Deel dit artikel
-

KPN-baas Scheepbouwer koopt Wehkamp

[VIDEO] KPN-baas Ad Scheepbouwer neemt samen met twee andere investeerders een meerderheidsbelang in Wehkamp.nl.

Dat maakte Wehkamp en mede-eigenaar IK Investment Partners zojuist bekend.

Scheepbouwer, sinds enkele jaren commissaris en aandeelhouder bij Wehkamp, neemt koopt samen met Paul Nijhof en Berend van de Maat de meerderheid van de aandelen over van de Scandinavische investeringsmaatschappij IK Investment Partners.

Nijhof zette gisterenavond een video op Youtube waarin hij de overname toelicht:

In technische termen koopt het drietal IK uit bij RFS Holland, de moedermaatschappij van Wehkamp, financieringsbedrijf Lacent en een vastgoedbedrijf. Nijhof en Van de Maat maken reeds deel  uit van het management.

Nijhof zegt in een reactie aan Emerce: "Anderhalf jaar geleden zijn we een nieuwe koers ingeslagen. Die heeft succes gehad en leverde IK een goed rendement op. Zulke partijen stappen in de regel na 3 tot 5 jaar weer uit. Kijkend naar de toekomst hebben we daarom besloten een bod uit te brengen".   

Rabobank financiert de transactie. Volgens Het Financieele Dagblad leent de bank honderden miljoenen voor de overname. Het belang van IK Investment neemt af van ongeveer 80 naar minder dan 20 procent. Het overnemende drietal maakt een omgekeerde investeringsbeweging, van circa 20 naar ongeveer 80 procent.

Twee jaar geleden nam de Scandinavische investeerder IK Wehkamp over. Het bedrijf meldt dat de omzet 313 miljoen euro bedroeg.

Over de actuele omzet bestaat geen duidelijkheid. Volgens een recente peiling van Twinkle Magazine zette Wehkamp in 2007 voor 270 miljoen euro om. Het FD meldt voor het jaar 2007/2008 een omzet van 361 miljoen euro. Wehkamp zelf zegt: "Na een periode van teruggang, is in het afgelopen boekjaar (maart 2007 – maart 2008) de gemiddelde omzet toegenomen tot meer dan 5 procent per jaar en is het operationele resultaat verdubbeld."

Nijhof tegen deze uitgave: "In 2009 verwacht ik één of enkele strategische allianties te sluiten met andere retailers. Zij kunnen hun assortiment via Wehkamp.nl aan gaan bieden of wij kunnen de techniek achter hún sites gaan servicen." C&A, Miss Etan en Dolcis onderhouden reeds een shop-in-shop op de Wehkamp-site. 

Wehkamp.nl heeft meer dan 5 miljoen bezoekers per maand, 1,3 miljoen vaste klanten en levert jaarlijks circa 5 miljoen zendingen af. Het assortiment bestaat uit zo’n 55.000 artikelen." Rond de 80 procent van de verkopen zou via internet geschieden.

Foto: chorip (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Hoera voor Wehkamp

Spannend nieuws! Wehkamp vind ik echt onwijs handig en bestel er van alles in tijden waar de zondagsopening wordt aangescherpt en nagenoeg alle vrouwen werken. Qua kleding mogen ze nog wel wat chiquer qua merken gaan, maar volgens mij gaat Wehkamp echt nog wel verder groeien qua omzet. Goede site qua usability ook.

Bas

En dat is een reactie van een klant?Hihi

Michiel

Dan weet KPN waar de tijd van haar leider, Scheepbouwer, de komende jaren aan wordt besteed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond