Deel dit artikel
-

Wet elektronische bekendmaking uitgesteld

De Wet elektronische bekendmaking later in werking. De technische voorziening om bijvoegsels elektronisch te publiceren is nog niet gereed, meldt staatssecretaris Ank Bijleveld aan de Tweede Kamer.

Het systeem voor het op het internet publiceren van bijvoegsels is nog niet klaar. Leverancier Sdu heeft meer tijd nodig om alles te testen, nadat er wijzigingen aan waren doorgevoerd.

Zodra de wet in werking treedt, publiceert de overheid alle aangepaste en nieuwe rijksregelgeving niet meer in de Staatscourant of het Staatsblad, maar op het internet.

De overheid stelt de invoering van de wet  uit. De wet had op 1 januari 2009 in werking moeten treden, maar dat wordt waarschijnlijk uitgesteld naar 1 april.

De testronde van Sdu volgt op aanpassingen die in oktober en november zijn doorgevoerd. Toen bleek, na eerdere tests, dat het niet mogelijk was om alle publicatiesoorten uit de Staatscourant volgens de geheel nieuwe werkwijze te publiceren.

45 procent staat in de bijlage

Op dit moment drukt de overheid nieuwe of aangepaste rijksregelgeving af in de Staatscourant of het Staatsblad. Het gaat bijvoorbeeld om uitspraken van de Raad voor de Scheepvaart of algemeenbindendverklaringen van cao’s. Bijvoegsels worden naar een kleine groep abonnees gestuurd. Volgens een woordvoerder van het ministerie staat over het algemeen 45 procent van een regelgeving in de bijlage. Zonder deze bijvoegsels kan de Wet elektronische bekendmaking daarom niet in werking treden.

Er zijn drie technische voorzieningen nodig om de Wet elektronische bekendmaking in werking te laten treden. Dat is een digitaal loket, waar overheden teksten heen sturen als ze in de Staatscourant, het Staatsblad of in het Tractatenblad moeten worden gepubliceerd. Ook wordt er een Raadpleegsysteem gebouwd waarin teksten worden bewaard. En daarnaast is er een tool beschikbaar die de teksten opmaakt en structureert in het bestandformaat XML.

Als de Wet elektronische bekendmaking in werking treedt zullen de teksten op internet verschijnen. Ook gemeenten, provincies, waterschappen en publieksrechtelijke organisaties hoeven nieuwe regeling niet meer in de krant af te drukken, maar kunnen volstaan met digitale publicatie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bert

Is het zo moeilijk om PDF's te maken?Kijk maar naar de gemeente Nijmegen, die hebben Google Maps met alle bouwaanvraagtekeningen als PDF op internet staan. Als bouwtekeningen goed kunnen, moeten alle vage rapporten zeker kunnen.

Qwerty

Weinig vertrouwenwekkend dat bijna de helft van de regels over het hoofd werd gezien…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond