Deel dit artikel
-

Nederlands Myngle wint Europese start-up prijs

Investeerders zien het ‘online taleninstituut’ Myngle, een Amsterdamse start-up, als meest belovende onderneming. Het bedrijf wint de European Venture Award. Myngle gaat in 2009 grootschalig de markt op.

Een taal leren via Skype, afrekenen via Paypal en hobby-leraren op eBay-achtige wijze beoordelen op hun kwaliteiten. Dat is in het kort het bedrijfsmodel dat de jury van de European Venture Award beloont.

Gisterenavond hoorde Myngle-oprichtster Marina Tognetti dat ze in de categorie ICT de winnaar is.

Sterk in marketing

Investeerders en strategische adviseurs waarderen vooral de ervaring van het team, de bedrijfspresentatie en de mogelijkheid om voor financiële en strategische samen te werken.

"We scoren maar íets boven het gemiddelde in termen van concurrentieverhouding omdat we geen gepatenteerde technologie hebben. Maar we weten ook dat onze kracht vooral in de marketing zit. Ik heb zelf bij Procter & Gamble, Philips en Sara Lee gewerkt". Ze kent zakenpartner Egbert van Keulen van hun marketingactiviteiten bij oud-werkgever eBay.

Verwijzend naar haar oude werkgever:"De technologie van eBay was niet onderscheidend, maar de marketing van het handelsplatform". 

Nieuwe financieringsronde

"De European Venture Award is geen geldprijs, maar het geeft ons wel toegang tot Europese investeringsbedrijven. Een aantal van hen heeft ons benaderd om in de toekomst over nieuwe financiering te spreken."

Myngle sloot in maart 2008 zijn eerste financieringsronde af en rondt momenteel de onderhandelingen in een tweede ronde af. Tognetti geeft geen details.

De geboren Italiaanse brengt Myngle volgend jaar in verschillende gelokaliseerde versies naar de wereldmarkt. De site bestaat nu enkel in het Engels. "Ik geloof sterk in een lokale benadering."

2009 jaar van market push

Bovendien is de directeur van plan marketingtechnieken toe te passen die voor de internetbranche nieuw zijn. "In mijn tijd bij Sara Lee en Procter & Gamble heb ik gezien wat de waarde van offline marketing is, meer in het bijzonder promoties. Door ons te tonen op beurzen in binnen- en buitenland willen we mensen bekend maken met Myngle. We gaan de try outs stimuleren. Natuurlijk passen we ook grootschalig zoekmachinemarketing  toe".

"2008 was het jaar van proof of concept, sleutelen en schaven aan de dienst Myngle om de gebruikerservaring te optimaliseren. In 2009 vindt de market push plaats. Ons team is vooral goed in marketing. Technologie speelt daarin louter een faciliterende rol".

De webdienst heeft 30.000 geregistreerde gebruikers. Dat zijn tussen de 18.000 en 20.000 mensen die een taal willen leren. Daarnaast schreven 2.000 mensen zich in om anderen een taal te kunnen leren. "Je ziet nu lang niet alle docenten in het overzicht. Alleen als ze hun kwaliteit hebben bewezen, maken we hen publiek vindbaar." Er zouden maandelijks tussen de 1.500 en 2.000 lessen worden gegeven.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ansgar

Mijn vrouw leert Noors via Myngle (met een lerares in Seatle). Ze is erg tevreden. Zij was nog geen lid van Paypal of Skype en genruikt nu beide. Myngle maakt echter (nog) geen gebruik van affliate programmas voor aanmeldingen bij deze diensten.

Jeroen Visser

Volgens mij gaat het allemaal best goed met Nederlandse internet bedrijven op. Toch wel iets waardoor ik me als Nederlander stiekem weer een beetje trotser door voel. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel succesvolle Nederlandse internetbedrijven er nou eigenlijk zijn en hoe we statistisch gezien medoen in "het spel"

Bert

Waarom alleen talen? Dit direct leren lijkt me op veel terreinen nuttig. Of bijvoorbeeld als digitale klusjesman problemen van vaders oplossen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond