Deel dit artikel
-

‘Gedragstargeting’ roept vragen op

‘Behavioral targeting’, ofwel reclame die aangepast wordt aan het gedrag van websitebezoekers, wordt beschouwd als de nieuwe heilige graal van de online reclamewereld. Vragen over effectiviteit, kosten en privacy zijn echter nog niet allemaal beantwoord.

In de VS timmeren een aantal partijen aan de weg met software voor ‘behavioral targeting’. Daarmee kan bijvoorbeeld iemand die geinteresseerd is in BMW’s niet alleen in de autorubriek, maar ook in andere rubrieken waar hij vertoeft met BMW-advertenties worden geconfronteerd. |

Revenue Science heeft bijzonder grote investeerders achter zich staan en bedient klanten als Financial Times en Reuters.
Concurrent Tacoda Systems wist vorige week zeven miljoen dollar aan financiering binnen te halen van grote investeerders, het totaal daarmee op 10 miljoen brengend. Tacoda heeft klanten als iVillage en USAToday.com, en is van plan om een advertentienetwerk te starten voor ‘pay-for-performance advertising’ over meerdere sites gebaseerd op gesegmenteerde doelgroepen.

Portal About.com besloot vorige week om over te stappen op gedragstargeting. Zowel de content als de reclame zal worden aangepast aan het gedrag van de bezoeker. Het doel is om de bezoeker meer tijd te laten besteden aan het onderwerp waar hij mee bezig is, zodat de adverteerder ook meer tijd heeft om zijn boodschap over het voetlicht te brengen.

Adverteerders en uitgevers zijn het erover eens dat er groot potentieel zit in ‘behavioral targeting’, maar dat er niet opnieuw zoals in het verleden fouten gemaakt moeten worden met de privacy van consumenten, zo was te horen op een seminar over het onderwerp, waarover Dmnews berichtte.

Bezwaren zijn er ook van een andere orde. Is het wel zo effectief om een BWM-liefhebber een advertentie van dat automerk voor te schotelen wanneer hij op de sportpagina’s verkeert? Sommigen beargumenteren dat juist de context van een autorubriek belangrijk is voor de effectiviteit.

Omdat er nog weinig cijfers zijn over de effectiviteit, is ook het vraagstuk van de prijs die voor dergelijke advertenties gevraagd kan worden nog niet opgelost.

Deel dit bericht

1 Reactie

Freeman

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen behavioral targetting en bijvoorbeeld de mogelijkheden van de DART technologie van Doubleclick? Naar mijn idee doen grote advertentienetwerken al sinds jaren aan behavioral targetting.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond