Deel dit artikel
-

eBuddy over grens van 10 miljoen mobiele downloads

Het aantal mobiele gebruikers van eBuddy uit Amsterdam groeit steeds sneller. Het bedrijf deed een jaar over de eerste 5 miljoen downloads en nog maar de helft van de tijd over de volgende 5 miljoen.

Maandelijks maken 3 miljoen mobiele bellers gebruik van de dataverbinding in hun telefoon om te chatten met eBuddy. Zij verstuurden onderling 1,5 miljard berichtjes via MSN, ICQ, Yahoo, MySpace en Google chat.

De Java-software wordt volgens directeur Jan-Joost Rueb maandelijks 1 miljoen gedownload, mede door de toppositie die het op downloadsite Getjar.com heeft. Afgelopen maanden werd er 144.000 keer gezocht op het woord ‘chat’ op de softwaresite.

Rueb: "Vooral in het Midden Oosten groeien we exponentieel".

Het Amsterdamse bedrijf is een van de genomineerden voor een Crunchie, onderdeel van een prijzenfestival van weblog Techcrunch.com.

Geld verdient eBuddy met de verkoop van advertentieruimte. Het gaat om ruimte rondom de chatvenster op het ‘vaste internet’."De omzet groeide afgelopen jaar met dubbele cijfers, meer zeg ik niet". 

eBuddy gaat zijn gebruikers binnenkort vragen naar hun leeftijd en geslacht. Met die informatie kan het de adverteerders beter bedienen. Daarnaast overweegt Rueb om advertenties te gaan vertonen in de mobiele client. Wie dat niet wil, kan de reclame tegen betaling laten verwijderen. "Het liefst via een billing relatie met een mobiele operator. De introductie van Apple iPhone en de App Store zorgen ervoor dat men er eerder toe neigt om te betalen voor applicaties". 

Driekwart van de omzet, 76 procent, is afkomstig uit Europa en 10 procent uit Amerika. 

Afgelopen zomer committeerde oud-Google-baas Marc Duijndam zich aan het chatbedrijf door er een minderheidsbelang in te nemen en de rol van Verkoopbaas Internationaal aan te nemen.

eBuddy bevindt zich op de internationale markt met het Amerikaanse Meebo en het Israëlische Fring. Beiden proberen pas sinds kort geld te verdienen met het plaatsen van advertenties.

Volgens Google Trends staat het Nederlandse bedrijf internationaal, vooral in spaanstalige landen, meer in de belangstelling dan Meebo en Fring.

De mobiele groei van eBuddy en Fring (maandelijks 200.000 mobiele downloads) is mede te danken aan de toename van het aantal flat fee abonnementen van mobiele operators. Uit een onderzoek van de Europese Commissie bleek dat 6,9 procent van de Europeanen mobiel internet heeft.

Foto: kamshots (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond