Deel dit artikel
-

Roamingtarieven zorgen voor daling op mobiele markt

Nederlandse markt van mobiele telecomaanbieders zag de omzet in het derde kwartaal van dit jaar dalen. De omzet van spraakdiensten liep terug door lagere roamingtarieven. De groei in onder meer datadiensten kon deze trend niet omkeren.

De inkomsten uit spraak zijn met vijf procent gedaald. In vergelijking met het derde kwartaal van 2007 is de omzetgroei uit niet-spraakdiensten afgevlakt tot zeventien procent op jaarbasis.

De Nederlandse mobiele telecomaanbieders boekten gezamenlijk een omzet van 1,61 miljard euro. Vergeleken met hetzelfde kwartaal van vorig jaar is dit een daling van een half procent. Ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar is er een daling van 0,8 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Met de huidige economische situatie stelt het researchbureau de verwachtingen voor dit en komend jaar naar beneden bij. De omzetgroei uit niet-spraakdiensten neemt de komende jaren wel toe, waarmee de daling voor spraak wordt gecompenseerd. Telecompaper verwacht in de komende vijf jaar voor de Nederlandse markt een groei van bijna vier procent.

De daling bij de service-inkomsten van T-Mobile zorgde voor een groot deel voor omzetdaling van de Nederlandse mobiele markt. Bij T-Mobile daalde de omzet met bijna vier procent, bij Vodafone met een procent. KPN was de enige operator die meer omzet genereerde in vergelijking met het tweede kwartaal van 2008.

Op jaarbasis boekte opnieuw Vodafone als enige een omzetstijging, met als resultaat een sterker marktaandeel van 29,3 procent. KPN verloor marktaandeel tot 46,6 procent, terwijl T-Mobile’s marktaandeel daalde tot 2,1 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2007.

De abonnementen groeiden in het derde kwartaal met 291 duizend. Met meer dan twintigduizend miljoen abonnementen was er eind september een marktpenetratie van 123,8 procent. Telecompaper verwacht dat het aantal mobiele aansluitingen groeit tot 22,8 miljoen in 2013, een groei van 1,9 procent per jaar.

KPN blijft marktleider met 46 procent, maar verloor terrein aan de andere operators. T-Mobile verstevigde zijn tweede plaats en heeft een marktaandeel van 26,2 procent. Vodafone groeide ook en heeft een aandeel van 21,9 procent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn Lafeber

twintigduizend miljoen abonnementen? Whow. Moet denk ik 20 miljoen zijn 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond