, verspringt de pagina naar een nadere toelichting van die ene persoon.

Kies uit deze lijst de vakgenoot die zich volgens jou het afgelopen jaar het meest heeft onderscheiden als professional in e-commerce. Klik hier om je stem uit te brengen.

 

  • Joris Keijzer (directeur Albumprinter)
  • Daniel Ropers (managing director Bol.com)
  • Lex Beins (mede-oprichter CheapTickets)
  • Pieter Zwart (directeur Coolblue)
  • Jeroen van der Schenk (oprichter Garageselect.nl)
  •  

  • Suzanne Ekel (countrymanager Greetz)
  • Joran Prinssen (oprichter iBood)
  • Ines van den Born (oprichter InesGloves.com)
  • Hans Voorn (directeur Jaap.nl)
  • Claudia Bruil (eigenaar Kleertjes.com)
  •  

  • Dirkjan van Ittersum (eigenaar Luisterrijk.nl)
  • Jesko Breuer (managing director Mexx Direct)
  • Stephanie Dijkstra (eigenaar SimplyColors)
  • Jonas de Groot (marketingmanager Sunweb)
  • Martijn Hoogeveen (oprichter TakeItNow)
  •  

  • Erik van der Kooij (manager online sales Telfort)
  • Finbar Hage (directeur e-commerce Thomas Cook)
  • Oscar Diele (vp e-commerce TomTom)
  • Niki van Wijk (manager e-commerce Transavia.com)
  • Antoine Brouwer (directeur online UPC)
  •  

  • Aldo Wink (oprichter Vinoo)
  • Harry Odenhoven (director online services Vodafone)
  • Marianne van Leeuwen (mede-oprichter We Like Fashion)
  • Roelof Jousma (directielid marketing & ict Wehkamp.nl)
  • Marian Wigger (oprichter Zenggi.com)
  •  

    Hieronder volgen de nadere toelichtingen van deze vijfentwintig kandidaten, waaruit het publiek kan kiezen wie in haar ogen de ‘E-commerce M/V van het Jaar’ is.

    Joris Keijzer (ceo Albumprinter)
    Staat aan het hoofd van het snelstgroeiende technologiebedrijf van afgelopen jaar, getuige dit najaar de koppositie in de Deloitte Technology Fast 50. Nieuwe uitdaging: internationaal herpositioneren onder het consumentenlabel Albelli. (terug naar boven)

    Daniel Ropers (managing director Bol.com)
    Breidde Bol.com dit jaar uit met extra diensten, zoals tweedehandsboeken. Al jaren het gezicht van deze succesvolle speler. (terug naar boven)

    Lex Beins (mede-oprichter CheapTickets)
    Naamgever van Reisbureau Beins, dat dankzij CheapTickets.nl een topspeler werd in de Nederlandse online reismarkt. Over dit zakelijke succes vertelde hij vorig jaar op de Emerce Insight Travel. (terug naar boven)

    Pieter Zwart (directeur Coolblue)
    Met webwinkels als PDAshop.nl en Laptopshop.nl groeide Coolblue zo hard dat directeur Pieter Zwart zelfs besloot tot het openen van fysieke winkels. Een inzender: "Omdat hij als ondernemer in negen jaar tijd eigenhandig een e-commerce-organisatie van formaat heeft opgezet. Zonder externe funding, maar mét eigen visie en grenzeloos doorzettingsvermogen." (terug naar boven)

    Jeroen van der Schenk (oprichter Garageselect.nl)
    Met Garageselect.nl schudt Van der Schenk de wereld van APK-keuringen op. Een inzender roemt "zijn innovatieve ideeën en vernieuwende acties in een rigide branche zoals de automotive branche, maar ook daarbuiten." (terug naar boven)

    Suzanne Ekel (countrymanager Greetz)
    Deze voormalige Marketeer of the Year (in haar tijd bij Monsterboard) promoveerde dit jaar van brand director tot countrymanager bij online wenskaartenservice Greetz.nl in Nederland. (terug naar boven)

    Joran Prinssen (oprichter iBood)
    Het gaat goed met deze webwinkelketen die dagelijks slechts één wisselend product in de schappen heeft liggen. In 2007 rondde iBood twee investeringsronden succesvol af, dit jaar werd in Duitsland een prijs voor de beste webwinkel gewonnen. (terug naar boven)

    Ines van den Born (oprichter InesGloves.com)
    Een ‘micro-international’ in de dop, zo noemde adviseur Bob Stumpel haar. Ines van den Born veroverde met haar webwinkel voor handschoenen eerst de buitenlandse markt en is nu bezig met de opmars in de Nederlandse markt. (terug naar boven)

    Hans Voorn (directeur Jaap.nl)
    Met Jaap.nl schudt Voorn de online huizenmarkt, tot voor kort totaal gedomineerd door Funda, flink op. Dynamische persoonlijkheid. (terug naar boven)

    Claudia Bruil (eigenaar Kleertjes.com)
    Bruil won met haar ‘ouderwetse service’ uit Doetinchem vorig jaar de publieksprijs voor beste webwinkel bij het Thuiswinkelgala. Inmiddels uitgebreid naar het buitenland en de fysieke winkelvloer. (terug naar boven)

    Dirkjan van Ittersum (eigenaar Luisterrijk.nl)
    Een muziekpionier in e-commerce. Van Ittersum is er volgens een inzender "mede verantwoordelijk voor dat meer dan zestig ‘traditionele’ uitgevers in Nederland en Vlaanderen hun schroom hebben laten varen en hun cd-luisterboeken nu ook als mp3-download (dus zonder drm, wel met gepersonaliseerd watermerk) via Luisterrijk verkopen." (terug naar boven)

    Jesko Breuer (managing director Mexx Direct)
    Strategisch sterk, resultaatgedreven en met het vermogen om stabiliteit en structuur in een organisatie te brengen. Zo wordt Jesko Breuer bij Mexx Direct getypeerd. Een echte e-commerceprofessional, met een sterk netwerk. (terug naar boven)

    Stephanie Dijkstra (eigenaar SimplyColors)
    De Beste Starter bij de Thuiswinkel Awards 2007 is allang geen beginneling meer. Oprichtster Stephanie Dijkstra is actief in vele landen, van Spanje tot Nieuw-Zeeland. Simply Colors is simply successful. (terug naar boven)

    Jonas de Groot (marketingmanager Sunweb)
    Sunweb is een belangrijke speler in de online reismarkt, met Jonas de Groot die als marketingmanager aan de touwtjes van e-commerce trekt. Hij Emerce Insight Travel vertelde hij vorig jaar hoe hij te werk gaat. (terug naar boven)

    Martijn Hoogeveen (oprichter TakeItNow)
    Deze part-time hoogleraar multimedia en e-commerce bij de Open Universiteit verkocht begin 2008 een van de oudste webwinkels van Nederland, TakeItNow. Momenteel richt hij zich op de verdere richten op verdere internationalisering van Icecat, een van de bedrijven van zijn holding iMerge. (terug naar boven)

    Erik van der Kooij (manager online sales Telfort)
    Telfort is een telecompartij die online graag zijn slag slaat en heeft in Erik van der Kooij een slimme manager online sales. (terug naar boven)

    Finbar Hage (directeur e-commerce Thomas Cook)
    Na een bancaire carriere bij onder meer ABN Amro (MoneYou) en Rabobank maakt Finbar Hage nu indruk bij Thomas Cook. Een goede analyticus met goed gevoel voor mensen. Goed thuis in strategie, sales en marketing. (terug naar boven)

    Oscar Diele (vp e-commerce TomTom)
    De vice president e-commerce van navigatiebedrijf TomTom presenteerde dit najaar op eDay nog indrukwekkende gebruikscijfers van de eigen applicatie Map Share. Een inzender: "Hij heeft echt aan de wieg gestaan van e-commerce in Nederland en laat het nu groeien. Steekt echt met kop en schouders uit boven de, vaak zelfbenoemde, e-marketeers die blijven steken in concepten zonder concrete resultaten in omzetgroei en winst." (terug naar boven)

    Niki van Wijk (manager e-commerce Transavia.com)
    Transavia is volgens Twinkle de grootste webwinkel van Nederland, met een omzet van 456 miljoen euro. E-commerce ligt daar in handen van een nieuwe ster: Niki van Wijk. (terug naar boven)

    Antoine Brouwer (directeur online UPC)
    Kwam eerder dit jaar over van T-Mobile Duitsland, waar hij als vp e-commerce de verkoop opschroefde. Bij UPC heeft hij volgens een inzender "in zeer korte tijd veel aangepakt en is een andere koers ingezet." (terug naar boven)

    Aldo Wink (oprichter Vinoo)
    De conservatieve niche van kwaliteitswijn is eind vorig jaar verrijkt met een online wijncommunity die iedereen tot vinoloog promoveert en hen ook goede wijn te koop aanbiedt. Bedenker Aldo Wink (RealVine, Foodrank, Wining & Dining) zette dit social network op samen met Reinier Ladan van Digital Energy. (terug naar boven)

    Harry Odenhoven (director online services Vodafone)
    Onder Odenhoven groeide de webwinkel van Vodafone uit tot hét primaire verkoopkanaal van Vodafone (een groei van 1% omzet naar bijna de helft van de omzet van alle fysieke winkels samen). Een inzender noemt hem "een entrepeneur en strateeg met een heldere en pragmatische visie op e-commerce gebied." (terug naar boven)

    Marianne van Leeuwen (mede-oprichter We Like Fashion)
    Ooit begonnen met MiepKniep, is Marianne van Leeuwen onverwoestbaar bezig gebleven met internethandel. Netalsindefilm.nl hernoemde ze tot We Like Fashion, dat nu ook internationale kopers van sterrenkloffie trekt. Inspirerende vrouw. (terug naar boven)

    Roelof Jousma (directielid marketing & ict Wehkamp.nl)
    Aangestuurd door Jousma wil Wehkamp het online warenhuis van Nederland worden. Dat betekende veel initiatieven, zoals een redesign, acties en een samenwerking met tv-styliste Dyanne Beekman. (terug naar boven)

    Marian Wigger (oprichter Zenggi.com)
    Met haar internet-boutique Zenggi en de eigen luxe-mode is Wigger volgens een inzender “een voorloper die ook op internationaal niveau meeloopt”. (terug naar boven)

     

    Kies uit deze lijst de vakgenoot die zich volgens jou het afgelopen jaar het meest heeft onderscheiden als professional in e-commerce.

    Klik hier om je stem uit te brengen.

     

    Deel dit bericht

    17 Reacties

    erika de niet

    Gek, ik zie Boris Veldhuizen van Zanten nergens terug terwijl hij toch verantwoordelijk is voor het revolutionaire, world changing.. fleck.com

    kabouter plof

    hoeveel inzenders waren er?meer gegevens van de inzenders, waren zij objectief en hoe is dat gecontroleerd? kan wel doorgaan…

    edgar neo

    aardig lijstje maar idd lang niet compleet. ik mis bijvoorbeeld: mathijs van abbe van mobypicturesander hoeken van infocaster.nl / biz4biz.nlrobert gaal cs van wakoopade jongens van jaap.nl of van thuisbezorgd.nlmaar ook (en misschien hoe afgezaagd ook) een ben woldring van ben.com grtz, @gar ps wat is er world changing aan fleck.com? hag je boris genoemd vanwege zijn lange online historie v3, hubhop, junker, etc okay. fleck moet zich nog staande zien te houden tussen al die share services 😉

    COjak

    Fleck staat te koop en kent nauwelijks gebruikers dus dat hoort er wat mij betreft echt niet bij.  

    julesj

    @Edgar Neo,Iemand van Wakoopa zou inderdaad netjes staan in deze lijst. Verder is Pieter Zwart (CoolBlue) wat mij betreft de onbetwiste winnaar uit dit stel.

    Angela Groothuizen

    Zenggi is toch echt het antwoord voor de werkende vrouw met style.

    Paul

    Schijnbaar is Roelof Jousma alweer vertrokken bij Wehkamp.

    Maarten

    Vinoo blinkt wat mij betreft uit als het gaat om 'initiatieven die het Nederlandse e-commercelandschap op dit moment vorm geven'.

    Henri Martens

    Oscar Diele heeft het vak bij een goed adres geleerd.

    Jeroen Mirck

    @Edgar, Jules: Deze prijs draait om e-commerce, dus gaat het om handel drijven via het web. Startups als Wakoopa, MobyPicture en ook Fleck hebben daar niet bijster veel mee te maken, dus horen ze NIET in de lijst thuis. Niks ten nadele van deze bedrijven, maar voor hen lonken vast wel andere prijzen.

    Fred

    @ Jeroen Persoonlijk vind ik niet dat Vinoo hier thuis hoort. Het is in de eerste plaats vooral een community waar wijnervaringen gedeeld worden.

    albertine

    Oscar Diele is de perfecte kandidaat!! Zou geen betere kunnen bedenken of benoemen!!

    Gino Goossens | InsideTravelFacts.nl

    Zie ik mijzelf nu NIET tussen de nominaties staan? *lol* 😛 @Jeroen, hoe is dit nu mogelijk…  Mijn favorieten: Daniel Ropers, Suzanne Ekel (draait al jaren mee en ik me nog een 'rechtzaak' herinneren tussen mij en Suzanne in haar Monsterboard tijd), Jonas de Groot en Oscar Diele.  @gar; je noemt een aantal nieuwkomers, die nog niet lang genoeg meedraaien denk ik zo…

    Gerrit Enthoven

    @ Fred, waarom Vinoo niet? Social shopping is vergelijkbaar met virtuele mond tot mond reclame en helpt de members bij de orientatie naar producten die het beste bij jou passen. Daarnaast heeft Vinoo partners waar vanuit de wijnen naar verwezen wordt, lijkt me voldoende eCommerce toch?

    Sjaak H

    In de tekst voorafgaand aan de lijst met genomineerden staat dat het gaat om professionals die (quote) "toonaangevend en trendsettend zijn of juist uitblinken met buitengewone resultaten of onderscheidende creativiteit.? Laten we er niet om heen draaien: het gaat gewoon om keiharde euro's. Toonaangevend, trendsettend of creatief zijn doe je uitsluitend om je te onderscheiden van de concurrentie, en zo extra klanten en omzet te verwerven.  En ben je daarin het beste? Dan ben je in mijn ogen de e-commerce man of vrouw van het jaar. Mijn stem gaat naar Daniel Ropers of Pieter Zwart.

    Martijn

    Beste redactie,  Ik heb ook nogal mijn vraagtekens bij deze lijst. Zou u wellicht de criteria kunnen noemen die doorslaggevend waren voor de nominaties en met name hoeveel punten iedere nominatie kreeg. Daarnaast stelt het de bezoekers van deze site wellicht gerust als u de complete lijst van aanmeldingen publiceert. Dit ter onderbouwing van de objectiviteit in dit geheel.

    Jeroen Mirck

    De publieksverkiezing is voorbij, het stemformulier is afgesloten. Alle stemmers bedankt voor jullie bijdrage. Op 12 december verschijnt Emerce met een aparte special die de uiteindelijke lijst bevat. Uiteraard zullen we de winnaar ook op Emerce.nl bekendmaken.

    Plaats een reactie

    Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond