Deel dit artikel
-

Nokia toont nieuw paradepaardje N97

Telecomfabrikant Nokia brengt volgend jaar zijn nieuwe topmodel uit. De laptopachtige N97 bevat nieuwe digitale landkaarten, stedengidsen, GPS en werkt naadloos met profielensites als Facebook.

Zojuist presenteerde Nokia tijdens een conferentie de N97, een telefoon met een 3,5 inch 16:9-beeldscherm dat met vingers is te bedienen. Het toestel heeft bovendien een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord, dat in een helling van 35 graden overeind staat.

Het nieuwe paradepaardje komt in de eerste helft van 2009 op de markt en kost 550 euro, exclusief BTW en subsidie (video).

Met toetsenbord

De introductie van een toestel met qwerty-toetsenbord komt op een opmerkelijk moment. Concurrent RIM presenteerde vorige week zijn Blackberry Storm. Blackberries kenmerken zich met een ingebouwd qwerty-toetsenbord. De storm is echter het eerste RIM-apparaat zonder een dergelijk invoermechanisme.

De N97 is volgens de Finnen de opvolger van de inmiddels twee jaar geleden gelanceerde N95. Van dat toestel gingen er 15 miljoen over de toonbanken, naar eigen zeggen het best verkopende toestel.

De Finse telecomfabrikant zoekt in groeiende mate toenadering tot internet en webdiensten. In het derde kwartaal van 2008 zette het daarmee 140 miljoen euro om.

Bestuursvoorzitter Olli-Pekka Kallasvuo: "We zien onszelf als katalysator voor de realisatie van nieuwe diensten. Onze toekomst is deels in handen van onze gebruikers en softwareontwikkelaars. Goede ideeën komen niet enkel uit onze eigen laboratoria.

Voor het Symbian-platform", waar ook de N97 op draait "zijn er meer dan 10.000 applicaties te downloaden. Vier miljoen ontwikkelaars hebben zich bij ons geregistreerd. Afgelopen jaren werden er meer dan 200 miljoen Symbian-toestellen verkocht. Wij denken dat de mobiele telefoon voor miljarden mensen het eerste apparaat wordt waarmee ze kennis maken met het internet, niet via de pc."

(iPhone vs. N97, Foto: Robert Scoble (cc))

Software en webdiensten

Software en webdiensten spelen een centrale rol in de digitale strategie van Nokia. Het bedrijf nam afgelopen jaren verscheidene internet- en softwarebedrijven over. Het hoopt digitale diensten nauw te verweven met zijn mobiele telefoons en internet.

De N97 sluit, via Nokia-dienst Ovi, naadloos aan op de grootste foto-, video- en profielensites. Op het openingsscherm van het nieuwe toestel is direct te zien wat vrienden op profielensites onlangs hebben gepubliceerd.

In die strategie speelt ook Nokia Maps een centrale rol (zie ook: ‘Finse telefoongigant zet in op ‘context based services’‘). Digitale landkaarten horen in de mobiele context niet enkel de weg te wijzen aan automobilisten en voetgangers, maar ook relevante informatie te verschaffen over de fysieke omgeving waarin iemand zich bevindt. Daartoe zoekt het bedrijf ook samenwerking met externe partners, zoals het reeds deed met mediabedrijven.

Sinds vandaag is de nieuwe versie van Nokia Maps te downloaden, versie 3. Hierin zijn de mobiele telefoon en de pc nauw met elkaar verweefd. Nokia Maps werd sinds de lancering 6 miljoen keer gedownload. De nieuwe versie bevat ook driedimensionale weergaves van gebouwen in 216 steden, en 450 stedengidsen.

De Nokia N97 draait op de vijfde editie van het S60-softwareplatform.

Gisteren kondigde het Finse telecombedrijf aan zich te gaan richten op automatisering van huishoudens, met de mobiele telefoon als centraal bedieningselement.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond