Deel dit artikel
-

Justitie wenst integrale aanpak acquisitiefraude

Het Openbaar Ministerie wil aangiftes en meldingen van acquisitiefraude en andere vormen van fraude, waaronder cybercrime, gaan bundelen. Dat vertelde Han Moraal, procureur-generaal van het Openbaar Ministerie, donderdag op de fraudeconferentie in Apeldoorn.

Moraal moest toegeven dat de aangiftebereidheid onder gedupeerden laag is en zelfs daalt. Slechts negen procent doet aangifte. "Een oplichter kan risicoloos binnenlopen." Volgens Moraal heerst er onder ondernemers moedeloosheid omdat ze van de meeste aangiftes niets meer horen. "Repressie blijft onderdeel van de fraudebestrijding, maar we willen door gegevens te bundelen ook meer preventief optreden. Nu kunnen politie en recherche vaak niet over elkaars gegevens beschikken."

Hoe het een en ander vorm moet gaan krijgen liet Moraal in het midden, maar volgens Fleur van Eck, directeur van het Steunpunt Acquisitiefraude, zou een iniatief vergelijkbaar met het Britse CIFAS kunnen worden opgezet. CIFAS-leden, veelal afkomstig uit de Engelse bancaire sector, vergaren gegevens van fraudeurs. Als bedrijven fraude vermoeden, kunnen zij gegevens van de betrokken personen opvragen via een beveiligde website.

Frederik Jansen, districtschef Zuid-Twente en landelijk programmamanager Intensivering aanpak financieel-economische criminaliteit, gaat de komende negen maanden ongeveer honderd mensen opleiden die zich specifiek met financiële fraude gaan bezighouden. Ook sluit hij samenwerking met private ondernemingen zoals PricewaterhouseCoopers niet uit.

Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland, vindt dat de overheid financiële fraude harder moet aanpakken. "Kleine ondernemers zijn geen goede fraudebestrijders, er moet meer gebeuren. In België kennen we een verbod op het versturen van spooknota’s, waarom zou dat hier niet kunnen?"

Die vraag bleef overigens onbeantwoord. Tijdens een workshop over acquisitiefraude bleek wel dat er meer successen worden geboekt in de rechtbank tegen acquisitiefraudeurs, oftewel bedrijven die ondernemers misleiden om advertenties in (online) gemeentegidsen te plaatsen en domeinnamen aan te praten. "Aanvankelijk waren de rechters er weinig ontvankelijk voor omdat ze louter keken naar de juridische overeenkomst die tussen partijen is aangegaan, maar dat zie je nu duidelijk veranderen," vertelde Fleur van Eck.

Eind oktober verloor Henk de Jonge – die wordt gezien als een van drijvende krachten achter de acquisitiefraude in Noord Nederland – het hoger beroep tegen o.a. NOB, Organon en Telfort, bedrijven die menen dat zij op het verkeerde been zijn gezet bij de plaatsing van advertenties. De advertenties werden daadwerkelijke geplaatst in een tijdschrift, maar vervolgens nooit in omloop gebracht, enkele bewijsexemplaren daargelaten. De advocaat wist getuigen op te roepen die voor De Jonge & Partners hadden gewerkt en konden vertellen hoe het bedrijf te werk ging. Inmiddels zouden alle bedrijven van De Jonge failliet zijn en is De Jonge ook persoonlijk aansprakelijk gesteld.

Hoeveel geld er met deze oplichting wordt verdiend is nog altijd niet bekend. Wel dat de betrokken bedrijven proberen klachten af te vangen via misleidende sites als Advertentiefraude.nl. Achter die site zitten de initiatiefnemers van Telefoongids.com, het bedrijf dat het in 2005 nog voor elkaar kreeg om een kort geding tegen KPN/Telemedia te winnen. Van Eck schat het totaal aantal klachten over Telefoongids.com op zo’n driehonderd.

Deel dit bericht

5 Reacties

nellie

ben heel blij dat justitie eindelijk iets gaat doen aan bv telefoongids.com die op een misleidende manier voor een belachelijk hoog bedrag ondernemers een overeenkomst aan smerenze proberen mij voor 3 jaar 5400.00 euro afhandig te maken voor een flutvermelding op hun site waar geen hond naar kijktdacht dat ik met de telefoongids.nl te maken hadbij de echte telefoongids.nl betaal ik per jaar 220.00euro en kan ik opzeggen wanneer ik wil vele mensen zijn al gedupeerd, voor duizenden euro opgelicht dit moet stoppendat het recht eindelijk mag zegevierenjustitie doe er wat aan

marc

ook ik ben opgelicht door deze parasietendacht ook dat het de telefoongids.nl was ik weiger te betalen maar wordt nu gebombadeerd door het incassoburojuriflex met dreigementen dat ze het bij de rechter willen laten voorkomenals het zover komt, is de rechter hopelijk aan mijn zijdebetalen ga ik nooit,dus deze uitspraak van justitie om hier iets tegen te doen komt als geroepen, zulke gemene mensen verdienen niks ,alleen een hoop proceskosten aan hun broekmensen betaal nooit!!!!

Ben

Ik word dus op dit moment weer platgebedl door Mr. de Jonge en zijn assistente Mevr. van Veen. Om weer eens een advertentie te plaatsen in een of ander vaag blad t.b.v. kinderen die het slecht hebben.Tsja, gewetensloze mensen die zogenaamd uit naam van kinderen geld proberen te jatten van hardwerkende mensen.

Ook gebeld

Toevallig door een uitgeversgroep uit Heerenveen omtrent het plaatsen van een advertentie in "het speelkwartiertje"? Daar ben ik door gebeld, onrechtvaardig en eigenlijk ook onmenselijk. Hoe kun je ooit slapen met de gedachte dat je op frauduleuze wijze geld verdient (of steelt) ..

Bert

ACQUISITIEFRAUDE VIA EEN VERTEGENWOORDIGER
Proximedia (ook h.o.d.n. BeUp en Bezoom) stuurt een vertegenwoordiger bij de ondernemer langs.
Proximedia
De vertegenwoordiger komt onaangekondigd of na een telefonische afspraak bij de (veelal kleine) ondernemer langs teneinde een overeenkomst af te sluiten met betrekking tot het ontwerpen van een website met toebehoren. De vertegenwoordiger deelt aan de ondernemer mede dat men door het bedrijf is ‘uitgekozen’ als referentieadres voor andere potentiële klanten. Indien de ondernemer als referentieadres voor het bedrijf gaat fungeren, kan de ondernemer o.a. gebruik maken van een aantal unieke aanbiedingen. Bovendien wordt, aldus de acquisiteur, door de kwalitatief hoogstaande website het bedrijf van desbetreffende ondernemer gepromoot en zal de ondernemer door de website meer naamsbekendheid verwerven onder potentiële klanten. Tijdens het verkoopgesprek wordt door de vertegenwoordiger veel aandacht besteed aan de, minder belangrijke, details aangaande de aangeboden dienst. Over de inhoud van de overeenkomst wordt nauwelijks informatie gegeven. Men moet direct beslissen anders vervalt de ‘unieke’ aanbieding en wordt een andere ondernemer uitgekozen als referentieadres. De ondernemer blijkt achteraf vast te zitten aan een contract van 48 maanden en de website die kwalitatief hoogstaand zou moeten zijn blijk zeer amateuristisch te zijn.

BeUp
Dit bedrijfsonderdeel verkoopt kwalitatief hoogstaande websitedienst: “aanzienlijke verbetering van de vindbaarheid” (SEO) op internet”.

BeZoom
Dit bedrijfsonderdeel verkoopt kwalitatief hoogstaande filmpjes voor op de website/webwinkel.
———
Bij deze bedrijven wordt door de vertegenwoordiger altijd het “Proximedia Concept” toegepast t.w.
• Colportage (overeenkomst komt tot stand onder invloed van dwaling)
• Misleiding en bedrog m.b.t. prestaties, prijs en duur van de overeenkomst
• Ontbindingsvoorwaarden (60% – 48 maanden, welke niet vooraf worden genoemd.
• Prestaties (achteraf gezien) worden niet of nauwelijks geleverd

Conclusies
1. Het bedrijf heeft niet de intentie om een langdurige WIN/WIN-relatie op te bouwen.
2. De getraind acquisiteur heeft maar één doel: een handtekening van de ondernemer.
3. De verkoopmethode levert Proximedia nog steeds voldoende geld (60% x 48 maanden)
op om de vele rechtszaken te bekostigen.
4. De doelgroep van Proximedia is de (vaak onwetende) kleine ondernemer.
5. Er lopen veel rechtszaken tussen Proximedia en gedupeerde (kleine) ondernemers.

Daarom kom ik met de volgende oplossing:
• Elke nieuwe overeenkomst tussen twee (KvK ingeschreven) bedrijven voor goederen en/of diensten, met een waarde > € 500 (per jaar of totaal) kan pas tot stand komen en getekend worden als vooraf eerst een schriftelijke offerte met voorwaarden is gemaakt.
• Een nieuwe overeenkomst heeft een duur van maximaal 12 maanden en een opzegtermijn van maximaal 1 maand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond